اهمیت ویتامین ها در سلامت دهان و دندان

اهمیت ویتامین ها در سلامت دهان و دندان

اهمیت ویتامین ها در سلامت دهان و دندان

اهمیت ویتامین ها در سلامت دهان و دندان 373 240 Bencer

اهمیت ویتامین ها در سلامت دهان و دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است – اما آیا می دانید مواد مغذی مصرفی (یا فقدان آن) نیز می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشد؟ در این مقاله بهترین ویتامین ها برای دندان و لثه و اینکه چه مواد غذایی می توانید بخورید تا مقدار بیشتری از این مواد مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، مورد بحث قرار می گیرند. خوشبختانه بسیاری از غذاها طبیعی و خوشمزه هستند

دهان ، دندان ها و لثه ها اولین نقاط تماس مواد مغذی مصرفی شما هستند و برای از بین بردن روند هضم غذا ضروری هستند. در واقع ، طبق مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی ، روند جویدن به شما امکان می دهد بیشترین مقدار ممکن از مواد مغذی را از غذایی که می خورید استخراج کنید. برعکس ، کمبود مواد مغذی می تواند منجر به شرایط دهانی مانند التهاب و از دست دادن دندان شود. این بدان معنی است که مصرف ویتامین های مناسب از طریق غذا و مکمل ها می تواند باعث سلامت دندان ها و لثه ها شود. در اینجا پنج ویتامین ضروری برای سلامت دندان ها و لثه آورده شده است.

  1. کلسیم

کلسیم فقط برای استخوان های شما مفید نیست. برای دندانهای شما نیز مفید است. طبق گفته موسسه ملی بهداشت ، کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی در بدن انسان است ، زیرا به فرم دهی و نگهداری استخوان ها و دندان ها کمک می کند. لبنیات مانند شیر و ماست نوعی کلسیم دارند که جذب آن برای بدن آسان است. ماهی قزل آلا و ساردین کنسرو شده نیز منابع خوبی هستند. اگر گوشت یا لبنیات مصرف نمی کنید ، یا می خواهید سبزیجات غنی از کلسیم به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، کلم بروکلی ،کلم پیچ ، سبزی خردل ، سبزی شلغم و کلم بوک یا چینی یا مغزهایی مانند بادام ، آجیل برزیل ، آفتابگردان را امتحان کنید .

بخاطر داشته باشید که برای اطمینان از باقی ماندن کلسیم در این غذاها ، آنها را به جای جوشاندن ، برای مدت کوتاهی در مقدار کمی آب مانند بخارپز یا تفت دادن بپزید. علاوه بر این ، شما همچنین می توانید کلسیم را به عنوان یک مکمل مصرف کنید.

  1. فسفر

فسفر یکی دیگر از ویتامین های ضروری برای سلامت دندان ها است. فسفر با محافظت و بازسازی مینای دندان به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب و استفاده کند و باعث تقویت دندان می شود. اگر می خواهید فسفر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، سعی کنید گوشت ، شیر و غلات کامل را در آن قرار دهید. ماهی ، تخم مرغ و غذاهای غنی از پروتئین نیز منابع بسیار خوبی هستند. خوشبختانه اکثر افراد در رژیم غذایی منظم خود و بدون نیاز به مکمل ، به اندازه کافی از این ویتامین استفاده می کنند.

ویتامین d برای دندان

  1. ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در سلامت دندان های شما دارد  طبق مقاله ای در سال 2020 کمبود ویتامین D می تواند منجر به چندین اختلال در سلامت دهان ، مانند التهاب لثه ، حفره ها و بیماری های لثه شود. به این دلیل که نقش مهمی در معدنی سازی استخوان و دندان دارد. اما نگران نباشید. مصرف ویتامین D از طریق مکمل ها آسان است. همچنین در ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد و شاه ماهی وجود دارد. بعلاوه ، برخی از غذاها مانند شیر و غلات صبحانه دارای ویتامین D غنی شده هستند.

  1. ویتامین C

ویتامین C نه تنها برای دندان های شما مفید است بلکه این یک ویتامین عالی برای لثه ها نیز هست. ویتامین C به سلامت و استحکام بافت های همبند لثه کمک می کند ، که دندان ها را در جای خود نگه می دارد . این بدان معناست که کمبودها می توانند منجر به خونریزی لثه و بیماری های لثه شوند. علاوه بر این ، مکمل های ویتامین C همچنین باعث کاهش فرسایش دندان در اوایل کودکی می شوند. شما به احتمال زیاد مقدار زیادی ویتامین C در رژیم خود دریافت می کنید ، زیرا این ویتامین در میوه های مرکبات ، فلفل ، سیب زمینی شیرین ، کلم بروکلی ، انواع توت ها و کلم پیچ وجود دارد. مکمل های دارویی نیز به طور گسترده در دسترس هستند.

  1. ویتامین A

ویتامین A نه تنها برای چشم و پوست شما مفید است بلکه برای دهان ، به ویژه تولید بزاق نیز مفید است. بزاق به تجزیه غذا کمک می کند و همچنین باکتری ها را از بین دندان های شما پاک می کند. شما می توانید ویتامین A را در میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج ، سیب زمینی شیرین ، فلفل دلمه ای ، به علاوه ماهی و زرده تخم مرغ پیدا کنید. همچنین به صورت مکمل در دسترس است.

چه زمانی ویتامین مصرف کنید

یک رژیم غذایی سالم می تواند مقدار زیادی از این ویتامین ها را برای دندان ها و لثه ها فراهم کند. همانطور که گفته شد ، مصرف مکمل ها ممکن است در برخی موارد گزینه بهتری باشد. اگر از خود می پرسید که آیا باید یک مکمل مصرف کنید ، با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید ، زیرا برخی از مکمل های غذایی ممکن است با برخی از داروهای تجویز شده تداخل داشته باشند یا تداخل ایجاد کنند.

اگر شما یک رژیم غذایی سالم و متعادل پر از میوه ها و سبزیجات کامل دارید ، احتمالاً در حال حاضر بسیاری از این مواد مغذی مناسب دندان را مصرف می کنید. و اگر نگران سطح ویتامین خود هستید ، با دندانپزشک خود در مورد مکمل ها یا غذاهایی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید صحبت کنید. درک چگونگی تأثیر این ویتامین ها بر روی دندان های شما می تواند به مراقبت از دهان شما در طولانی مدت کمک کند.