تفاوت بین پلاک و تارتار دندان چیست؟

تفاوت بین پلاک و تارتار دندان چیست؟

تفاوت بین پلاک و تارتار دندان چیست؟

تفاوت بین پلاک و تارتار دندان چیست؟ 300 168 محصولات دهان و دندان بنسر

تفاوت بین پلاک و تارتار دندان چیست؟

دندان های شما مستحکم است. دندان های شما با مینای دندان ، سخت ترین ماده در بدن شما پوشانده شده است ، می تواند بسیاری از ساییدگی ها را تحمل کند. اما اگر اجازه دهید پلاک تجمع کرده و سفت شود ، ممکن است در معرض خطر ایجاد تارتار باشید.

تارتار می تواند سلامت دندان شما را خراب کند و منجر به بیماری لثه شود. به همین دلیل مهم است که تفاوت بین پلاک و تارتار، نحوه پیشگیری از هر دو و چگونگی انجام آنها در صورت مشاهده تجمع روی دندان ها بسیار مهم است.

پلاک چیست؟

پلاک دندان چیزی است که همه ما روی دندان هایمان داریم. این فیلم نرم و چسبناک پس از مخلوط شدن باکتری ها با بزاق و غذا روی دندان شما ایجاد می شود.

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) ، پلاک حاوی بیش از 500 گونه باکتری است ، برخی از آنها خوب و برخی دیگر برای دهان شما خوب نیستند.

باکتری های مضر بعد از خوردن یا نوشیدن اسید تولید می کنند. این امر به ویژه هنگامی اتفاق می افتد که چیزی شیرین می خورید یا می نوشید. این اسیدها به مینای دندان شما حمله می کنند که طبق گفته دفتر پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت ، می تواند مشکلات جدی تری را برای سلامت دندان و کلی شما به دنبال داشته باشد.

اگر پلاک برداشته نشود ، می تواند روی دندان های شما سفت شود و به جرم تبدیل شود ، که در غیر این صورت به آن تارتار می گویند. این تجمع پلاک و تارتار می تواند باعث نرم شدن و متورم شدن لثه ها شود که مرحله اولیه بیماری پریودنتال یا لثه است.

برای جلوگیری از تجمع پلاک ، مهم است که:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید
  • نخ دندان هر روز بکشید
  • غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید یا بعد از مصرف مواد قندی مسواک بزنید
  • هر 6 ماه یکبار برای معاینه و نظافت معمول به دندانپزشک مراجعه کنید

تارتار چیست؟

بهداشت دهان و دندان کلید پیشگیری از ایجاد جرم است. اگر پروتکل روزانه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را رعایت نمی کنید ، پلاک می تواند بیش از آنچه که باید روی دندان های شما بنشیند.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، با مواد معدنی موجود در بزاق شما ترکیب می شود و در نهایت به تارتار تبدیل می شود همچنین به عنوان سنگ حساب می شود.

تارتار سطح خارجی دندان های شما را می پوشاند. همچنین می تواند زیر خط لثه شما قرار بگیرد. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، این می تواند تمیز کردن دندان های شما را سخت تر کند.

هنگامی که تارتار در زیر لثه گسترش می یابد ، دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی باید آن را برداشته تا از بیماری پریودنتال جلوگیری شود.

بیماری پریودنتال ، در مراحل اولیه خود ، ژنژیویت نامیده می شود. علائم التهاب لثه شامل لثه های متورم ، قرمز و احتمالاً خونریزی است.

در صورت عدم درمان ، می تواند پیشرفت کرده و به پریودنتیت تبدیل شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، ممکن است لثه های شما از روی دندان های شما خارج شوند. همچنین ممکن است باعث شل شدن دندان های شما شود. در موارد پیشرفته تر ، ممکن است دندان های شما بیفتد.

طبق CDC ، نزدیک به 48 درصد از بزرگسالان بالای 30 سال دارای نوعی بیماری پریودنتال هستند.

تفاوت بین پلاک و تارتار دندان چیست؟

تفاوت های کلیدی چیست؟

اگرچه تارتار و پلاک می توانند هر دو باعث ایجاد مشکلات بهداشتی در دندان شوند ، اما باید به تفاوت های کلیدی اشاره کرد.

روند ساخت متفاوت است

پلاک در طول روز پس از خوردن یا نوشیدن روی دندان های شما ایجاد می شود ، به ویژه پس از خوردن کربوهیدرات ها یا غذاهای شیرین یا نوشیدنی ها.

همه ما با پلاک سروکار داریم. اگر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه پیروی می کنید ، می توانید پلاک روی دندان های خود را قبل از سفت شدن و تبدیل شدن به تارتار بردارید.

اگر پلاک روی دندان های شما جمع شود ، سفت شده و تبدیل به تارتار می شود.

ظاهر متفاوت است

هنگامی که زبان خود را روی دندان های خود می مالید ، پلاک به عنوان یک احساس مبهم توصیف می شود. عموماً بی رنگ است ، که دیدن آن را سخت می کند.

تارتار ممکن است احساس خشن داشته باشد و ظاهری زرد یا قهوه ای داشته باشد.

روند حذف متفاوت است

پلاک را می توان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه از دندان های خود جدا کرد. از طرف دیگر ، تارتار باید توسط متخصص دندانپزشکی برداشته شود.

چگونه می توانید از تجمع جرم جلوگیری کنید؟

چگونه می توانید از تجمع جرم جلوگیری کنید؟

بهترین راه برای جلوگیری از تجمع جرم ، از بین بردن پلاک روی دندان است. پلاک ظرف چند ساعت می تواند به تارتار تبدیل شود. به همین دلیل داشتن یک برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن و نخ دندان منظم بسیار مهم است.

برای مبارزه با پلاک و جلوگیری از ایجاد جرم ، ADA مراحل زیر را توصیه می کند.

متعهد شوید که دوبار در روز مسواک بزنید. دندان های خود را دوبار در روز با خمیردندان ضد پلاک که حاوی فلوراید است مسواک بزنید. دو بار در روز مسواک زدن را 2 دقیقه در نظر بگیرید.

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. ADA بر اهمیت تمیز کردن بین دندان های شما برای برداشتن پلاک و جلوگیری از حفره یا بیماری لثه ، به ویژه در مناطقی که مسواک نمی تواند به آنها برسد ، تأکید می کند.

میان وعده های خود را بررسی کنید. برای جلوگیری از تجمع پلاک و تارتار ، تنقلات و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. اگر چیزی شیرین می خورید یا می نوشید ، سعی کنید بلافاصله بعد مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مرتباً معاینات دندانپزشکی و تمیز کردن حرفه ای انجام دهید. تنها راه برای از بین بردن جرم ، تمیز کردن دندان با متخصص دندان است. سعی کنید هر 6 ماه یکبار یک معاینه و تمیز کردن دندان انجام دهید. در صورت ابتلا به بیماری های لثه ، دندانپزشک ممکن است درمان های دیگری را توصیه کند.

سیلانت ها را در نظر بگیرید. اگر مستعد ابتلا به پوسیدگی هستید ، ممکن است بخواهید در مورد سیلانت های دندان با دندانپزشک خود صحبت کنید. این یک پوشش نازک است که می تواند روی دندان های آسیاب شما استفاده شود. طبق CDC ، سیلانت ها ممکن است به مدت 2 سال از دندان های شما در برابر 80 درصد حفره ها محافظت کنند و همچنین می توانند تا 50 سال از 50 درصد حفره ها جلوگیری کنند.

نتیجه نهایی

تجمع پلاک که به مدت طولانی می نشیند می تواند باعث ایجاد جرم روی دندان شما شود. این می تواند مینای دندان شما را خراب کرده و خطر بیماری لثه را افزایش دهد.

خبر خوب؟ با رعایت روال روزانه مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و مراجعه دوبار در سال به دندانپزشک ، می توانید تجمع پلاک را محدود کرده و خطر تشکیل جرم روی دندان ها و لثه ها را کاهش دهید.

ترجمه مقاله :What’s the Difference Between Plaque and Tartar?