پوسیدگی دندان Rotten Teeth

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان Rotten Teeth

پوسیدگی دندان Rotten Teeth 300 168 محصولات دهان و دندان بنسر

سلامت دهان و دندان به لبخند سالم ، دندان ها و لثه ها کمک می کند. از سوی دیگر ، بهداشت ضعیف دندان می تواند شما را در معرض پوسیدگی دندان قرار دهد ، که به نام حفره یا دندان پوسیده نیز شناخته می شود.

پوسیدگی دندان ناشی از پلاک است ، که یک فیلم چسبنده و بی رنگ است که روی دندان ها ایجاد می شود. پلاک حاوی باکتری است و هنگامی که این باکتری ها با شکر در غذاها مخلوط می شوند ، اسیدی ایجاد می کند که دندان را می خورد. در صورت عدم درمان ، پوسیدگی شدید دندان می تواند شل شده و بیفتد ، بنابراین تشخیص علل و علائم پوسیدگی دندان بسیار مهم است.

علائم پوسیدگی دندان ها

پوسیدگی دندان یا دندان پوسیده به ناحیه آسیب دیده دائمی در سطح دندان اشاره دارد. از آنجا که برخی از حفره ها بدون هیچ علائمی قابل تشخیص نیستند ، برنامه ریزی ویزیت منظم دندانپزشکی ضروری است. دندانپزشک می تواند حفره ها را زود تشخیص داده و درمان کند تا پوسیدگی بیشتر دندان متوقف شود.

حفره درمان نشده می تواند بزرگتر شود و به تدریج لایه های عمیق تر دندان را تحت تأثیر قرار دهد. همراه با سوراخ ، علائم دیگر پوسیدگی دندان عبارتند از:

  • دندان درد
  • حساسیت به سرما یا گرما
  • لکه های قهوه ای ، سیاه یا سفید روی دندان
  • بوی بد دهان
  • طعم ناخوشایند در دهان
  • ورم

دندان پوسیده فقط مشکل بزرگسالان نیست ، همچنین می تواند در نوزادان ، کودکان نوپا و کودکان رخ دهد. علائم پوسیدگی دندان در کودکان به طور کلی با بزرگسالان یکسان است اما ممکن است شامل تورم لثه ، تحریک پذیری و تب باشد که نشان دهنده عفونت است.

اگر کودک شما تحریک پذیر به نظر می رسد و قادر به بیان محل درد یا ناراحتی نیست ، داخل دهان او را بررسی کنید و به دنبال نشانه هایی از مشکل باشید.

پوسیدگی دندان Rotten Teeth

دلایل پوسیدگی دندان ها

تنها یک علت پوسیدگی دندان وجود ندارد ، بلکه مجموعه ای از علل احتمالی آن است. درک عوامل پوسیدگی دندان می تواند از مشکلات بعدی دندان های شما جلوگیری کند.

بهداشت ضعیف دندان

مسواک زدن و نخ دندان منظم برای از بین بردن پلاک و محکم و سالم نگه داشتن دندان ها ضروری است. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید. علاوه بر این ، دوبار در سال برای تمیز کردن حرفه ای دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

رژیم غذایی نامناسب

خوردن رژیم غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات نیز می تواند به پوسیدگی دندان کمک کند زیرا این غذاها به دندان می چسبند.

شکر همچنین باکتری ها را تغذیه می کند و هرچه تعداد باکتری ها در دهان شما بیشتر باشد ، اسید بیشتری در دهان شما وجود دارد. اگر غذاهای شیرین زیادی می خورید و مرتبا مسواک نمی زنید ، ممکن است مینای دندان خود را که لایه بیرونی دندان شما است سریعتر خراب کنید. به همین ترتیب ، مصرف زیاد نوشیدنی های اسیدی (نوشابه و آب میوه) و ابتلا به بیماری ریفلاکس اسید نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. اسید موجود در نوشیدنی ها می تواند مینای دندان را به آرامی حل کند. با برگشت اسید ، برگشت اسید معده به مری و دهان نیز می تواند مینای دندان را خراب کند.

خشکی دهان

اگر غدد بزاقی شما بزاق کافی برای شستشوی پلاک و باکتری در دهان شما تولید نمی کنند ، ممکن است پلاک و اسید بیشتری در دهان خود داشته باشید و خطر پوسیدگی یا پوسیدگی دندان را افزایش دهید.

شکاف دندان

اگر شکاف های عمیق دندان دارید ، پوسیدگی دندان نیز ممکن است رخ دهد. این نخل ها می توانند مسواک زدن موثر را دشوارتر کنند و اگر پلاک در این نخل ها قرار بگیرد ، می تواند سطح دندان شما را از بین ببرد. استفاده از سیلانت دندان روی دندان های سالم ممکن است از تجمع پلاک جلوگیری کند.

کمبود فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که می تواند مینای دندان را تقویت کرده و آن را در برابر حفره ها مقاوم کند. فلوراید به منابع آب عمومی اضافه می شود ، اما معمولاً در آب بطری یافت نمی شود. اگر از خمیردندان حاوی فلوراید یا آب آشامیدنی شهر خود استفاده نمی کنید ، خطر پوسیدگی دندان وجود دارد.

شیشه بچه

اگر کودک شما با یک بطری شیر ، آب میوه یا شیر خشک در دهان خود بخوابد یا اگر پستانک کودک خود را در قند یا عسل غوطه ور کنید ، پوسیدگی دندان می تواند در سنین پایین رخ دهد. در هر دو مورد ، قند می تواند در اطراف دندان جمع شده و منجر به پوسیدگی دندان شود.

درمان دندان های پوسیده

درمان دندانهای پوسیده عموماً برای کودکان و بزرگسالان یکسان است و نجات دندان هدف درمان است.

درمان مراحل اولیه دندانهای پوسیده

در مراحل اولیه پوسیدگی دندان (حفره کوچک) ، دندانپزشک شما ممکن است برای تقویت یا تجمع مجدد دندان فلوراید انجام دهد که ممکن است حفره را معکوس کند. با این حال ، این روش فقط برای حفره های کوچکتر کار می کند و هنگامی که علائم پوسیدگی دیگری ایجاد می شود ، مانند لکه های تیره یا سفید روی دندان و بوی بد دهان ، موثر نیست.

درمان مراحل پیشرفته دندانهای پوسیده

هنگامی که درمان فلوراید یک گزینه نیست ، دندانپزشک شما می تواند قسمت های پوسیده دندان را برداشته و یا یک پر کننده دندان یا یک تاج دندان برای پر کردن حفره ها در دندان انجام دهد. برای پر کردن ، دندانپزشک شما از رزین کامپوزیتی رنگ دندان یا پرکننده آمالگام مانند جیوه ، نقره یا نوع دیگری از فلز استفاده می کند. با داشتن تاج دندانپزشک شما یک کلاه دندان روی دندان پوسیده قرار می دهد.

درمان مراحل بسیار پیشرفته دندانهای پوسیده

اگر پوسیدگی به مرکز دندان گسترش یافته و التهاب یا عفونت وجود داشته باشد ، ممکن است به کانال ریشه نیاز داشته باشید. دندانپزشک عصب و پالپ آلوده را برداشته و سپس فضا را پر کرده و مهر و موم می کند.

هنگامی که دندان به دلیل پوسیدگی شدید نتواند ذخیره شود ، دندانپزشک شما ممکن است دندان را کشیده و پروتز ، بریج یا ایمپلنت را جایگزین آن کند.

اگر کودک شما دندان شیری پوسیده ای دارد که نمی توان آن را با پر کردن دندان ثابت کرد ، ممکن است احساس کنید که نیازی به درمان ریشه نیست زیرا این دندان دائمی فرزند شما نیست. اما اگرچه یک دندان پوسیده به طور طبیعی به خودی خود می افتد ، اما دندانپزشک کودک شما ممکن است برای جلوگیری از از دست دادن زودرس دندان ، یک کانال ریشه را توصیه کند. اگر دندان بخاطر پوسیدگی زود به زمین بیفتد ، این می تواند باعث ناهماهنگی دندانهای دائمی آنها شود.

پوسیدگی دندان

می تواند جزئی یا شدید باشد ، بنابراین مهم است که مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید و علائم حفره را نادیده نگیرید. در صورت تشخیص زودهنگام ، می توانید درمان را دریافت کرده و احتمالاً از عوارض دندان پوسیده مانند عفونت و از دست دادن دندان جلوگیری کنید.