درمان پوسیدگی دندان در کودک نوپا و راه های پیشگیری

درمان پوسیدگی دندان در کودک نوپا و راه های پیشگیری

درمان پوسیدگی دندان در کودک نوپا و راه های پیشگیری

درمان پوسیدگی دندان در کودک نوپا و راه های پیشگیری 1024 682 محصولات دهان و دندان بنسر

درمان پوسیدگی دندان در کودک نوپا و راه های پیشگیری

لبخند کودک نوپای شما روشنا بخش زندگیتان است. با این حال ، این می تواند منبع استرس نیز باشد ، به خصوص اگر فکر می کنید کودک کوچک شما ممکن است دارای پوسیدگی دندان باشد.

پوسیدگی دندان در دندان های شیری شایع است. در واقع ، کارشناسان می گویند که حدود 20 درصد از کودکان 2 تا 5 ساله ممکن است دارای حفره های درمان نشده باشند.

در حالی که فرزند شما در نهایت دندان های اولیه (شیری) خود را از دست می دهد ، مراقبت از این دندان ها مهم است زیرا آنها فضا را برای دندان های بزرگسال نگه می دارند.

در اینجا بیشتر در مورد علائمی که ممکن است فرزند شما در پوسیدگی دندان تجربه کند ، روش های درمانی موجود ، و اینکه چگونه مراقبت از دندانپزشکی قوی از سنین پایین می تواند به محافظت از سفیدپوستان مروارید کمک کند ، توضیح داده شده است.

علت ایجاد پوسیدگی دندان در دندان های شیری چیست؟

حفره ها (که به آن پوسیدگی دندان نیز گفته می شود) نقاط ضعیفی در مینای دندان قوی است. در طول روز ، یک لایه چسبناک از پلاک روی دندان ها ایجاد می شود و قندها را از غذاهایی که کودک می خورد به دام می اندازد.

اگر این ماده به درستی از روی دندان ها مسواک زده نشود ، باکتری های موجود در پلاک اسیدهایی را آزاد می کنند که مینای دندان را تجزیه کرده و حفره هایی در دندان ایجاد می کند.

علل عبارتند از:

  • عادت های مسواک زدن مسواک زدن اغلب به اندازه کافی باعث می شود که قندها روی دندان ها بنشینند و به اسید تبدیل شوند. اسیدها می توانند تا 20 دقیقه بعد از هر میان وعده یا غذا ، صرف نظر از اندازه ، به دندان ها حمله کنند.
  •  رژیم غذایی خوردن مقدار زیادی غذای شیرین یا خوردن مکرر در طول روز ممکن است باعث تجمع اسید بر روی دندان ها و تضعیف مینای دندان شود.
    استفاده از بطری. نوزادانی که با بطری ها می خوابند ، آب را از بطری ها می نوشند یا از بطری ها به عنوان پستانک استفاده می کنند ممکن است دچار حفره شوند. پوسیدگی از بطری ها اغلب روی دو دندان جلویی میانی تاثیر می گذارد.
  • ژنتیک برخی از کودکان ممکن است بیشتر در معرض پوسیدگی باشند زیرا مینای دندان ضعیف تری دارند یا عوامل ژنتیکی دیگری مانند تولید بزاق کم یا شکل دندان.

علائم و نشانه های اولیه پوسیدگی دندان در کودکان نوپا چیست؟

ممکن است فرزند شما هیچ علائمی با حفره نداشته باشد به خصوص اگر پوسیدگی در مراحل اولیه باشد. به همین دلیل ملاقات منظم دندانپزشک مهم است. دندانپزشک کودک نوپا می تواند به تشخیص و درمان حفره ها قبل از درمان غیرممکن با پر کردن کمک کند.

علائم اولیه

ممکن است فرزند شما علائم حفره را نشان ندهد. در موارد دیگر ، علائم کاملاً ظریف هستند یا کودک شما نمی تواند آنها را بیان کند.

هنگام مسواک زدن دندان های کودک نوپا ، بررسی دندان های آنها را به یک عادت تبدیل کنید. به این ترتیب ، می توانید تغییرات را تشخیص داده و در صورت نگرانی آنها را نزد دندانپزشک ببرید.

مراقب موارد زیر باشید:

  • دندان قروچه در کودکان :علل و راه های درمانلکه های سفید روی دندان (علائم اولیه پوسیدگی)
  • تغییر رنگ قهوه ای روشن (نشانه اولیه حفره)
  • درد دندان یا درد در ناحیه آسیب دیده
  • حساسیت به غذاها یا نوشیدنی های گرم یا سرد

علائم دیگر

با پیشرفت حفره ، رنگ ممکن است از قهوه ای روشن به قهوه ای تیره یا حتی سیاه تغییر کند. همراه با علائم جسمی یا درد ، فرزند شما ممکن است علائم دیگری را نشان دهد که ممکن است همیشه به همان اندازه واضح نباشند.

  • مشکل خوردن. درد دندان ممکن است میان وعده ها و وعده های غذایی ساده را تجربه ناخوشایندی کند. پس از مدتی ، کودک شما به سادگی می تواند برای جلوگیری از ناراحتی ، خوردن برخی غذاها را متوقف کند.
  • مشکل در افزایش وزن یا کمبود ویتامین وجود دارد. اگر کودک نوپا در خوردن یک رژیم متعادل مشکل دارد ، ممکن است در افزایش وزن یا دریافت تعادل مناسب ویتامین ها و مواد معدنی نیز دچار مشکل شود.
  • سرسختی کودکان نوپای ممکن است زبانی برای گفتن آنچه اشتباه است نداشته باشند. در عوض ، آنها ممکن است گریه کنند یا عصبی شوند. کودک نوپای شما نیز ممکن است هنگام درد گوش خود را بغل کند.
  • اگر حفره ای درمان نشود ، ممکن است دندان عفونی شود. علائم عفونت شامل تب و درد و همچنین آبسه روی دندان یا تورم صورت است. در صورت نگرانی از عفونت با دندانپزشک یا متخصص اطفال کودک خود صحبت کنید.

در صورتی که فکر می کنید کودک نوپا دارای پوسیدگی دندان است ، او را نزد دندانپزشک ببرید

کودک شما می تواند به محض رشد اولین دندان خود دچار حفره شود.

در حالی که ممکن است زود به نظر برسد ، انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند که کودک را تا زمان رویش اولین دندان یا اولین تولدش نزد دندانپزشک ببرید. پس از اولین قرار ملاقات ، شما باید هر 6 ماه یکبار به طور منظم چکاپ کنید ، طبق اطلاعات آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD).

اگر کودکتان از درد دندان شکایت دارد یا علائم دیگری را مشاهده کردید ، ممکن است بخواهید زودتر به آنجا بروید. در قرار ملاقات شما ، دندانپزشک کودک نوپا موارد زیر را انجام می دهد:

  • پیشینه دندانپزشکی آنها را در نظر بگیرید
  • به دندان های آنها نگاه کنید
  • احتمالاً برای ارزیابی میزان پوسیدگی اشعه ایکس انجام دهید
  • هنگامی که دندانپزشک تصویر کامل را دریافت کرد ، می تواند برنامه ای را برای نظارت بر دندان یا درمان آن انجام دهد.

درمان پوسیدگی دندان کودکان نوپا چگونه است؟

چندین گزینه برای درمان حفره در کودکان نوپا وجود دارد. در صورتی که پوسیدگی پیشرفته نباشد ، دندانپزشک ممکن است نظارت بر دندان و رعایت بهداشت کامل دندان ها را پیشنهاد کند تا ببیند آیا پوسیدگی برعکس می شود یا خیر.

یک درمان فلوراید حرفه ای همچنین می تواند با بازگرداندن مینای دندان به پوسیدگی اولیه کمک کند.

ترمیم (پر کردن)

پر کردن شامل برداشتن قسمت پوسیده دندان کودک با حفاری برای ایجاد سوراخ است. سپس سوراخ با نقره (آمالگام) ، رزین (کامپوزیت) ، اکریلیک یا مواد دیگر پر می شود.

این درمان شامل یک مراجعه به مطب است. با این حال ، اگر فرزند شما بیش از یک حفره دارد ، ممکن است یک دندانپزشک پیشنهاد کند که ویزیت ها را قطع کند.

دریافت پرکننده شامل تزریق در دهان است تا درد در طول عمل کدر شود. اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است در گرفتن سیر مشکل داشته باشد ، می توانید از دندانپزشک خود در مورد دندانپزشکی آرام بخش سوال کنید.

انواع مختلفی از آرام بخش ها وجود دارد ، از جمله استفاده از نیتروس اکسید یا “گاز خنده”. دندانپزشک شما می تواند نوع مناسب برای فرزند شما را راهنمایی کند.

سایر درمان ها

در موارد شدیدتر پوسیدگی ، دندانپزشک ممکن است پیشنهاد کند که تاجی را روی دندان آسیب دیده قرار دهید. یک تاج معمولاً فقط یک بار برای قرار دادن در کودک طول می کشد ، زیرا در اندازه های از پیش تشکیل شده ظاهر می شود.

به گفته جانس هاپکینز پزشکی ، در مواردی که تاج باید ایجاد شود ، تکمیل آن دو یا چند بار طول می کشد.

در صورتی که دندان عفونی یا آسیب دیده باشد ، کشیدن (کشیدن) احتمال دیگری است. اگر دندان کودک شما کشیده شود ، دندانپزشک به احتمال زیاد یک فاصله دهنده قرار می دهد تا اطمینان حاصل کند که بعداً جایی برای ورود دندان های بزرگسال وجود دارد.

تسکین درد موقتی برای کودک نوپا

متأسفانه ، پوسیدگی دندان به خودی خود از بین نمی رود. اگر نمی توانید بلافاصله به دندانپزشک فرزند خود مراجعه کنید ، می توانید چند کار را انجام دهید تا به تسکین دندان درد در خانه کمک کنید.

اینها روشهای موقتی برای کاهش درد حفره هستند و باید در اسرع وقت با معاینه دندان پیگیری شوند.

تسکین درد بدون نسخه (OTC)

می توانید استامینوفن کوچک (تیلنول کودکان) را برای تسکین درد به کودک بدهید. تمام دستورالعمل های بطری و دوز را با توجه به وزن کودک یا توصیه پزشک خود دنبال کنید.

و حتماً بعد از دادن دارو ، دندان ها را به خوبی مسواک بزنید ، زیرا حاوی قندهایی است که می توانند روی دندان ها بنشینند.

آب نمک

شستشو با آب نمک به تسکین درد در اطراف دندان کمک می کند و نمک ممکن است مقداری محافظت ضد باکتریایی ایجاد کند.

1 قاشق چایخوری نمک را در یک چهارم فنجان آب جوش حل کنید. سپس می توانید آب سرد را برای تنظیم دما اضافه کنید (قبل از استفاده از کودکتان آن را آزمایش کنید) و به کودک خود دستور دهید آن را در دهان خود بچرخاند.

ممکن است بخواهید در کودکان نوپای جوان که نمی توانند دستورالعمل ها را دنبال کنند از این روش اجتناب کنید. در غیر این صورت ، آنها ممکن است آب نمک را ببلعند.

کمپرس سرد

اگر صورت کوچولوی شما متورم است ، کمپرس سرد می تواند به کاهش التهاب و درد مبهم کمک کند. از یک کیسه یخ یا یک کیسه سبزیجات یخ زده استفاده کنید.

برای جلوگیری از سرمازدگی ، یک پارچه خشک بین صورت و بسته سرد قرار دهید. یک دستمال کاغذی مرطوب نیز ممکن است این کار را انجام دهد.

روغن گل میخک

روغن میخک حاوی یک ماده قوی به نام اوژنول است. همچنین برای دندان درد استفاده می شود.

با توجه به یک منبع معتبر در سال 2015 ، مطالعات روی اوژنول نشان می دهد که ممکن است در کاهش التهاب ، درد و حتی عفونت از مسکن های موضعی OTC موثرتر باشد.

چند قطره روغن میخک را با یک قاشق چایخوری روغن حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل رقیق کنید. این محلول را در یک پنبه خیس کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

مهم : هنگام استفاده از این روش با کودکان خردسال باید مراقب باشید تا توپ پنبه را قورت ندهند.