عصب کشی دندان چیست؟

هیپوکلسیفیکاسیون دندان چیست؟

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان چیست؟ 300 168 محصولات دهان و دندان بنسر

عصب کشی دندان چیست؟

این روش درمان شامل خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن آن به منظور جلوگیری از نفوذ باکتری به این ناحیه و بازگشت باکتری ها به سیستم اعصاب دندان است.

هدف از انجام این کار فراهم کردن امکان باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود اعصاب زنده در آن است و به این ترتیب می توان با استفاده از خمیردندان مناسب و تمیز کردن دندان از درد احتمالی در هنگام جویدن غذا جلوگیری کرد و به منظور اهداف زیبایی دندان را در محل خود در دهان حفظ نمود.

عصب کشی دندان فقط زمانی نیاز است که مشخص شود بافت نرم مرکز دندان به نام پالپ، عفونی شده است. در این حالت دندان پزشک وضعیت دندان های شما را بررسی کرده و از عکس رادیولوژی برای تشخیص وجود عفونت باکتریایی استفاده می کند. در عکس برداری رادیولوژی از پرتو ایکس برای عکس برداری از دندان های بیمار استفاده می شود و به این ترتیب می توان از عکس تهیه شده برای تشخیص مشکلات احتمالی دندان استفاده کرد. عفونت پالپ معمولاً در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد می شود.

– علائم ایجاد عفونت دندان در دهان شامل موارد زیر است:

1. درد در زمان مصرف غذا و نوشیدنی های گرم یا سرد
2. درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن
3. لق شدن دندان
4. با پیشرفت عفونت ایجاد شده، این علائم اغلب با مردن پالپ یا عصب دندان از بین می رود.

در ادامه به نظر می رسد دندان شما درمان شده است، اما عفونت در حقیقت به سیستم کانال ریشه دندان گسترش پیدا کرده است. سایر علائم احتمالی بعدی مربوط به این مشکل شامل موارد زیر است:

5. درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن
6. ورم در لثه نزدیک دندان آسیب دیده
7. ترشح چرک از دندان آسیب دیده
8. ورم صورت
9. تیره رنگ شدن دندان آسیب دیده
در صورتی که درد دندان شما پیشرفت کرد، مهم است که با دندان پزشک برای بررسی و درمان ریشه دندان تماس گرفته و ملاقات کنید.

– روش عصب کشی دندان (درمان ریشه)

برای درمان عفونت در ریشه کانال ابتدا باید باکتری ها را حذف کرد.حذف باکتری میتواند همراه با حذف قسمتی از دندان باشد و یا تلاش شود که تنها باحذف باکتری دندان سالم حفظ شود و درمان ریشه یا عصب کشی انجام شود .پس از حذف باکتری کانال ریشه را پر کرده و دندان با پرکردن یا با تاج بسته میشود .در اغلب موارد بافت ملتهب در پایان به طور طبیعی التیام خواهد یافت. قبل ازدرمان ریشه (عصب کشی) معمولا از یک بی حسی موضعی استفاده میشود و این به این معنی است که عصب کشی نباید دردناک باشد و نباید احساس ناخوشایند تری از یک حالت پرکردگی داشته باشد.

زمانی که بافت عصبی دندان یا پالپ آن اسیب دید یاکتری ها به داخل پالپ دهان نفوذ پیدا کرده و در انجا تکثیر میشوند . این باکتری ها و بقایای فاسد پالپ میتواند باعث ایجاد عفونت یا ابسه شوند.

آبسه یک بسته پر از چرک است که در پایان کانال ریشه تشکیل میشود و زمانی رخ میدهد که عفونت از تمام کانال ریشه گذشته باشد و به پایان کانال رسیده باشد. علاوه بر ابسه عفونت در کانال ریشه میتواند عوارضی را ایجاد کند ازجمله:

۱- از دست دادن استخوان اطراف نوک ریشه

۲- مشکلات نفوذ عفونت به بیرون از ریشه.سوراخ ایجادشده در دندان میتواند به لثه ها و یا از طرق گونه به پوست راه پیدا کند .

قبل از درمان ریشه یا عصب کشی ممکن است دندانپزشک شما از دندان های اسیب دیده عکسی بگیرد . این کار به اواجازه خواهد داد تا یک تصویر واضح و روشن از کانال ریشه داشته باشد و وسعت هرگونه اسیبی را بررسی کند.

طی عصب کشی، درمان کانال ریشه معمولا تحت بی حسی موضعی انجام میگیرد . در برخی از موارد که دندان مرده است و حساس نیست ممکن است به بیحسی نیاز نباشد . گاهی اوقات ممکن است دندان به سختی بی حس شود . در این گونه موارد دندانپزک میتواند از تکنیک های ویژه بیحس کننده موضعی برای اطمینان از اینکه درمانش دردناک نخواهد بود استفاده کند.

– تمیز کردن و پرکردن کانال ریشه

دندانپزشک شما بعد از اینکه پالپ دندان را برداشت کانال ریشه را تمیز و بزرگ میکند تا بتواند به راحتی ان را پر کند.کانال ریشه معمولا بسیار باریک است و به دشواری میتوان ان را پر کرد .

دندانپزشک شما با استفاده از یکسری فایل ها ی کوچک کانال ریشه را بزرگ میکند و به ان فرم میدهد تابتواند به راحتی انها را پر کند.

تکمیل این بخش از درمان عصب کشی ممکن است چند ساعت طول بکشد و نیاز به بیش از یک جلسه داشته باشد.

دندان های جلو و دندانهای نیش معمولا یک ریشه شامل یک کانال دارند . دندان های اسیای کوچک و اسیای بزرگ دارای ۲ یا۳ کانال در ریشه های خود هستند. برای دندانهایی که ریشه و تعداد کانال بیشتر دارند ممکن است درمان طول بکشد.

اگر درمان عصب کشی به بیش از چند جلسه نیاز داشته باشد ممکن است دندانپزشک شما مقدار کمی دارو در کانال تمیز شده قرار دهد تا باکتری های باقیمانده را از بین ببرد و بعد از ان دندان با پر کردن موقت بسته میشود.

اگر شما دچار علائم ناشی از عفونت از قبیل درجه حرارت بالا و یا تورم های بزرگ شدید ممکن است دندانپزشک شما برای مدیریت و جلوگیری از عفونت بیشتر به شما آنتی بیوتیک بدهد.