تاثیر خوردن ماهی بر سلامت دندان و لثه

خواص خوردن ماهی

تاثیر خوردن ماهی بر سلامت دندان و لثه

تاثیر خوردن ماهی بر سلامت دندان و لثه 412 232 Bencer

تاثیر خوردن ماهی بر سلامت دندان و لثه :

هیچ چیز نمی تواند جای مسواک و نخ دندان برای داشتن دهان سالم را بگیرد و هیچ کس نمی تواند به عنوان کمک به شما در جلوگیری از پوسیدگی دندان جای دندانپزشک را بگیرد.

اما آیا می دانید که خوردن ماهی می تواند سلامت دهان و دندان را تقویت کند؟

در یک مطالعه ، افرادی که از رژیم غذایی بیشتری مصرف امگا 3 داشتند ، با احتمال پایینتری از پریودنتیت و بیماری لثه همراه بودند.

در سال 2010 ، دانشکده پزشکی هاروارد مطالعه ای منتشر کردند که نشان داد اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه (امگا 3) موجود در ماهی های چرب در درمان پریودنتیت اثرگذار است.

پریودنتیت نوعی بیماری پیشرفته لثه است که باعث التهاب لثه می شود و باعث جدا شدن آنها از دندان می شود و منجر به عفونت شدید باکتریایی می شود که ممکن است منجر به از دست رفتن دندان و استخوان شود.

اسیدهای چرب امگا -3 در ماهی برای بهبود سلامت قلب بسیار شناخته شده است ، اما همین مواد غذایی منابع بسیار خوبی از ویتامین D هستند ، که نقش مهمی در استحکام دندان ها و استخوان های فک دارد.

اسیدهای چرب موجود در این ماهی ها به عنوان یک ضد التهاب عمل می کنند و از شدت شرایط اولیه می کاهند.

3 نوع ماهی با خاصیت قراوان برای سلامتی دندان

1. ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا – هر دو وحشی و پرورشی ، اگرچه وحشی دارای مقادیر بیشتری امگا 3 است – اما مملو از ویتامین D و کلسیم است ، و آن را به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده برای کمک به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها تبدیل می کند.

2. ساردین

تاثیر خوردن ماهی بر سلامت دندان و لثه

ماهی ساردین

ساردین همچنین همراه با اسیدهای چرب امگا 3 ، کلسیم و ویتامین D همراه با غنی از فسفر ، سلنیوم و فلوراید است.

یک قوطی ساردین حاوی بیش از نیمی از دوز توصیه شده روزانه امگا 3 است. ساردین چربی های EPA و DHA را فراهم می کند که برای مغز ، قلب و کاهش التهاب مفید است.

3. آنچو / موتو

وقتی به Anchovies فکر می کنید ، معمولاً به پیتزا یا سالاد سزار فکر می کنید ، اما این ماهی های کوچک در واقع یک بسته امگا 3 ، ویتامین A ، پروتئین ، آهن ، کلسیم و سایر مواد مغذی سالم برای لبخند دارند.

یک وعده آنچوی حاوی 20 درصد مقدار توصیه شده روزانه است.

چرا ماهی بر روی سلامتی لثه و دندان تاثیر میگذارد؟

محققان فکر می کنند که چربی های امگا 3 ممکن است به آرامش التهابات دهانی و عفونت کمک کنند ، این به معنای تجزیه بافت کمتر و سلامت دهان و دندان است.

شما باید در مورد افزودن ماهی غنی از امگا 3 به رژیم غذایی خود با پزشک و یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

به منظور استفاده از مزایای خوردن ماهی ، حدوداً در هر دو وعده در هفته ماهی قزل آلا ، ساردین یا آنچو باید این کار را انجام دهید.

انواع دیگری از ماهی ها نیز وجود دارند که همان امگا 3 تقویت کننده لبخند را دارند اما برخی از آنها می توانند حاوی مقادیر بالای جیوه باشند.

در این جدول از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد ، ماهی های رایج و غذاهای دریایی و محتوای اسید چرب امگا 3 آنها ذکر شده است:

جدول ماهی ها با میزان امگا3