آبسه آپیکال: علائم ، تشخیص و درمان

آبسه دندان

آبسه آپیکال: علائم ، تشخیص و درمان

آبسه آپیکال: علائم ، تشخیص و درمان 900 509 محصولات دهان و دندان بنسر

آبسه آپیکال یکی از رایج ترین انواع آبسه های دندانی است که از نوع مشکلات جدی دندانپزشکی هستند و نیاز به درمان دارند. هنگامی که آبسه دارید ، مهم است که بلافاصله برای تشخیص و درمان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. داشتن اطلاعات اولیه در مورد آبسه می تواند کمک کننده در تسخیص اولیه باشد.

آبسه آپیکال چیست؟

طبق یک مطالعه در مجله بین المللی علوم کاربردی دندانپزشکی ، آبسه دندان واکنش التهابی بدن شما در برابر عفونت در عصب دندان است.آبسه خود مجموعه ای از چرک است که از منبع عفونت در ریشه دندان ناشی می شود. مجموعه چرکی که در واکنش به عفونت ایجاد می شود ، می تواند بافت ها را شکسته و به دهان ترشح کند.

طبق اطلاعات مقاله ای در BMC Oral Health  ، شیوع آبسه های آپیکال در دندانهای بالغ بین 9.7 تا 18.1 درصد است.

علائم آبسه آپیکال

علائم در آبسه آپیکال در قالب مزمن و حاد دسته بندی می شود

آبسه آپیکال

آبسه مزمن به تدریج همراه با ناراحتی اندک یا بدون ناراحتی و ترشح گاه گاه چرک رخ می دهد. در اشعه ایکس ، آبسه مزمن تخریب استخوان را به عنوان مناطق تیره در استخوان نشان می دهد ، که به آن رادیولوسنتی نیز گفته می شود.

آبسه حاد به سرعت ایجاد می شود و شامل درد بدون تحریک است ، مانند درد هنگام بیدار شدن از خواب در شب یا حتی در صورت جویدن و حساسیت شدید به فشار روی دندان. چرک ممکن است با تورم بافتهای اطراف ایجاد شود. ممکن است اشعه ایکس طبیعی به نظر برسد. اغلب ، آبسه حاد همراه با بی حالی ، تب یا تورم غدد لنفاوی ایجاد می شود.

آبسه های شدید دندان حتی می تواند منجر به سپسیس شود ، که یک عفونت تهدید کننده جریان خون است. این نوع شدید می تواند نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

تشخیص آبسه آپیکال

دندانپزشک شما برای ارزیابی حساسیت روی دندان های شما ضربه می زند (assess sensitivity) ، اشعه ایکس می گیرد و احتمالاً سی تی اسکن را برای ارزیابی بیشتر توصیه می کند. سابقه علائم شما نیز به تشخیص کمک می کند.

گاهی اوقات ، مشخص نیست که کدام دندان باعث ایجاد آبسه می شود. همانطور که یک مطالعه در مجله تحقیقات بین المللی دندانپزشکی و پزشکی نشان می دهد ، در این صورت ، دندانپزشک شما ممکن است یک نقطه گوتا پرکا (gutta percha) یک ماده قابل انعطاف را در دهانه تخلیه آبسه قرار دهد. سپس اشعه ایکس باز شدن آبسه را مستقیماً به منبع اولیه عفونت ردیابی می کند.

درمان آبسه آپیکال

درمان آبسه آپیکال از منبع عفونت شروع می شود. در صورت تورم زیاد ، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به تخلیه عفونت و ارائه آنتی بیوتیک در صورت گسترش عفونت داشته باشد. در مورد آبسه های دندانی موجود در دهان ، دندانپزشک شما ممکن است درمان ریشه یا کشیدن دندان عفونی را توصیه کند.

اگر علائم آبسه دارید ، مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. عفونت می تواند مشکلات شدیدی ایجاد کند و به سایر نواحی بدن سرایت کند و خطر بیشتری برای سلامتی شما ایجاد کند. آشنایی با این اطلاعات می تواند به شما کمک کند مراقب سلامت دندان خود باشید و در صورت لزوم با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.