آیا دو دقیقه مسواک زدن کافی است؟

چه زمانی برای خرید مسواک جدید مناسب است؟

آیا دو دقیقه مسواک زدن کافی است؟

آیا دو دقیقه مسواک زدن کافی است؟ 1000 666 محصولات دهان و دندان بنسر

بسیاری از ما با این توصیه آشنا هستیم که باید دندان های خود را دو بار در روز و هر بار حداقل دو دقیقه مسواک بزنیم.در برخی موارد حتی یک دقیقه کامل. و با این حال شواهدی وجود دارد که حتی دو دقیقه مسواک زدن ممکن است کافی نباشد.

در دهه 1970، دندانپزشکان توصیه کردند که باید دندان های خود را دو دقیقه مسواک بزنیم و بعداً از مسواک با برس های نرم استفاده کنیم.

با این حال، اجماع امروزی بیشتر بر اساس مطالعات منتشر شده از دهه 1990 است که به زمان مسواک زدن، تکنیک ها و نوع مسواک می پردازد.

این مطالعات نشان داد که دو دقیقه مسواک زدن منجر به کاهش پلاک خوب (اما نه عالی) شد. اما، در حالی که نشان داده شده است مسواک زدن بیش از دو دقیقه پلاک بیشتری را از بین می برد، هنوز تحقیقاتی وجود ندارد که نشان دهد آیا بیش از دو دقیقه مسواک زدن در مقایسه با دو دقیقه با سلامت دهان و دندان در درازمدت بهتر مرتبط است یا خیر.

با این حال، بر اساس آنچه که ما از مضرات رشد بیش از حد پلاک می دانیم، احتمالاً برداشتن مقدار بیشتری از آن در هر بار مسواک زدن با سلامت دهان و دندان بهتر مرتبط است. همچنین مهم است که توجه داشته باشیم که این کمبود شواهد به این دلیل است که انجام مطالعات طولانی مدت ممکن است دشوار باشد.

هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنیم، این کار را با هدف اصلی حذف میکروب ها (معروف به پلاک دندان) از سطوح دندان انجام می دهیم. این پلاک تجمعی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است که با هم در جامعه‌ای به نام بیوفیلم میکروبی زندگی می‌کنند. بیوفیلم ها بسیار چسبنده هستند و فقط با مسواک زدن پاک می شوند.

بسیاری از چیزها می‌توانند رشد این میکروب‌ها را آسان‌تر کنند، از جمله نواحی ناهموار روی سطح دندان (مانند برخی از پرکردگی‌ها)، عدم دسترسی به مناطق خاصی با مسواک (مانند فضای بین دندان‌ها) یا داشتن بریس. در واقع، بیوفیلم‌های پلاک ظرف چند ساعت پس از مسواک زدن دوباره روی دندان‌های ما رشد می‌کنند به همین دلیل است که توصیه می‌شود دو بار در روز مسواک بزنیم.

مسواک نکردن درست یا طولانی مدت می تواند منجر به سطوح بالاتر پلاک شود که در نهایت ممکن است پاسخ ایمنی بدن ما را فعال کند و در نهایت منجر به التهاب و شرایطی مانند التهاب لثه شود. التهاب معمولاً دردناک نیست، اما اغلب باعث خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و گاهی اوقات بوی بد دهان می شود. بیولفیلم ها همچنین می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

مسواک

تکنیک مناسب

هدف از مسواک زدن این است که تا حد امکان پلاک روی هر دندان را کاهش دهیم.

شواهد فعلی نشان می دهد که صرف زمان بیشتر برای مسواک زدن تا چهار دقیقه در هر بار مسواک زدن منجر به تمیزتر شدن دندان ها می شود. این زمان طولانی‌تر مسواک زدن به این معنی است که می‌توانیم دندان‌های خود را به طور مؤثرتری تمیز کنیم و به مکان‌های سخت‌تر دسترسی پیدا کنیم.

اما مراقب باشید که زیاد مسواک نزنید (مثلاً بیش از دو بار در روز) و از مسواک زدن سخت یا استفاده از خمیردندان ها و مسواک های ساینده خودداری کنید، زیرا این کار همچنین می تواند به دندان ها و لثه های ما آسیب برساند – به خصوص در هنگام استفاده از مسواک با برس های سخت و خمیر دندان های ساینده

تکنیک های مختلف مسواک زدن وجود دارد که می توانید برای مسواک زدن صحیح دندان های خود استفاده کنید. یکی از توصیه‌شده‌ترین روش‌ها، روش اصلاح‌شده «باس» است که برای تمیز کردن خط لثه و زیر آن  ناحیه‌ای که ابتدا پلاک تشکیل می‌شود و به احتمال زیاد باعث التهاب می‌شود، در نظر گرفته شده است.

شما همیشه باید دندان های خود را با نیروی ملایم مسواک بزنید اگرچه دقیقاً چقدر سخت باشد در حال حاضر قطعی نیست. مسواک زدن ملایم ترجیح داده می شود تا به بافت های سخت و نرم دهانمان آسیب نرسانیم.

عوامل زیادی می توانند بر روی نوع تکنیک، مسواک، خمیر دندان یا نخ دندان تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، افرادی که ممکن است به دلیل نوشیدن زیاد نوشیدنی های گازدار اسیدی به سطح دندان های خود آسیب رسانده باشند، ممکن است دندان های ضعیف تری داشته باشند.

این ممکن است به این معنی باشد که اگر از خمیر دندان های ساینده و بذس های سخت تر استفاده کنند، بیشتر مستعد آسیب بیشتر به دندان هستند. برای اینکه بدانید از چه چیزی برای مسواک زدن باید استفاده کنید، ارزش آن را دارد که با دندانپزشک خود مشورت کنید.

نخ دندان و مسواک

تمیز کردن بین دندان ها  که بیشتر ما آن را به سادگی نخ دندان می شناسیم در کنار مسواک زدن دندان ها نیز توصیه می شود. مطالعات نشان داده اند که هم پوسیدگی دندان و هم التهاب لثه را می توان با نخ دندان کاهش داد.

موثرترین روش نخ دندان کشیدن نخ دندان بین لثه و دندان و محکم نگه داشتن آن در برابر دندان است به طوری که نخ دندان آن را در آغوش بگیرد و مالش در امتداد سطح دندان با حرکات ملایم بالا و پایین و به آرامی جلو رفتن. نخ دندان زیر خط لثه مسواک های بین دندانی که می توانند بین دندان ها در سطح لثه فشار داده شوند، می توانند حتی موثرتر باشند. اطلاعات کمتری در مورد سایر وسایل کمکی تمیزکننده از جمله دندان‌چینی، جت‌های آب یا پاک‌کننده‌های زبان و میزان مؤثر بودن آنها شناخته شده است.

در حالی که ممکن است به این توصیه عادت داشته باشیم که باید دندان‌های خود را دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنیم، اما مهم است که روی استفاده از تکنیک‌های مناسب نیز تمرکز کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که به طور کامل و درست مسواک می‌زنیم. مسواک زدن بیش از دو دقیقه همچنین ممکن است به ما کمک کند تا اطمینان حاصل کنیم که پلاک بیشتری را از روی دندان‌هایمان پاک می‌کنیم – که احتمالاً منجر به سلامت دندان‌ها می‌شود.

ترجمه و ویرایست شده از مقاله : Is brushing your teeth for two minutes enough? Here’s what the evidence says