هر آنچه که باید درباره سرطان دهان بدانیم

سرطان ذهان

هر آنچه که باید درباره سرطان دهان بدانیم

هر آنچه که باید درباره سرطان دهان بدانیم 224 146 محصولات دهان و دندان بنسر

سرطان دهان به سرطانی گفته می شود که در هر قسمت از دهان (حفره دهان) ایجاد می شود. سرطان دهان می تواند در موارد زیر ایجاد شود:

لب

لثه

زبان

پوشش داخلی گونه ها

سقف دهان

کف دهان (زیر زبان)

سرطانی که در قسمت داخلی دهان ایجاد می شود ، گاهی سرطان دهان یا سرطان حفره دهان نامیده می شود.

سرطان دهان یکی از انواع مختلف سرطان است که در گروهی به نام سرطان های سر و گردن قرار می گیرد. سرطان دهان و سایر سرطان های سر و گردن اغلب به طور مشابه درمان می شوند.

علائمعلایم سرطان ذهان

علائم و نشانه های سرطان دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زخم لب یا دهان که بهبود نمی یابد

یک لکه سفید یا قرمز در قسمت داخلی دهان شما است

دندانهای شل

رشد یا توده داخل دهان شماعلایم سرطان دهان

درد دهان

گوش درد

بلع دردناک

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم و نشانه های مداوم شما را آزار می دهد و بیش از دو هفته طول می کشد ، با پزشک یا دندانپزشک خود وقت بگیرید. پزشک احتمالاً ابتدا علل متداول دیگر علائم و نشانه های شما مانند عفونت را بررسی خواهد کرد.

علل

سرطانهای دهان هنگامی ایجاد می شوند که سلولهای لب یا دهان تغییراتی (جهش) در DNA آنها ایجاد می کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام دهد. تغییرات جهش ها به سلول ها می گوید که وقتی سلول های سالم می میرند ، رشد و تقسیم را ادامه دهند. سلولهای غیرطبیعی جمع شده در دهان می توانند تومور ایجاد کنند. با گذشت زمان ممکن است به داخل دهان و به مناطق دیگر سر و گردن یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

سرطانهای دهان معمولاً از سلولهای تخت و نازک (سلولهای سنگفرشی) شروع می شوند که لب ها و قسمت داخلی دهان شما را پوشانده اند. بیشتر سرطانهای دهان ، کارسینوم سلول سنگفرشی هستند.

مشخص نیست که چه عواملی باعث جهش در سلولهای سنگفرشی می شود که منجر به سرطان دهان می شود. اما پزشکان عواملی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد.

عوامل خطر

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهند عبارتند از:

استفاده از تنباکو از هر نوع ، از جمله سیگار ، سیگار برگ ، لوله ، تنباکو جویدنی و قلیان  و سایر موارد

مصرف زیاد الکل

قرار گرفتن بیش از حد لب در برابر خورشید

ویروسی منتقله از راه جنسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

سیستم ایمنی ضعیف

جلوگیری

هیچ روش اثبات شده ای برای جلوگیری از سرطان دهان وجود ندارد. با این حال ، اگر:

مصرف دخانیات را متوقف کنید یا شروع نکنید. اگر از دخانیات استفاده می کنید ، این کار را متوقف کنید. اگر از دخانیات استفاده نمی کنید ، شروع نکنید. استفاده از تنباکو ، چه دودی و چه جویده شده ، سلولهای دهان شما را در معرض مواد شیمیایی خطرناک ایجاد کننده سرطان قرار می دهد.

در صورت وجود ، فقط در حد متوسط ​​الکل بنوشید. استفاده بیش از حد الکل می تواند سلول های دهان شما را تحریک کرده و آنها را در برابر سرطان دهان آسیب پذیر کند. اگر می خواهید الکل بنوشید ، این کار را با اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم ، این به معنای حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان در هر سنی و مردان بالاتر از 65 سال  تا دو نوشیدنی است.

از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب در لب ها خودداری کنید. در صورت امکان در سایه قرار بگیرید و از پوست لب های خود در برابر آفتاب محافظت کنید. از کلاهی لبه پهن استفاده کنید که به طور کامل صورت ، از جمله دهان شما را سایه میگیرد . و از کرم های ضد افتاب استفاده کنید.

به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. به عنوان بخشی از یک معاینه معمول دندانپزشکی ، از دندانپزشک خود بخواهید که تمام دهان شما را از نظر وجود مناطق غیر طبیعی که ممکن است نشان دهنده سرطان دهان یا تغییرات پیش سرطانی باشد ، بررسی کند.