زایلیتول چیست؟ فواید آن برای دندان

زایلیتول چیست؟ فواید آن برای دندان

زایلیتول چیست؟ فواید آن برای دندان

زایلیتول چیست؟ فواید آن برای دندان 400 225 محصولات دهان و دندان بنسر

زایلیتول چیست؟ فواید آن برای دندان

 

شکر اضافه شده ممکن است تنها ماده ناسالم در رژیم غذایی مدرن باشد به همین دلیل ، شیرین کننده های بدون قند مانند زایلیتول در حال محبوب شدن هستند.

زایلیتول طعم آن مانند قند است اما کالری کمتری دارد و سطح قند خون را افزایش نمی دهد.

چندین مطالعه نشان می دهد که مزایای مهم مختلفی از جمله بهبود سلامت دندان دارد.

 

زایلیتول چیست؟

زایلیتول به عنوان یک الکل قندی طبقه بندی می شود.

از نظر شیمیایی ، الکل های قند صفات مولکول های قند و مولکول های الکل را ترکیب می کنند. ساختار آنها به آنها امکان تحریک گیرنده های چشایی برای شیرینی زبان شما را می دهد.

زایلیتول در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به مقدار کم یافت می شود و بنابراین طبیعی تلقی می شود. انسان حتی مقادیر کمی از آن را از طریق متابولیسم طبیعی تولید می کند.

این یک ماده رایج در آدامس های بدون قند ، آب نبات ، نعناع ، غذاهای مناسب دیابت و محصولات مراقبت از دهان است.

زایلیتول شیرینی مشابه قند معمولی دارد اما حاوی 40٪ کالری کمتری است:

  • شکر جدول: 4 کالری در هر گرم
  • زایلیتول: 2.4 کالری در هر گرم

زایلیتول خریداری شده در فروشگاه به صورت یک پودر کریستالی سفید ظاهر می شود.

از آنجا که زایلیتول یک شیرین کننده تصفیه شده است ، هیچ ویتامین ، مواد معدنی یا پروتئینی ندارد. از این نظر فقط کالری خالی تأمین می کند.

زایلیتول را می توان از درختانی مانند توس یا از الیاف گیاهی به نام xylan (منبع) فرآوری کرد.

حتی اگر الکلهای قندی از نظر فنی کربوهیدرات باشند ، اکثر آنها سطح قند خون را افزایش نمی دهند و در نتیجه کربوهیدرات خالص محسوب نمی شوند ، و این باعث می شود شیرین کننده های محبوب محصولات کم کربوهیدرات باشند (منبع).

گرچه کلمه “الکل” بخشی از نام آن است ، اما همان الکلی نیست که شما را مست می کند. الکل های قندی برای افراد معتاد به الکل بی خطر است.

 

زایلیتول دارای شاخص گلیسمی بسیار کمی است و قند خون یا انسولین را افزایش نمی دهد

یکی از تأثیرات منفی قند اضافه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا  این است که می تواند باعث افزایش قند خون و سطح انسولین شود.

به دلیل مقادیر بالای فروکتوز ، در صورت مصرف بیش از حد ، می تواند منجر به مقاومت به انسولین و مشکلات متابولیکی متعدد شود (منبع).

با این حال ، زایلیتول حاوی فروکتوز صفر است و تأثیرات ناچیزی روی قند خون و انسولین دارد (منبع معتبر ).

بنابراین ، هیچ یک از اثرات مضر قند برای زایلیتول اعمال نمی شود.

شاخص گلیسمی Xylitol (GI) – معیار اندازه گیری سرعت غذا در قند خون فقط 7 است ، در حالیکه قند معمولی 60-70 است.

همچنین می تواند یک شیرین کننده مناسب کاهش وزن در نظر گرفته شود زیرا حاوی 40٪ کالری کمتر از قند است.

برای افراد مبتلا به دیابت ، چاقی یا سایر مشکلات متابولیکی ، زایلیتول یک گزینه عالی برای قند است.

در حالی که مطالعات انسانی مربوطه در حال حاضر در دسترس نیست ، مطالعات موش نشان می دهد که زایلیتول می تواند علائم دیابت را بهبود بخشد ، چربی شکم را کاهش دهد و حتی از افزایش وزن در رژیم چاقی جلوگیری کند (منبع).

 

زایلیتول سلامت دندان را افزایش می دهد

بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند از آدامس های شیرین شده با زایلیتول استفاده کنید – و این دلیل خوبی دارد.

مطالعات مشخص کرده اند که زایلیتول سلامت دندان را افزایش می دهد و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک میکند (منبع ).

یکی از عوامل خطرزای پوسیدگی دندان ، باکتریهای دهانی به نام استرپتوکوک موتانس است. این باکتری است که بیشترین عامل ایجاد پلاک است.

اگرچه برخی از پلاک ها روی دندان های شما طبیعی است ، اما پلاک اضافی سیستم ایمنی بدن شما را ترغیب می کند تا به باکتری های موجود در آن حمله کند. این می تواند منجر به بیماری های التهاب لثه شود.

این باکتری های خوراکی از گلوکز حاصل از غذا تغذیه می کنند ، اما نمی توانند از زایلیتول استفاده کنند. بدین ترتیب ، جایگزینی شکر با زایلیتول باعث کاهش سوخت موجود در باکتری های مضر می شود (منبع ).

در حالی که این باکتری ها نمی توانند از زایلیتول برای سوخت استفاده کنند ، اما همچنان آن را بلعیده اند. پس از جذب زایلیتول ، آنها قادر به گرفتن گلوکز نیستند  به این معنی که مسیر تولید انرژی آنها مسدود است و در نهایت می میرند.

به عبارت دیگر ، وقتی آدامس را با زایلیتول می جوید یا از آن به عنوان شیرین کننده استفاده می کنید ، باکتری های مضر دهان شما از گرسنگی می میرند (منبع ).

در یک مطالعه ، آدامس های شیرین شده با زایلیتول میزان باکتری های بد را به میزان 27-75٪ کاهش دادند ، در حالی که سطح باکتری های بی خطر ثابت باقی مانده بود.

مطالعات حیوانی همچنین نشان می دهد که زایلیتول ممکن است باعث افزایش جذب کلسیم در سیستم گوارشی شما شود ، از پوکی استخوان محافظت کرده و دندان های شما را تقویت کند (منبع ، منبع ).

مطالعات انسانی نشان می دهد که زایلیتول یا با جایگزینی شکر یا افزودن آن به رژیم غذایی شما – می تواند حفرات و پوسیدگی دندان را بین 30 تا 85٪ کاهش دهد (منبع ، منبع ، منبع ).

از آنجا که التهاب ریشه بسیاری از بیماری های مزمن است ، کاهش التهاب پلاک و لثه می تواند برای سایر اعضای بدن نیز مزایایی داشته باشد.

منبع مقاله :

https://www.healthline.com/nutrition/xylitol-101