ساختار تشکیل دهنده دهان

خمیر دندان

ساختار تشکیل دهنده دهان

ساختار تشکیل دهنده دهان 1080 1080 محصولات دهان و دندان بنسر

دهان شما بیش از دندان ها تشکیل شده است ، بنابراین سلامت دهان و دندان فراتر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. دهان شما علاوه بر دندان های شما از لثه ، مخاط دهان ، فک بالا و پایین ، زبان ، غدد بزاقی ، یوولا و فرنوم تشکیل شده است. همه این ساختارها در مورد سلامت دندان خوب، نقش مهمی ایفا می کنند و هنگام دریافت مراقبت از دندان به طور معمول مورد بررسی قرار می گیرند.

اجزای دهان

مخاط دهانی The Oral Mucosa

وقتی دهان خود را باز می کنید و به آینه نگاه می کنید ، هر چیزی که دندان نیست توسط یک پوشش محافظ به نام مخاط دهان پوشانده شده است ، که یک غشای مخاطی شبیه غشاهای مخاطی است که در سوراخ بینی و گوش داخلی شما قرار دارد.

مخاط دهان با محافظت از بدن در برابر میکروب ها و سایر عوامل تحریک کننده که وارد دهان شما می شوند ، نقش اساسی در حفظ سلامت دهان و همچنین سلامت کلی شما دارد. ماده سفتی به نام کراتین که در ناخن ها و موهای شما نیز یافت می شود ، باعث می شود مخاط دهان در برابر آسیب مقاوم شود.

لثه ها The Gums

لثه ها بافت صورتی رنگی هستند که دندان های شما را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند. همچنین لثه ها توسط مخاط دهان پوشانده شده اند و نقش مهمی در سلامت دهان و دندان شما ایفا می کنند. لثه های سالم سفت هستند ، تمام ریشه دندان را می پوشانند و در هنگام مسواک زدن ، فشار دادن و یا بیرون کشیدن خونریزی نمی کنند. بیماری لثه در نهایت می تواند منجر به از دست دادن دندان شود ، بنابراین مراقبت از لثه ها با استفاده از نخ دندان روزانه به اندازه مسواک زدن دندان ها برای مراقبت از دندان ضروری است.

فک بالا و پایین The Upper and Lower Jaw

فک های شما به صورت شما شکل می دهد و به دهان شما ساختار مورد نیاز برای جویدن و گفتار می دهد. فک های انسان از چندین استخوان تشکیل شده است: فک بالا شامل دو استخوان است که به یکدیگر و بقیه جمجمه شما چسبیده است ، در حالی که استخوان فک پایین از بقیه جمجمه جدا شده و باعث حرکت بالا و پایین آن می شود. شما صحبت کنید و بجوید

زبان The Tongue

زبان ماهیچه ای قدرتمند است که در بافت مخاطی تخصصی پوشانده شده است و شامل جوانه های چشایی شما می شود. زبان فقط برای سلامت دهان و دندان شما مهم نیست همچنین به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه گوارش بدن در نظر گرفته می شود. مسئول انتقال غذا به دندان ها است و وقتی غذای جویده شده آماده بلع شود ، زبان آن را به پشت منتقل می کند. گلو تا بتواند وارد مری شود. در نوزادان ، زبان و فک با هم کار می کنند تا نوزاد بتواند از شیر مادر تغذیه کند. علاوه بر این ، زبان با ایجاد صداهایی که از دهان شما خارج می شود ، نقش مهمی در توانایی صحبت کردن دارد.

غدد بزاقی The Salivary Glands

شما سه مجموعه غدد بزاقی در دهان و گردن خود دارید: غدد پاروتید ، زیر فک و زیر زبان. این غدد بزاق تولید می کنند که حاوی آنزیم های خاصی است که به تجزیه غذا کمک می کند و بلع را برای شما آسان می کند. بزاق برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است ، زیرا با شستشوی ذرات غذا و باکتری ها و کمک به مقابله با غذاهای اسیدی که می توانند مینای محافظ روی دندان ها را از بین ببرند ، از دندان ها و لثه های شما محافظت می کند.

زبان کوچگ uvula 

uvula یک تکه کوچک بافت است که در پشت گلو آویزان است. یوولا از فیبرهای ماهیچه ای و همچنین بافت های پیوندی و غددی تشکیل شده است. مانند دیگر ساختارهای بافت نرم در دهان ، یوولا توسط مخاط دهان پوشانده شده است. یوولا از دیرباز منبع کنجکاوی دانشمندان بوده است زیرا همه عملکردهای آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال ، به نظر می رسد که در گفتار و مرطوب نگه داشتن دهان و گلو نقشی دارد.

فرنوم زبانی Frenulum Linguae

Frenulum یک فلپ مخاط دهان است که زبان را به کف دهان متصل می کند. این بافت به زبان اجازه می دهد در حین انجام وظیفه خود حرکت کند. اگر نوزاد با فرنولوم بسیار کوتاه یا الاستیک کافی متولد شود ، می تواند در شیردهی مشکل داشته باشد. یک فرنول کوتاه نیز می تواند بر گفتار تأثیر بگذارد.

دفعه بعد که مسواک می زنید ، یک دقیقه به قسمت هایی از دهان اختصاص دهید. دانستن اینکه این ساختارها چه کار می کنند و چگونه به نظر می رسند می تواند به شما در حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند.

منبع مقاله