عوارض درمان لیتیوم بر دندان

لیتیوم

عوارض درمان لیتیوم بر دندان

عوارض درمان لیتیوم بر دندان 224 146 محصولات دهان و دندان بنسر

اختلال دو قطبی بیش از 60 سال است که با موفقیت با لیتیوم درمان می شود. با مدیریت و نظارت مناسب ، داروی لیتیوم می تواند یک درمان تغییر دهنده زندگی باشد. به گفته پزشک استرالیا ، لیتیوم به ویژه در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی که دوره های شیدایی و افسردگی را با پریودهای بدون علائم تجربه می کنند ، موثر است. با این حال ، این درمان برخی از عوارض جانبی – از جمله عوارض جانبی دندان لیتیوم – را به همراه دارد.

شیوع اختلال دو قطبی

اتحاد حمایت از افسردگی و دو قطبی DBSA  تشخیص داده است که بیش از 5 میلیون بزرگسال در ایالات متحده از اختلال دو قطبی رنج می برند. در حالی که به طور مساوی بر مردان و زنان تأثیر می گذارد ، اما به نظر می رسد زنان علائم را بیشتر نشان می دهند و همچنین دوره های افسردگی با دوام طولانی تر. سن متوسط برای تشخیص 25 سال است ، اما غیر معمول نیست که تشخیص در اواخر 40 یا 50 سالگی یا در کودکی انجام شود. DBSA می گوید علائم دو قطبی پس از تشخیص صحیح در 40 تا 50 درصد بیماران با لیتیوم قابل درمان است.

عوارض جانبی لیتیوم

لیتیوم می تواند عوارض جانبی دهان و بدن را به همراه داشته باشد. در ابتدا ، هنگامی که بیمار درمان دارویی را شروع می کند ، مجله بین المللی اختلالات دو قطبی می نویسد که عوارض جانبی کوتاه مدت مانند لرزش ، خستگی ، اسهال ، تکرر ادرار و خشکی دهان شایع است. موارد پوستی مانند آکنه و پسوریازیس ممکن است رخ دهد ، یا بیمارانی که قبلاً این مشکلات پوستی را تجربه کرده بودند می توانند شرایط خود را بدتر کنند. هنگام تنظیم دوز ، این مسائل کاهش می یابد ، اما اگر دوز افزایش یابد ، دوباره بروز می کند. سایر اثرات فوری گزارش شده توسط مبتلایان به دو قطبی شامل افزایش وزن ، کاهش میل جنسی و کاهش وضوح ذهنی است.

این مجله گزارش می دهد که عوارض جانبی طولانی مدت می تواند مشکل سازتر باشد زیرا می تواند باعث تغییرات غیر قابل برگشت در بدن شود. اندامهایی که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند کلیه ها و غده های تیروئید و پاراتیروئید هستند. با کلیه ها ، لیتیوم غلظت مایعات را تغییر می دهد و منجر به ادرار بیش از حد و تشنگی می شود. در بیشتر موارد ، اثرات کلیوی لیتیوم خفیف است ، اگرچه آسیب دائمی کلیه گزارش شده است.

عوارض جانبی درمان لیتیوم بر دندان

با استفاده از داروهای دو قطبی ، یکی از شایع ترین خطرات دندان ، خشکی دهان یا خشکی دهان است. کمبود بزاق از روانکاری مناسب دندان ها و بافت های نرم دهان جلوگیری می کند. بزاق همچنین به عنوان یک بافر برای غذاها و نوشیدنی های اسیدی عمل می کند و دارای مواد معدنی اساسی برای استحکام مینای دندان است ، به این معنی که کمبود بزاق فرد را در معرض پوسیدگی ، التهاب لثه و بیماری های لثه قرار می دهد. لثه ها و سایر مخاط دهان می توانند قرمز ، ملتهب و زخم شوند ، که خوردن آن را دردناک می کند و از یک رژیم بهداشت دهان و دندان پیروی می کنید. علاوه بر این ، اختلال دو قطبی اغلب باعث مسواک زدن بیش از حد می شود که ممکن است به لثه آسیب برساند و باعث سایش دندان شود

مهم نیست که سایر شرایط بهداشتی را مدیریت می کنید ، مراقبت های حرفه ای دندانپزشکی منظم و مراقبت از دهان و دندان در خانه ضروری است. روزانه دو بار مسواک بزنید و از یک مسواک با برس نرم و یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. محصولی را که ممکن است به شما در کنترل عوارض جانبی کمک کند از متخصص دندانپزشکی خود بخواهید. دندانپزشک و متخصص بهداشت دندان می توانند دهان و دندان شما را برای تغییرات کنترل کرده و به شما کمک کنند تا مراقبت های دهان و دندان را در سلامت کلی شما ادغام کند.

منبع