همه چیز درباره ی اشعه ایکس دندانپزشکی

همه چیز درباره ی اشعه ایکس دندانپزشکی

همه چیز درباره ی اشعه ایکس دندانپزشکی

همه چیز درباره ی اشعه ایکس دندانپزشکی 224 146 محصولات دهان و دندان بنسر

اشعه ایکس دندان (رادیوگرافی) تصاویری از دندانهای شماست که دندانپزشک از آنها برای ارزیابی سلامت دهان و دندان شما استفاده می کند. این اشعه ایکس با اشعه کم برای گرفتن عکس از فضای داخلی دندان و لثه شما استفاده می شود. این می تواند به دندانپزشک شما کمک کند تا مشکلاتی مانند حفره ها ، پوسیدگی دندان و دندان های نهفته را شناسایی کند.

اشعه ایکس دندان ممکن است پیچیده به نظر برسد ، اما در واقع آنها ابزاری بسیار رایج هستند که به همان اندازه تمیز کردن دندان های شما مهم هستند.

چرا اشعه ایکس دندان انجام می شود

اشعه ایکس دندان سالانه انجام می شود. اگر دندانپزشک پیشرفت یک مشکل یا درمان دندان را ردیابی کند ، ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد.

عوال موثر در تعداد دفعاتی که شما با اشعه ایکس دندان می شوید شامل موارد زیر است:

سن شما

سلامت دهان و دندان فعلی شما

علائم بیماری دهان

سابقه بیماری لثه (التهاب لثه) یا پوسیدگی دندان

اگر بیمار جدیدی هستید ، احتمالاً تحت پرتوی ایکس دندان قرار خواهید گرفت تا دندانپزشک جدید شما بتواند تصویری واضح از سلامت دندان شما بدست آورد. این مورد به ویژه اگر از دندانپزشک قبلی خود هیچگونه اشعه ایکس ندارید بسیار مهم است.

خطرات اشعه ایکس دندان

در حالی که عکس برداری دندانپزشکی شامل اشعه می شود ، سطح در معرض آن چنان پایین است که برای کودکان و بزرگسالان بی خطر تلقی می شود. اگر دندانپزشک شما از اشعه ایکس دیجیتال به جای ایجاد آن در فیلم استفاده می کند ، خطرات شما در معرض اشعه حتی کمتر است.

دندانپزشک همچنین برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه های غیر ضروری به اندام های حیاتی شما ، یک “محافظ” سربی بر روی قفسه سینه ، شکم و ناحیه لگن قرار می دهد. یقه تیروئید ممکن است در موارد تیروئید استفاده شود. کودکان و زنان در سنین باروری نیز ممکن است آنها را به همراه لبه سربی بپوشند.

بارداری از این قاعده مستثنی است. زنانی که باردار هستند یا معتقدند ممکن است باردار باشند باید از انواع اشعه ایکس خودداری کنند. اگر فکر می کنید باردار هستید به دندانپزشک خود بگویید ، زیرا پرتودرمانی برای جنین در حال رشد بی خطر نیست.

آماده شدن برای اشعه ایکس دندان

اشعه ایکس دندان نیازی به آماده سازی خاصی ندارد. تنها کاری که می خواهید انجام دهید مسواک زدن قبل از قرار ملاقات است. این یک محیط بهداشتی بیشتر برای کسانی که در داخل دهان شما کار می کنند ایجاد می کند. اشعه ایکس معمولاً قبل از تمیزکاری انجام می شود.

در مطب دندانپزشکی ، شما روی صندلی نشسته اید و جلیقه سربی روی قفسه سینه خود قرار می دهید. دستگاه اشعه ایکس در کنار سر شما قرار گرفته تا تصاویر دهان شما را ضبط کند. بعضی از روشهای دندانپزشکی یک اتاق جداگانه برای اشعه ایکس دارند ، در حالی که دیگران آنها را در همان اتاق تمیز کردن و سایر اقدامات انجام می دهند.

انواع اشعه ایکس

اشعه ایکس دندانپزشکی انواع مختلفی دارد که دید کمی متفاوت از دهان شما را ثبت می کند. شایع ترین اشعه ایکس داخل دهانی است ، مانند:

گاز گرفتن این روش شامل گاز گرفتن یک کاغذ مخصوص است تا دندانپزشک شما ببیند تاج دندان های شما چقدر مطابقت دارد. این معمولاً برای بررسی حفرات بین دندانها (بین دندانی) استفاده می شود.

این اشعه ایکس وقتی بسته می شود که فک شما بسته شده است تا ببینید چطور دندان های بالا و پایین شما به صورت ردیف قرار می گیرند. همچنین می تواند ناهنجاری های آناتومیکی کف دهان یا کام را تشخیص دهد.

این تکنیک تمام دندانهای شما را در یک بار عکس برداری می کند.

پانوراما برای این نوع اشعه ایکس ، دستگاه به دور سر می چرخد. دندانپزشک شما ممکن است از این روش برای بررسی دندانهای عقل شما ، برنامه ریزی برای دستگاههای کاشت دندان یا بررسی مشکلات فک استفاده کند.

این روش روی دو دندان کامل از ریشه تا تاج متمرکز است.

هنگامی که دندانپزشک شما مشکوک است در مناطقی خارج از لثه و دندان ها مانند فک وجود داشته باشد ، ممکن است از اشعه ExtraoralX استفاده شود.

یک متخصص عکسبرداری دندانپزشکی شما را در هر مرحله از مراحل اشعه ایکس راهنمایی می کند. هنگام گرفتن تصاویر ، ممکن است مدت کوتاهی از اتاق خارج شوند. به شما دستور داده می شود تا هنگام ضبط تصاویر بی حرکت باشید. فاصله دارها (نگهدارنده های فیلم) ، اگر از آنها استفاده شود ، برای بدست آوردن تصاویر مناسب در دهان شما منتقل و تنظیم می شوند.