همه چیز درباره دندان مصنوعی

همه چیز درباره دندان مصنوعی

همه چیز درباره دندان مصنوعی 150 150 محصولات دهان و دندان بنسر

افراد برای جایگزینی دندانهای از دست رفته یا از دست رفته خود از پروتزهای دندانی استفاده می کنند تا بتوانند از رژیم غذایی سالم لذت ببرند و با اطمینان لبخند بزنند. پروتزهای ساخته شده از اکریلیک (پلاستیک) یا فلز ساخته شده اند.

یک پروتز کامل است که جایگزین تمام دندانهای طبیعی در فک بالا یا پایین است.

دندان مصنوعی ” پروتزهای جزئی ” می تواند فضای خالی از بین رفته یا از دست رفته دندان را پر می کند. ممکن است با بست های فلزی یا ‘ضمیمه های دقیق’ بر روی دندان های طبیعی شما بسته شود.

چرا باید دندان مصنوعی بپوشم؟

پروتزهای کامل ، برای جایگزینی تمام دندان های خود ، کاملاً روی لثه ها قرار می گیرند. آنها به شما کمک می کنند تا راحت غذا بخورید و واضح صحبت کنید و اعتماد به نفس و اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد.

پروتزهای جزئی جایگزین دندانهایی می شوند که از بین رفته اند ، و بعضی اوقات می توانند توسط دندانهای باقی مانده پشتیبانی شوند. اگر بین دندانهایتان شکافی وجود دارد ، ممکن است دندانهای دیگر شما حرکت کنند تا مقداری از فضا را اشغال کنند ، بنابراین در نهایت می توانید دندانهای کج  داشته باشید. این می تواند در نحوه نیش زدن شما تأثیر بگذارد و به سایر دندان های شما آسیب برساند.

بعد از کشیدن / افتادن دندانهایم چه زمانی جهت استفاده از پروتز دندان مناسب است؟

معمولاً دندان های مصنوعی را می توان مستقیماً بعد از برداشتن دندان ها نصب کرد. به اینها پروتز فوری گفته می شود. برای اندازه گیری و برداشت از دهان شما باید قبل از آن به تیم دندانپزشکی مراجعه کنید.

با دندان مصنوعی فوری ، در حالی که لثه های شما بهبود می یابد ، لازم نیست که بدون دندان باشید. با این حال ، استخوان و لثه می توانند به مرور زمان جمع شوند ، به خصوص در شش ماه اول پس از بیرون آوردن دندان ها. اگر لثه های شما کوچک شود ، ممکن است پروتزهای فوری شما نیاز به جابجایی مجدد ، تنظیم یا حتی تعویض داشته باشند. تیم دندانپزشکی شما قادر خواهد بود در این مورد با شما صحبت کند.

گاهی اوقات تیم دندانپزشکی شما ممکن است به شما توصیه کند قبل از دندان مصنوعی صبر کنید تا لثه های شما خوب شود ، زیرا این امر گاهی اوقات می تواند به معنی تناسب بهتر باشد. بهبود ممکن است چندین ماه طول بکشد.

 

انواع دندان مصنوعی

 

چه کسی دندان مصنوعی من را درست و متناسب می کند؟

دندانپزشک از دهان شما اندازه گیری و برداشت می کند ، سپس پروتزهای دندان خود را از یک تکنسین دندانپزشکی سفارش دهید.

آیا دندان های مصنوعی جلوه ای متفاوت از من ایجاد می کنند؟

جایگزینی دندان های از دست رفته یا از دست رفته برای سلامتی و ظاهر شما بسیار مفید است. یک پروتز کامل یا کامل جای دندان های طبیعی شما را می گیرد و از گونه ها و لب های شما پشتیبانی می کند. بدون این حمایت ، افتادگی عضلات صورت باعث می شود فرد پیرتر به نظر برسد و خوردن و صحبت صحیح آنها سخت تر خواهد شد.

پروتزهای دندان را می توان کاملاً مطابق با دندان های طبیعی شما ساخت تا ظاهر شما به سختی تغییر نکند. دندان های مصنوعی مدرن حتی ممکن است ظاهر لبخند شما را بهبود بخشیده و به پر کردن ظاهر صورت کمک کنند.

آیا من می توانم با دندان مصنوعی غذا بخورم؟

غذا خوردن کمی تمرین خواهد داشت. با غذاهای نرم که به قطعات کوچک تقسیم می شوند شروع کنید. به آرامی بجوید و همزمان از دو طرف دهان خود برای جلوگیری از حرکت پروتز استفاده کنید. با عادت بیشتر به دندان مصنوعی ، غذاهای دیگری را به آن اضافه کنید تا زمانی که به رژیم غذایی سالم خود برگردید.

آیا پروتزها نحوه گفتار من را تغییر می دهند؟

تلفظ برخی از کلمات ممکن است  نیاز به تمرین داشته باشد . بلند خواندن و تکرار کلمات دشوار به شما کمک خواهد کرد.

اگر متوجه شدید که دندان های مصنوعی شما هنگام خندیدن ، سرفه یا لبخند گاهی اوقات می لغزد ، با گاز گرفتن آنها را تغییر مکان دهید. اگر این اتفاق زیاد افتاد ، به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه مدت باید دندان مصنوعی خود را بپوشم؟

در طی چند روز اول ، تیم دندانپزشکی شما ممکن است به شما توصیه کند که بیشتر اوقات ، از جمله در خواب ، آنها را بپوشید. بعد از اینکه دهانتان به دندان مصنوعی عادت کرد ، ممکن است تیم دندانپزشکی به شما توصیه کند قبل از خواب آنها را بیرون بیاورید. این به لثه های شما امکان استراحت می دهد و به سلامت دهان کمک می کند. هنگامی که دندان های مصنوعی خود را در شب بر می دارید ، بهتر است آنها را در مقدار کمی آب ذخیره کنید تا از تاب خوردگی جلوگیری کند.

دندان مصنوعی فوقانی من کاملاً مناسب است ، پس چرا من با دندان پایینی خود مشکل دارم؟

دندان مصنوعی فوقانی معمولاً مکش بسیار بیشتری برای ثابت نگه داشتن آن دارد. پشتیبانی از لثه در فک پایین بسیار کمتر است ، بنابراین ممکن است دندان مصنوعی تحتانی احساس لرز کند زیرا باید بین گونه ها و زبان شما متعادل باشد.

بعد از مدتی شما می توانید شکل دندان مصنوعی جدید خود و نحوه نگه داشتن آن را در جای خود یاد بگیرید ، حتی وقتی دهان خود را کاملاً باز کنید.

آیا باید از فیکساتور دندان مصنوعی استفاده کنم؟

دندان مصنوعی به طور سفارشی متناسب با دهان شما ساخته می شود و شما نیازی به ثابت کننده پروتز نخواهید داشت. با این حال ، برخی از افراد ترجیح می دهند از فیکساتور استفاده کنند تا اعتماد به نفس بیشتری به آنها بدهد یا اگر دندانهای مصنوعی آنها قبل از تعویض شروع به شل شدن می کنند. پروتز نامناسب ممکن است باعث تحریک و زخم شود. اگر مدتی از پروتزهای فوری استفاده کرده اید این اتفاق می افتد.

آیا برای مراقبت از دهانم باید کار خاصی انجام دهم؟

حتی اگر دندان های مصنوعی کامل داشته باشید ، هنوز هم باید به خوبی از دهان خود مراقبت کنید. هر روز صبح و عصر ، با یک مسواک برس نرم ، لثه ها ، زبان و سقف دهان خود را مسواک بزنید. این پلاک ها را از بین می برد و به گردش خون در دهان کمک می کند. اگر از پروتزهای جزئی استفاده می کنید ، حتی مهمتر است که هر روز دندان های خود را کاملا مسواک بزنید. این به شما کمک می کند تا پوسیدگی دندان و بیماری لثه متوقف شود که می تواند منجر به از دست دادن بیشتر دندان های شما شود. دندانپزشک ممکن است شما را به متخصص بهداشت ارجاع دهد تا دندان های طبیعی باقی مانده شما به طور مرتب تمیز شوند.

چگونه می توانم از دندان مصنوعی خود مراقبت کنم؟

همیشه در صورت بیرون آوردن دندان، دندان مصنوعی خود را درون  یک کاسه آب یا یک حوله تا شده تمیز کنید.

برای تمیز کردن دندانهای مصنوعی خود ، قانون کلی این است: هر روز مسواک بزنید و خیس بخورد.  دندان های مصنوعی خود را مسواک برس نرم بزنید  از پاک کننده های دندان مصنوعی ساینده استفاده نکنید ، نه از خمیر دندان. مراقب باشید خیلی زیاد اسکراب نکنید زیرا این امر باعث ایجاد شیارهایی در سطح می شود.

مطمئن شوید که تمام سطوح دندان مصنوعی را مسواک زده اید ، از جمله سطح متناسب با لثه ها. این مورد به ویژه در صورت استفاده از هر نوع ماده ثابت کننده پروتز بسیار مهم است.

پروتزهای مصنوعی خود را هر روز در محلول تمیز کننده دندان مصنوعی خیس کنید. این به شما کمک می کند تا پلاک و لکه های لجبازی باقی مانده از بین برود. همچنین ضد عفونی دندان مصنوعی کمک می کند و باعث می شود طراوت بیشتری داشته باشید. همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

پروتزهای خود را یک شبه نگه ندارید ، مگر اینکه دلایل خاصی برای نگه داشتن آنها وجود داشته باشد.

اگر متوجه جمع شدن لکه ها یا مقیاس شدید ، دندان مصنوعی خود را توسط تیم دندانپزشکی خود تمیز کنید.

دندان مصنوعی من چه مدت دوام خواهد داشت؟

اگر از دندان مصنوعی خود به خوبی مراقبت کنید ، باید چندین سال دوام داشته باشد. با این حال ، به دلیل سایش طبیعی یا تغییر شکل دهان ، پروتزهای شما باید دوباره تمیز شوند یا دوباره ساخته شوند. برجستگی های استخوان و لثه می تواند کوچک شود و باعث می شود فک های شما به طور متفاوتی به هم برسند. پروتزهای شل باعث ناراحتی و مشکلات سلامتی از جمله زخم و عفونت می شوند. پروتز شل یا بد جا نیز می تواند غذا خوردن و صحبت را دشوارتر کند. جایگزینی پروتزهای فرسوده یا بد نامناسب قبل از ایجاد مشکل ضروری است.

هر چند بار باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

معاینات منظم دندانپزشکی و تمیزکردن حرفه ای دندان ها برای سلامت دندان ها و لثه ها بسیار مهم است. ویزیت های منظم به تیم دندانپزشکی شما اجازه می دهد تا قسمت های نرم دهان ، از جمله زبان و گونه های شما را بررسی کند. این معاینات از اهمیت بالایی برخوردار است تا تیم دندانپزشکی بتواند هرگونه عفونت ، شرایط دهان یا حتی سرطان دهان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

اگر دندان مصنوعی کامل دارید ، در مورد اینکه چند بار باید ویزیت کنید با تیم دندانپزشکی خود مشورت کنید. با مراقبت های حرفه ای منظم ، نگرش و پشتکار مثبت ، می توانید یکی از میلیون ها نفری باشید که با لبخند پروتزهای خود را می پوشند.

آیا پروتز تنها گزینه من است؟

نه. پل ها و پروتزهای جزئی و ایمپلنت های دندانی از دیگر گزینه هایی است که باید در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر از تیم دندانپزشکی خود بخواهید.

منبع مقاله