دلایل و درمان بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن

دلایل و درمان بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن

دلایل و درمان بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن

دلایل و درمان بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن 641 446 محصولات دهان و دندان بنسر

دلایل و درمان بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن :

تقریباً همه ی ما در مقطعی از زندگی خود با بوی بد دهان دست و پنجه نرم می کنیم. و در بعضی موارد ، بوی بد دهان حتی با رعایت بهداشت دندان نیز ممکن است باقی بماند.

بوی بد دهان دلایل زیادی دارد. در حدود 80 تا 85 درصد ، علت اصلی آن از دهان نشات می گیرد. بقیه اوقات ، عوامل خارج از دهان شما ممکن است ریشه این مشکل باشند.

در این مقاله برخی از دلایل احتمالی بوی بد دهان مداوم حتی پس از مسواک زدن دندان ها و همچنین گزینه های مختلف درمانی بررسی خواهد شد.

دلایل بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن

وقتی مسواک می زنید ، از تجمع باکتری ها حاصل از خوردن مواد غذایی که می توانند روی دندان ها یا لثه ها گیر کنند جلوگیری می کنید. این باکتری ها ترکیبات گوگردی تولید می کنند که می تواند منجر به بوی بد دهان شود ، به خصوص اگر از بین نرود.

اما مسواک زدن همیشه بوی بد دهان را برطرف نمی کند. اگر دلیل اصلی آن در دهان شما نیست یا اگر به خشکی دهان مربوط باشد ، مسواک زدن نمی تواند از شر آن خلاص شود.

بیایید به برخی از دلایلی که ممکن است بوی بد دهان حتی پس از خوب مسواک زدن دندان ها ادامه دهد ، توجه کنیم.

حفره و بیماری لثه

باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان می توانند در حفره دندان های شما پنهان شوند. این مسئله هنگام مسواک زدن خلاص شدن از شر باکتری را مشکل می کند زیرا در مکانهایی پنهان است که نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

به همین ترتیب ، این باکتری ها می توانند در جیب های عمیق ناشی از بیماری لثه پنهان شوند.

خشکی دهان

بزاق نقش زیادی در دهان شما بازی می کند. به تجزیه غذا در دهان کمک می کند و به شما در جویدن ، بلعیدن و صحبت کردن نیز کمک می کند.

علاوه بر این ، باکتری های موجود در دهان را در سطح قابل کنترل نگه می دارد ، ذرات غذا را از دهان شما شسته و دهان را مرطوب نگه می دارد.

وقتی غدد بزاقی شما بزاق کافی تولید نکنند ، می تواند باعث خشکی دهان شود. خشکی دهان می تواند باعث تجمع بیشتر باکتری ها بر روی دندان های شما شود. این می تواند باعث بوی بد دهان شود و همچنین خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می دهد.

انواع مختلفی از داروها ، مصرف دخانیات و مصرف الکل می تواند منجر به افزایش خشکی دهان شود.

بیماری ریفلاکس معده (GERD)

ریفلاکس یا ریفلاکس اسید مزمن ، یک اختلال گوارشی است که باعث می شود محتوای معده شما به سمت مری برود.

تنظیم مجدد غذای هضم نشده و اسید معده می تواند دلیل بوی بد دهان باشد. GERD همچنین می تواند باعث سوزش معده و طعم ترش یا تلخی در دهان شما شود.

شرایط سلامتی زمینه ای

تعدادی از شرایط زمینه ای سلامتی می تواند منجر به بوی بد دهان شود. دلیل این امر به دلیل تغییرات شیمیایی در جریان خون یا تغییر در سطح باکتری در بدن شما است.

برخی از شرایط سلامتی که ممکن است باعث بوی بد دهان شود عبارتند از:

  • دیابت
  • نارسایی کلیه
  • نارسایی کبدی
  • زخم معده
  • انسداد روده

غذاهای خاص

برخی از غذاها مانند پیاز و سیر حتی پس از مسواک زدن ممکن است در نفس شما بماند.

به عنوان مثال ، از بین رفتن بوی سیر ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد. هنگامی که سیر به معده شما رسید ، روغن ها از آنجا که به ریه ها و نفس کشیده می شوند به جریان خون منتقل می شوند.

در سال 2016 در یک منبع معتبر ، محققان دریافتند که سیب خام ، کاهو خام و برگ های نعناع قادر به رفع بوی بد سیر در دهان هستند.

قطره مخاطی

قطره بعد از عمل بینی (مخاطی که از پشت بینی به گلوی شما می ریزد) نیز ممکن است در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشد. مخاط می تواند باکتری هایی را به خود جذب کند که به نوبه خود ممکن است بویی ایجاد کند که باعث بوی بد دهان شما شود.

عفونت های سینوسی ، سرماخوردگی ، آنفولانزا و گلودرد استرپتوکوک فقط برخی از دلایل احتمالی قطره قطره پس از عمل بینی است.

سیگار کشیدن
سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان در شما شود  همچنین می تواند دهان شما را خشک کرده و خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. خشکی دهان و بیماری لثه می توانند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند.

درمان های خانگی برای بوی بد دهان

بیشتر اوقات ، با بهبود بهداشت دندان می توانید بوی بد دهان را در خانه درمان کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند:

  • مسواک زدن دندان های خود را دو بار در روز با یک خمیر دندان فلوراید انجام دهید
  • تمیز کردن روزانه بین دندان های خود با استفاده از نخ دندان یا دندان
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و محدود کردن نوشیدنی های شیرین و تنقلات
  • برای معاینه و معالجه به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید

علاوه بر بهداشت دهان و دندان شما ، چندین درمان خانگی دیگر نیز وجود دارد که ممکن است به درمان بوی بد دهان کمک کند. بیایید هر کدام را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

دهانشویه کلرهگزیدین بنسردهانشویه کلرهگزیدین

اگر با بوی بد دهان خود مبارزه می کنید ، می توانید از دهانشویه کلرهگزیدین روغنهای اساسی (اوکالیپتول ، منتول ، تیمول و متیل سالیسیلات) استفاده کنید. این می تواند باکتری های مضر ایجاد کننده هالیوز را از بین ببرد.

آب بیشتری بنوشید
اگر علت اصلی بوی بد دهان شما خشکی دهان باشد ، افزایش مقدار آب در روز می تواند به روان شدن دهان کمک کند.

برای تحریک ترشح بزاق بیشتر می توانید آدامس های بدون قند را نیز بجوید.

آب آناناس
بسیاری از مردم ادعا می کنند که نوشیدن آب آناناس به آنها کمک می کند تا بوی بد دهان خود را کنترل کنند. می توانید یک لیوان آب آناناس صد در صد بنوشید یا یک برش آناناس را بجوید.

دانه رازیانه
از زمان های بسیار قدیم از بذر رازیانه برای تازه سازی نفس استفاده می شده است. سعی کنید بعد از غذا روی یک قاشق چای خوری دانه ها را بخورید تا باعث شادابی نفس شود.

حتی اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید ، بازهم بوی بد دهان وجود دارد.

دلایل زیادی برای بوی بد دهان وجود دارد. بیشتر اوقات ، علت آن دهان شماست. اما در برخی موارد ، مانند ریفلاکس اسید یا برخی شرایط خاص سلامتی ، علت بوی بد دهان می تواند از قسمت دیگری از بدن شما ایجاد شود.

اگر در حال حاضر بهداشت دهان و دندان را به خوبی انجام می دهید اما بعد از مسواک زدن هنوز بوی دهان می دهید ، با دندانپزشک صحبت کنید. آنها می توانند در یافتن علت اصلی به شما کمک کرده و بهترین گزینه درمانی را به شما پیشنهاد دهند.