طعم فلزی در دهان

طعم فلز در دهان

طعم فلزی در دهان

طعم فلزی در دهان 493 335 محصولات دهان و دندان بنسر

طعم فلزی در دهان: علت آن چیست؟

ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم که طعم ناخوشایند و تلخ فلزی در دهان شما به چه معناست و چه عواملی باعث ایجاد آن می شود. ما همچنین نحوه درمان و جلوگیری از طعم فلز در دهان را به شما خواهیم گفت.

Parageusia (که به آن دشچشایی نیز گفته می شود) تعریف پزشکی طعم فلزی در دهان است. ممکن است طعم را به پر کردن دندان با آمالگام دندان (آمالگام دندان یک ماده پر کننده دندان است که برای پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی دندان استفاده می شود.) نسبت دهید ، اما معمولاً اینطور نیست. حتماً باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دریابید که آیا فلزات پرکننده ی  دندان شما مقصر هستند یا خیر. ما می خواهیم شما آگاه باشید که بسیاری از چیزهایی که هیچ ارتباطی با دهان شما ندارند ، با طعم فلزی ارتباط دارند.

Parageusia می تواند با تغییر حس بویایی شما فعال شود و بر حس چشایی شما تأثیر بگذارد. اما به ندرت یک بیماری مزمن است. خبر خوب این است که طعم فلزی معمولاً موقتی است و هنگامی که علت اصلی را درمان می کنید از بین می رود.

دلایل و درمان طعم فلزی چیست؟

 دلایل می تواند از مشکلات جزئی تا شرایط جدی تر باشد. علل شایع و درمان آنها عبارتند از:

عفونت ها: عفونت های دندانی و پزشکی که می توانند باعث طعم فلزی در دهان شما شوند عبارتند از:

عفونت های ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان شامل عفونت های دندان و بیماری های لثه است که می تواند به التهاب لثه زخمی نکروزان کننده حاد (ANUG) که به دهانه دهان نیز معروف است ، تبدیل شود.

سینوس ، گوش میانی و عفونت های تنفسی فوقانی ، از جمله سرماخوردگی

برای درمان عفونت های دندان و لثه ،با پزشک دندانپزشک مشورت کنید. آنها ممکن است شما را برای درمان تخصصی تر به پریودنتیست (متخصص لثه) ارجاع دهند.

متخصص گوش و حلق و بینی  می تواند عفونت های مربوط به گوش ، سینوس و گلو را تشخیص داده و درمان کند.

داروها: اگر داروهای خاصی مصرف می کنید چه نسخه ای و چه بدون نسخه در بدن شما نفوذ کرده و کارهای لازم را انجام می دهند. عوارض جانبی داروها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بزاق با طعم فلزی
  • خشکی دهان که طعم فلز دهان را افزایش می دهد

پس از ترک داروها ، جوانه های چشایی شما باید به حالت عادی برگردند. در عین حال ، می توانید با نوشیدن آب فراوان و جویدن آدامس بدون قند ، اثرات خشکی دهان و بزاق ناخوشایند را کاهش دهید.

طعم فلزی در دهان

طعم فلزی در دهان

مکمل ها: وقتی شروع به مصرف برخی مکمل ها می کنید ، دهان شما می تواند طعم فلز را دریافت کند. همین امر می تواند در مورد مولتی ویتامین های حاوی مس ، روی و سایر عناصر فلزی نیز اتفاق بیفتد. اما بعد از اینکه بدن شما با ترکیبات مکمل ها سازگار شد ، احساس باید از بین برود. (بله!)

بارداری: تغییر هورمون های شما می تواند حس طعم فلز را در دهان شما فعال کند. به محض تولد نوزاد ، طعم تلخ آن باید از بین برود.

شیمی درمانی و پرتودرمانی: اگر با سرطان مبارزه می کنید ، طعم فلزی یکی از عوارض جانبی درمان بیماری است.

اختلالات طعم مرتبط با اعصاب: زوال عقل یکی از شرایط این اختلال است که می تواند جوانه های چشایی را از بین ببرد. متأسفانه ، این علت به درمان پاسخ نمی دهد.

متفرقه: سایر علل مرتبط با طعم فلزی در دهان عبارتند از:

  • حساسیت غذایی
  • سیگار کشیدن
  • اختلالات روانی
  • عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری
  • قرار گرفتن در معرض سرب ، جیوه و سایر مواد شیمیایی
  • مانند بسیاری از دلایل ، درمان این شرایط باید باعث شود طعم ناخوشایند از بین برود.

آیا قابل پیشگیری است؟

اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید برای جلوگیری از طعم فلز در دهان خود انجام دهید عبارتند از:

دهانشویه کامل ضد پلاک بنسریک روال مناسب بهداشت دهان و دندان ایجاد کنید که شامل مسواک زدن دندان ها و زبان شما دو بار در روز باشد. (مطمئن شوید که به آرامی زبان خود را مسواک می کنید.) به علاوه ، برای جلوگیری از عفونت های دهانی مانند بیماری های لثه ، یکبار در روز نخ دندان بکشید و دهان خود را با یک دهانشویه ضد باکتری شستشو دهید.

با نوشیدن آب در طول روز دهان خود را مرطوب نگه دارید. جویدن آدامس بدون قند به فعال شدن بزاق شما کمک می کند.

سیگار را ترک کنید و از برخی غذاهای تند اجتناب کنید تا از ایجاد اختلال در چشایی خود جلوگیری کنید.

از ظروف غیر فلزی استفاده کنید.

طعم فلز در دهان شما می تواند از ناخوشایند تا دافعه متغیر باشد. و با تداخل در لذت بردن از غذا می تواند مضر باشد. بنابراین ، اگر چنین احساس ناخوشایندی در دهان دارید ، از متخصص دندانپزشک خود در مورد علت آن نظر بگیرید.

ممکن است دندانپزشک شما را برای تشخیص به متخصص دندانپزشکی یا پزشک معالج ارجاع دهد. تیم بهداشت و دندانپزشکی شما می توانند علت را درمان کنند .یا راه هایی را برای جلوگیری از طعم فلزی پیشنهاد کنند. مهمتر از همه ، شما می توانید قدم هایی برای جلوگیری از طعم فلز در دهان خود بردارید – بهتر است از غذا و زندگی خود لذت ببرید!