نحوه برخورد با دندان های حساس پس از پر شدن

چرا دندان من بعد از پر شدن هنوز درد می کند؟

نحوه برخورد با دندان های حساس پس از پر شدن

نحوه برخورد با دندان های حساس پس از پر شدن 275 183 محصولات دهان و دندان بنسر

نحوه برخورد با دندان های حساس پس از پر شدن

 

پر کردن دندان چیست؟

پرکردن دندان یک روش معمول برای درمان حفره ها و پوسیدگی دندان است. در حین درمان ، دندانپزشک شما این سوراخ ها را با ماده ای مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می کند. در حالی که این یک روش ساده و معمول است ، اما پس از آن بسیاری از افراد دچار دندان های حساسی می شوند.

بعد از پر شدن چه احساسی خواهم داشت؟

دندانپزشکان اغلب قبل از انجام عمل پر کردن ، ناحیه اطراف دندان آسیب دیده را بی حس می کنند. در نتیجه ، احتمالاً در یکی دو ساعت اول پس از قرار ملاقات چیزی احساس نخواهید کرد. هنگامی که بی حسی از بین رفت ، ممکن است احساسات غیر عادی در دهان خود مشاهده کنید.

این شامل:

  • درد در دندان های شما ، به ویژه هنگام تنفس در هوای سرد ، نوشیدن مایعات گرم یا سرد و خوردن غذاهای گرم یا سرد
  • حساسیت در لثه ها
  • درد در دندان های اطراف پر شدن
  • درد هنگام فشار دادن دندان ها
  • درد در دندان آسیب دیده هنگام غذا خوردن ، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

چه چیزی باعث حساسیت دندان پس از پر شدن می شود؟
چندین چیز می تواند باعث حساسیت دندان پس از پر شدن شود.

پالپیت

قبل از پر کردن حفره ، دندانپزشک قسمت پوسیده دندان را با مته ای که گرما را آزاد می کند ، برمی دارد. در موارد نادر ، این پالپ را ملتهب می کند ، که بافت پیوندی است که مرکز دندان های شما را تشکیل می دهد و باعث ایجاد پالپیت می شود. اگر دندانپزشک شما تمام بافت پوسیده را حذف نکند ،می تواند باعث ایجاد عفونت در پالپ دندان آسیب دیده شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، ممکن است متوجه تورم لثه یا یک جرم چرک در نزدیکی دندان شوید.

دو نوع پالپیت وجود دارد. اولین آن پالپیت برگشت پذیر است ، جایی که دندان حساس است اما پالپ بهبود می یابد و بهتر می شود. مورد دوم پالپیت برگشت ناپذیر است ، جایی که پالپ قادر به ترمیم نیست و دندان شما سپس به درمان کانال ریشه نیاز دارد.

تغییر در گاز گرفتن

دلایل و درمان بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن

گاهی اوقات پر شدن دندان باعث می شود دندان آسیب دیده از دندان های دیگر شما بلندتر شود. این می تواند بسته شدن دهان شما را به دلیل فشار اضافی به دندان آسیب دیده دردناک کند. در برخی موارد ، گاز گرفتن حتی می تواند باعث پر شدن شود ، بنابراین به محض مشاهده مشکلی در گزش خود با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

سطوح متعدد دندان

همچنین ممکن است از داشتن دو سطح متفاوت در دهان خود احساس درد یا حساسیت کنید. به عنوان مثال ، اگر یک دندان دارای تاج طلا باشد و دندان بالای یا پایین آن دارای نقره ای باشد ، ممکن است هنگام لمس آن احساس عجیب و غریبی داشته باشید.

درد ارجاع شده

همچنین احساس درد در دندانهای اطراف دندان آسیب دیده معمول است. این به دلیل پدیده ای به نام درد ارجاعی است که شامل احساس درد در ناحیه ای غیر از منبع درد است.

واکنش آلرژیک

حساسیت پس از پرکردن دندان می تواند یک واکنش آلرژیک به مواد مورد استفاده در پر کردن باشد. همچنین ممکن است متوجه بثورات یا خارش در نزدیکی شوید. اگر فکر می کنید ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند پر کردن را با مواد مختلف دوباره انجام دهند.

نحوه مدیریت حساسیت دندان

با رعایت موارد زیر می توانید به کاهش حساسیت کمک کنید.

  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin)
  • اجتناب موقت از غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد
  • اجتناب موقت از غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند مرکبات ، شراب و ماست
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آرام
  • استفاده از خمیردندان حساسیت زا

خمیردندان حساس بنسر با دارا بودن مواد تشکیل دهنده خاص می تواند ضمن تقویت لایه مینای دندان، کانال های میکروسکوپی دندان را پر کند و مانع از درد و حساسیت دندان ها شود.

خمیر دندان حساس

خمیر دندان حساس بنسر

این خمیردندان حاوی پتاسیم نیترات  میباشد. پتاسیم نیترات ماده خاصی است که در خمیردندان مخصوص دندان های حساس به کار می رود .این ماده مسیر سطح دندان به سمت پالپ داخلی را می بندد و از اعصاب دندان محافظت می کند. بر اساس تحقیقات ،این ماده می تواند با حساسیت زدایی از دندان، از درد و ناراحتی بیمار جلوگیری کند. در برخی از خمیردندان های مخصوص دندان های حساس، برای مشاهده این تاثیر باید یک ماه بگذرد، اما در خمیردندان های حاوی پتاسیم نیترات تنها کافی است دو هفته صبر کنید.

مشكل گاز گرفتن شايعترين علت حساسيت است. اگر فکر می کنید مشکلی در گزش شما وجود دارد ، ممکن است در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید ، که ممکن است تا بعد از برطرف شدن بی حسی متوجه آن نشوید. آنها می توانند پر کردن را طوری تنظیم کنند که بهتر با سایر دندان های شما مطابقت داشته باشد.

اگر مبتلا به پالپیت هستید که پس از چند هفته به خودی خود برطرف نمی شود ، ممکن است به کانال ریشه نیاز داشته باشید.

منبع مقاله