تتراسایکلین : اثرات آن بر دندان و درمان تغییر رنگ

چه عواملی باعث تغییر رنگ دندان های من می شود؟

تتراسایکلین : اثرات آن بر دندان و درمان تغییر رنگ

تتراسایکلین : اثرات آن بر دندان و درمان تغییر رنگ 960 502 محصولات دهان و دندان بنسر

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که پزشکان برای درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت گوش ، مجاری ادراری ، عفونت های سینوسی و برونشیت تجویز می کنند.

اگرچه آنتی بیوتیک ها موثر هستند ، اما عوارض جانبی آنها گاهی اوقات باعث مشکلات دستگاه گوارش مانند تهوع ، نفخ و اسهال می شوند.

علاوه بر این ، برخی از آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین با مشکلات دندان مانند تغییر رنگ دندان مرتبط هستند.

با توجه به خطر لکه گذاری دائمی ، این دارو دیگر برای گروه خاصی از افراد تجویز نمی شود.

در اینجا آنچه شما باید در مورد تتراسایکلین بدانید ، از جمله نحوه تأثیر آن بر دندان ها پرداخته می شود.

تتراسایکلین

تتراسایکلین چیست؟

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است که بیش از 6 دهه در دسترس است. مانند سایر آنتی بیوتیک ها ، معمولاً از آن برای درمان عفونت های باکتریایی و همچنین آکنه و اسهال مسافرتی استفاده می شود.

در دهه 1950 ، پزشکان این آنتی بیوتیک را برای همه ، از جمله کودکان در هر سنی ، برای عفونت های مختلف تجویز کردند.

هرچند امروزه پزشکان در درجه اول آن را برای بزرگسالان و کودکان بالای 8 سال تجویز می کنند زیرا مشخص شده است که باعث تغییر رنگ دندان در کودکان خردسال می شود.

تغییر رنگ در کودکانی که در دوران بارداری یا در دوران شیردهی در معرض آنتی بیوتیک قرار گرفته اند و همچنین در سالهای اولیه رشد دندان رخ داده است.

این امر باعث ایجاد لکه های دائمی بر روی دندان های آنها در زیر خط لثه یا قبل از رویش دندان ها شد.

اولین مورد گزارش شده از تغییر رنگ دندان در یک کودک در سال 1956 رخ داد ، با این حال برخی از پزشکان تا سال 1980 تجویز آنتی بیوتیک را برای کودکان ادامه دادند.

این دارو باعث تغییر رنگ خاکستری ، قهوه ای یا زرد می شود که در مینای دندان جاسازی شده است.

از آنجایی که کودکانی که در معرض تتراسایکلین در رحم یا هنگام پرستاری قرار داشتند دندان هایشان لکه دار شده بود ، دیگر آنتی بیوتیک در دوران بارداری تجویز نمی شود.

تتراسایکلین تنها آنتی بیوتیکی نیست که بر دندان ها تأثیر می گذارد. مشتقات دیگر آنتی بیوتیک ، مانند داکسی سایکلین و مینوسیکلین ، می توانند عوارض جانبی مشابهی روی دندان ها ایجاد کنند.

تتراسایکلین

تتراسایکلین چگونه بر دندان ها تأثیر می گذارد؟

به بیان ساده ، تغییر رنگ دندان زمانی اتفاق می افتد که تتراسایکلین با کلسیم مورد نیاز برای رشد دندان متصل می شود. این در طول فرآیند کانی سازی و کلسیفیکاسیون رخ می دهد و منجر به ایجاد لکه های داخلی دندان می شود به این معنی که لکه ها در زیر سطح دندان ایجاد می شوند.

این برخلاف لکه های دندان از غذا یا نوشیدنی است که روی سطح دندان ایجاد می شود.

وقتی در معرض تتراسایکلین قرار می گیرید ، دندان های تازه روییده کودک به رنگ زرد فلورسنت به نظر می رسد. هر چند قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تغییر رنگ می شود و دندان ها به مرور قهوه ای یا خاکستری می شوند.

از آنجا که نور خورشید بر رنگ دندان نهایی تأثیر می گذارد ، تغییر رنگ بیشتر در دندان های جلویی یا قدامی غیر معمول نیست. دندان های مولر (در پشت دهان) نیز می توانند تغییر رنگ دهند ، اما معمولاً آنقدرها هم مهم نیست.

هر کودکی به یک اندازه دچار تغییر رنگ دندان نمی شود. میزان رنگ آمیزی بستگی به موارد زیر دارد:

  • طول درمان
  • مقدار مصرف
  • مرحله رشد دندان در زمان قرار گرفتن در معرض

کودکی که مدت طولانی تری در معرض آنتی بیوتیک قرار می گیرد و در دوزهای بالاتر ، ممکن است درجه بالاتری از رنگ آمیزی دندان داشته باشد.

برخی از کودکان دارای تغییر رنگ خفیف ، شاید دندانهای زرد روشن یا خاکستری روشن هستند. اما برخی دیگر می توانند دندانهای زرد تیره تری داشته باشند ، یا دندانهایی که آبی تیره یا خاکستری تیره به نظر می رسند.

تتراسایکلین فقط بر رنگ دندان ها تأثیر نمی گذارد. قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک همچنین می تواند مینای دندان را تضعیف کرده و دندان ها را در معرض پوسیدگی (حفره) قرار دهد.

تتراسایکلین

بهترین روش برای سفید کردن مجدد دندان ها پس از استفاده از تتراسایکلین چیست؟

از آنجا که تتراسایکلین باعث رنگ آمیزی ذاتی می شود به این معنی که لکه بخشی از مینای دندان است سفید کردن دندان ممکن است این نوع تغییر رنگ را از بین نبرد.

درمان های سفید کننده در دسترس هستند ، اما همیشه موثر نیستند و درمان ها ممکن است بیشتر طول بکشد.

اما اگر دندان هایی با لکه تتراسایکلین دارید ، ممکن است 12 ماه طول بکشد تا دندان های شما روشن شوند. و حتی پس از یک سال ، هنوز هم ممکن است سفید به نظر نرسند.

اگر درمان های سفید کننده دندان موثر واقع نشد ، با دندانپزشک خود در مورد روکش دندان صحبت کنید. این شامل قرار دادن یک پوسته نازک به رنگ دندان روی سطح جلویی دندان ها می شود.

روکش ها طوری طراحی شده اند که شبیه دندان های طبیعی هستند و می توانند عیوب و تغییر رنگ دندان را بپوشانند.