سلامت دندان و هورمون ها

سلامت دندان و هورمون ها

سلامت دندان و هورمون ها

سلامت دندان و هورمون ها 2355 1568 محصولات دهان و دندان بنسر

سلامت دندان و هورمون ها :

نوسانات هورمونی و تأثیر آن بر فیزیولوژی افراد اغلب در اتاق های خبر و روزنامه ها مورد بحث قرار گرفته است. اما در خلال چنین مباحثی کمتر به موضوع بهداشت دهان و دندان که به همان اندازه اهمیت دارد توجه شده است.

افرادی که تغییرات هورمونی را تجربه می کنند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات سلامت دهان و دندان باشند. این نوسانات هورمونی ممکن است شامل بلوغ، قاعدگی، یا هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی، در دوران بارداری و یائسگی باشد. افرادی که چنین چرخه‌های بیولوژیکی را تجربه می‌کنند باید در طول این مراحل به سلامت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند زیرا هورمون‌ها بر پاسخ بدن به سمومی که ناشی از تجمع پلاک منجر به ایجاد بیماری پریودنتال می‌شود، تأثیر می‌گذارند.

برای مثال، در دوران بلوغ، هورمون‌های خشمگین می‌توانند لثه نوجوان را قرمز، متورم و خونریزی کند. این به عنوان التهاب لثه شناخته می شود. برخی از نوجوانان نیز ممکن است دچار زخم های شانکر شوند که معمولاً خود به خود بهبود می یابند.

برای زنان قاعدگی، افزایش سطح هورمون پروژسترون وجود دارد که به دلیل آن برخی افراد ممکن است تغییرات دهانی را تجربه کنند که می‌تواند شامل لثه‌های متورم قرمز روشن، تورم غدد بزاقی و ایجاد زخم‌های شانکر یا خونریزی لثه‌ها باشد. التهاب لثه قاعدگی معمولاً یک یا دو روز قبل از شروع قاعدگی رخ می دهد و مدت کوتاهی پس از شروع پریود برطرف می شود.

از سوی دیگر، قرص های ضد بارداری (داروهای ضد بارداری هورمونی) حاوی پروژسترون هستند که باعث افزایش سطح آن هورمون در بدن می شود. این تغییرات هورمونی می تواند یک پاسخ التهابی در لثه ها ایجاد کند که منجر به زخم، تورم یا خونریزی لثه می شود.

بر اساس تحفیفات ADA (انجمن دندانپزشکی آمریکا) زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، تقریباً دو برابر بیشتر احتمال دارد که بعد از کشیدن دندان دچار خشکی حفره شوند.

با این حال، بارداری همچنان یکی از آن دوره‌های بیولوژیکی باقی می‌ماند که بدن در حالت هایپر درایو هورمونی است. تغییر سطح هورمونی پاسخ لثه به پلاک را تشدید می کند. تقریباً 60 تا 75 درصد از افراد باردار به التهاب لثه مبتلا هستند که زمانی رخ می دهد که لثه قرمز و متورم می شود و گاهی اوقات ظاهری شبیه تمشک دارد. افزایش تمایل به خونریزی وجود دارد، اما معمولاً بدون درد است. در برخی موارد، لثه ملتهب توده‌های تومور مانند مجزا را تشکیل می‌دهد که به آن تومورهای بارداری گفته می‌شود. بیشتر بین ماه های دوم و هشتم بارداری (به ترتیب سه ماهه اول و سوم) شایع است. کاهش جزئی در شدت التهاب لثه تا 2 ماه پس از زایمان اتفاق می افتد و پس از یک سال وضعیت لثه با بیمارانی که باردار نشده اند قابل مقایسه است.

سلامت دندان و هورمون ها

تقریباً 40 درصد از زنان باردار به نوعی بیماری پریودنتال مبتلا هستند. همچنین ممکن است به دلیل تغییر عادات غذایی در معرض خطر پوسیدگی قرار گیرند.

علاوه بر این، در طول یائسگی، نوسانات هورمونی ریتمیک معمول چرخه قاعدگی پایان می یابد. تغییرات زیادی در زندگی قاعدگی افراد ایجاد شده است و این پیامدهای مستقیمی بر سلامت دهان و دندان دارد. علائم دهانی شامل تغییر طعم، احساس سوزش و افزایش حساسیت به غذاهای سرد و گرم است. لثه و مخاط باقیمانده دهان خشک و براق هستند، رنگ آنها از رنگ پریدگی غیرطبیعی تا قرمزی متغیر است و به راحتی خونریزی می کنند.

دو تغییر حیاتی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود:

  1. خشکی دهان. خشکی دهان که به عنوان خشکی دهان نیز شناخته می شود، می تواند منجر به ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود، زیرا بزاق برای مرطوب کردن و تمیز کردن دهان در دسترس نیست. مهم است بدانید که خشکی دهان نیز می تواند ناشی از بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه باشد.
  2. کاهش تدریجی استروژن که با یائسگی اتفاق می‌افتد، افراد مسن را در معرض خطر از دست دادن تراکم استخوان (شرایطی به نام پوکی استخوان) قرار می‌دهد که می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود. عقب‌رفتن لثه‌ها، که بیشتر سطح دندان را در معرض پوسیدگی بالقوه دندان قرار می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از تحلیل استخوان در استخوان فک باشد.

دهان دروازه ورود به بدن است. یک دهان سالم می تواند به شما در حفظ سلامت بدن کمک کند. محققان ارتباطی بین کاهش سلامت دهان و شرایط سیستمیک زمینه ای کشف کرده اند.

باکتری‌های دهان و التهاب مرتبط با نوع شدید بیماری لثه به نام پریودنتیت ممکن است در ایجاد بیماری‌ها و شرایط مختلف از جمله اندوکاردیت، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نقش داشته باشند، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که پریودنتیت دارند کنترل سطح قند خون خود را دشوارتر می‌کنند. مراقبت منظم پریودنتال می تواند کنترل دیابت را بهبود بخشد.

علاوه بر این، گزارش شده است که افراد باردار مبتلا به بیماری های پریودنتال در معرض افزایش خطر پیامدهای نامطلوب بارداری از جمله پره اکلامپسی، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد هستند. خطر ابتلا به پره اکلامپسی (اختلال فشار خون بالا) در صورت وجود بیماری پریودنتال دو برابر افزایش می یابد و یکی از علل اصلی عوارض و مرگ و میر پری ناتال و مادر است.

سایر شرایطی که ممکن است با سلامت دهان مرتبط باشد شامل ذات الریه و سایر اختلالات تنفسی، آرتریت روماتوئید، اختلالات خوردن و اختلال سیستم ایمنی است که باعث خشکی دهان می شود (سندرم شوگرن).

پیشگیری

هورمون ها یک واقعیت زندگی هستند، اما لازم نیست در توانایی فرد برای حفظ لبخند سالم در هر سن و مرحله ای از زندگی دخالت کنند. بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها شامل عادات مراقبتی اولیه مانند مسواک زدن دندان‌هایتان حداقل دو بار در روز با خمیردندان فلوراید است. حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید، زبان خود را تمیز کنید تا باکتری ها حداقل یک بار در روز از بین بروند، حداقل یک بار در روز دهان را با دهانشویه بشویید.

وقتی صحبت از رژیم غذایی می شود، مصرف قندها را کاهش دهید و از یک رژیم غذایی پر فیبر و کم چربی که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات است استفاده کنید. آب حاوی فلوراید بنوشید، از محصولات تنباکو خودداری کنید. هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک را تعویض کنید. هر شش ماه یکبار دندان های خود را توسط یک متخصص دندانپزشکی تمیز کنید.

ترجمه و ویرایست شده از مفاله : Oral Health and Hormones