عوامل ایجاد حساسیت دندان

عوامل ایجاد حساسیت دندان

عوامل ایجاد حساسیت دندان

عوامل ایجاد حساسیت دندان 277 182 محصولات دهان و دندان بنسر

عوامل ایجاد حساسیت دندان

حساسیت دندان در پاسخ به محرک ها ایجاد می شود. بسته به علت درد ممکن است چند ساعت یا چند هفته حساسیت دندان را تجربه کنید. این ممکن است شامل حساسیت در یک یا چند دندان شما باشد.

قسمت نمایان شده دندان شما مینای دندان نامیده می شود. هنگامی که مینای دندان از بین می رود ، انتهای عصبی شما در معرض هر چیزی قرار می گیرد که دندان های شما با آن تماس پیدا می کنند.

برخی از علل شایع حساسیت دندان عبارتند از:

  • مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های اسیدی.
  • دندان قروچه در خواب.
  • رکود صمغ.
  • مسواک زدن بیش از حد سخت ، ساییدن مینای دندان شما.
  • میان وعده های قندی.
  • نوشیدنی های بسیار سرد
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد.
حساسیت دندان

حساسیت دندان

بعداً در این پست با علل مختلف حساسیت دندان بیشتر آشنا خواهید شد.

اگر از حساسیت شدید یا مزمن دندان رنج می برید ، بهتر است یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود تعیین کنید. آنها دندان ها و علائم شما را بررسی می کنند ، سپس داروهای درمانی خانگی یا مطب دندان های حساس شما را توصیه می کنند.

سایر علل شایع حساسیت دندان

همانطور که گفته شد ، دلایل زیادی برای حساسیت دندان وجود دارد. دندان های شما ممکن است به دلیل یک درمان دارویی اخیر مانند پر کردن یا برداشتن دندان عقل یا روش های زیبایی ، مانند سفید کردن دندان ها ، حساس باشند.

برخی دلایل حساسیت دندان های شما ممکن است موارد زیر باشد:

1. حساسیت دندان پس از پر شدن

پر کردن یک روش دندانپزشکی است که در آن دندانپزشک شما هرگونه پوسیدگی دندان را برداشته و فضا را با مواد لایه ای پر می کند ، از این رو نام “پر کردن” را دارد. این روش به خودی خود نسبتاً بدون درد است زیرا دندانپزشک شما از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان استفاده می کند. با این حال ممکن است با از بین رفتن ماده بی حس کننده حساسیت دندان را تجربه کنید.

این ناراحتی معمولاً چند روز تا یک هفته طول می کشد. علائم معمولی آن حساسیت دندان به غذای سرد ، نوشیدنی و هوای خنک است. در صورت احساس درد شدید ، تب ، قرمزی یا تورم ، برای درمان با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

2. حساسیت پس از جرم گیری دندان

نظافت منظم بخش مهمی از یک روال بهداشت دهان و دندان است. اگرچه همیشه بعد از تمیز کردن حساسیت دندان را تجربه نخواهید کرد ، اما احساس ناراحتی خفیف در ساعات یا روزهای بعد از قرار دکتر غیر معمول نیست.

3. حساسیت دندان پس از روکش تاج

در طول عمل تاج دندانپزشک شما مقدار کمی مینای دندان را با دقت برمی دارد. بعد از کشیدن دندان ، دندانپزشک تاج محافظ را قرار می دهد ، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا دندان شما بتواند افزودنی جدید را تنظیم کند. این علائم معمولاً چند روز طول می کشد اما با تنظیم دندان به تاج به تدریج فروکش می کند.

4. حساسیت دندان پس از برداشتن عقل دندان

دندان عقل همیشه آنطور که دندانپزشکان می خواهند رشد نمی کند. گاهی اوقات ، اگر فضای کافی برای رشد مناسب آنها ندارید ، می توانند در زوایایی رشد کنند که بر دندان های مجاور تأثیر منفی می گذارد. در برخی موارد ، دندان عقل به طور کامل از بافت ها بیرون نمی آید. به همان اندازه که مسواک می زنید و نخ دندان می کشید ، تمیز کردن جیب های اطراف دندان اما زیر لثه ها تقریباً غیرممکن می شود.

اگر دندانپزشک شما برای حفظ سلامت لثه ها و دندانهای مجاور شما برداشتن دندان عقل را توصیه می کند ، ممکن است در حین بهبود محل کشیدن متوجه حساسیت این دندانهای مجاور شوید. این به این دلیل است که لثه ها باید ناحیه ای را که دندان عقل در آن قرار داشت پر کنند و پشت دندان مجاور بیشتر در معرض دید قرار گیرد. حساسیت دندان ممکن است چند هفته طول بکشد تا کاملاً از بین برود. در حالی که در حال بهبودی هستید ، مطمئن شوید که گاز خود را تمیز نگه دارید ، با آب نمک بشویید تا از عفونت جلوگیری کرده و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. انجام این اقدامات باعث بهبود سریعتر زمان می شود.

عوامل ایجاد حساسیت دندان

عوامل ایجاد حساسیت دندان

5. حساسیت دندان پس از سفید شدن

ممکن است در طول درمان در خانه یا سفید کردن دندان های حرفه ای حساسیت دندان را تجربه کنید. سفید کننده می تواند وارد کانال های میکروسکوپی روی لایه مینای دندان شما شده و به لایه عمیق تر حساس شود. علائم اصلی آن حساسیت دندان نسبت به تغییرات دما است. این علائم به احتمال زیاد ظرف یک یا دو روز پس از عمل از بین می روند.

4 نکته برای جلوگیری از دندان حساس در خانه

بسته به علت و شدت درد دندان ، می توانید علائم حساس دندان خود را به روش های مختلف کنترل و درمان کنید. برخی از روش های خفیف برای جلوگیری از درد و محافظت از دندان ها عبارتند از:

1. دندان های خود را با ملایمت بیشتر مسواک بزنید

بسیاری از مردم فکر می کنند هرچه مسواک زدن سخت تر باشد ، دندان های آنها تمیزتر خواهد بود. اما با مسواک زدن بیش از حد دندانهای خود ، می توانید مینای محافظ خود را فرسوده کرده و باعث عقب ماندگی لثه شوید. سایش مینای دندان لایه عاج و انتهای عصبی شما را نمایان می کند و در نتیجه حساسیت دندان ها بیشتر می شود. سعی کنید فشار را کاهش دهید و از ضربات نرم تری استفاده کنید.

2. از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید

برخی از غذاها و نوشیدنی ها بیشتر از دیگران مستعد ایجاد حساسیت دندان هستند. غذاها و نوشیدنی های اسیدی مینای دندان را خراب کرده و دندان های شما را حساس تر می کند.

نمونه هایی از غذاها و نوشیدنی های اسیدی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • مرکبات
  • سرکه.
  • نوشیدنی های گازدار

4. درمان دندان قروچه

افرادی که استرس بالایی را تجربه می کنند به احتمال زیاد دندان های خود را می سایند. دندان قروچه می تواند مینای دندان شما را فرسوده کرده و لایه های حساس تر دندان ها را نمایان کند. با شناسایی عوامل استرس زا در زندگی ، ترک عادت ، از دندان قروچه و دندان قروچه خودداری کنید ، یا از دندانپزشک خود در مورد محافظ شب محافظت کنید.

5. خمیر دندان برای دندانهای حساس

خمیر دندان حساس

 

انواع مختلفی از خمیردندان وجود دارد. مارک های دندانپزشکی خمیر دندان طعم دار ، خمیر دندان سفید کننده ، خمیر دندان برای کودکان و خمیردندان برای دندان های حساس تولید می کنند! خمیر دندان برای دندان های حساس می تواند به مسدود شدن کانال های ریز در لایه های حساس تر دندان شما کمک کند که به شما محافظت بیشتری در برابر تغییرات دما می دهد.

خمیردندان مخصوص دندان های حساس بنسر با دارا بودن مواد تشکیل دهنده خاص می تواند ضمن تقویت لایه مینای دندان، کانال های میکروسکوپی دندان را پر کند و مانع از درد و حساسیت دندان ها شود.

این خمیردندان حاوی پتاسیم نیترات  میباشد. پتاسیم نیترات ماده خاصی است که در خمیردندان مخصوص دندان های حساس به کار می رود .این ماده مسیر سطح دندان به سمت پالپ داخلی را می بندد و از اعصاب دندان محافظت می کند.

7 درمان حساسیت به دندان

شما گزینه های درمانی حرفه ای دیگری به غیر از جایگزین های خانگی دارید. این هفت درمان حساس دندان را برای رفع حساسیت دندان در نظر بگیرید:

1. حساسیت زدایی حساس

همراه با خمیردندان برای دندانهای حساس ، خمیرهای ضد حساسیت را دنبال می کنند ، که از مفهومی مشابه خمیردندان معمولی در بالا پیروی می کند. این خمیرها اغلب بسیار قوی تر از گزینه خمیر دندان هستند.

2. ریشه های در معرض را پر کنید

ریشه های نمایان شده ممکن است علت حساسیت دندان شما باشد. شایع ترین علت ریشه های نمایان شده ، عقب نشینی لثه ها است ، جایی که خط لثه ریشه را کاهش داده و بیشتر نمایان می شود. علل دیگر ریشه های در معرض عبارتند از:

  • مسواک زدن تهاجمی
  • مصرف دخانیات.
  • دندان قروچه.
  • صدمه.
  • دندانهای نامرتب

علائم یک ریشه در معرض لثه های حساس ، خونریزی هنگام مسواک زدن ، ظاهر دندان های طولانی تر ، تورم و درد ، تغییر رنگ دندان و حساسیت دندان است.

شما چند گزینه درمانی برای رفع ریشه های در معرض خود دارید. این گزینه ها شامل گرفتن تاج ، پر کردن سطح ریشه نمایان یا پیوند لثه است. روش های جرم گیری دندان و محافظ دهان می تواند به پیشگیری و توقف پیشرفت کمک کند. با دندانپزشک خود در مورد بهترین روش برای درمان ریشه های در معرض دید خود صحبت کنید.

3. پیوندهای صمغ

همانطور که گفته شد ، رکود لثه می تواند ریشه های دندان را در معرض دید قرار دهد و در نتیجه حساسیت دندان را افزایش می دهد. پیوند لثه روش هایی است که با هدف رفع آثار رکود لثه انجام می شود. برخی از افراد پیوندهای آدامس را برای اهداف زیبایی نیز دریافت می کنند.

4. سیلانت ها

سیلانت ممکن است در حفره های عمیق و شکاف دندان شما استفاده شود. این یک لایه محافظتی می افزاید تا زباله ها گرفتار نشوند و در شیارهای عمیق باقی بمانند. دندانپزشک شما ممکن است سیلانت ها را برای توقف یا جلوگیری از آسیب به دندان های شما که ممکن است باعث حساسیت دندان شما شود ، توصیه کند.

5. فلوراید

دندانها به دلیل داشتن مواد معدنی در ساختار دندان قوی هستند. مواد معدنی در اثر حمله اسید به مینای دندان از بین می روند. مواد معدنی می توانند تا حدی از طریق تماس با مواد غنی از مواد معدنی مانند فلوراید یا غذاهای خاصی به نام remineralization تأمین شوند.

اگر دندان های شما بیشتر دمینرالیزه شوند ، لایه مینای دندان شما ضعیف می شود و شما را بیشتر مستعد حساسیت دندان می کند. فلوراید یک راه حل خوب برای تجمع مجدد مینای دندان است. درمانهای فلوراید مانند خمیر دندان فلوراید و دهانشویه را بدون نسخه و در فروشگاه رفاه محلی خود بیابید.

دهانشویه سدیم فلوراید بنسر

دهانشویه سدیم فلوراید بنسر به علت داشتن پلی سوربات در تقویت دندان ها تاثیر بسزایی دارد. فلوراید موجود در دهانشویه با مینا و عاج تماس می یابد و با کلسیم و فسفر موجود در آن ها سبب تشکیل فلور آپاتیت می گردد

که نسبت به هیدروکسی آپاتیت در مقابل پوسیدگی مقاوم تر است. فلوراید همچنین معدنی شدن و ترمیم مجدد سطح دندان های پوسیده را تسریع و کمک می کند تا روند تخریب معکوس شده و موجب  افزایش سطح دندان شود.

6. لاک فلوراید و ژل

وارنیش و ژلهای فلوراید قوی تر از درمانهای بدون نسخه فلوراید هستند ، به این معنی که دندانپزشک یا متخصص بهداشت شما از این درمان استفاده می کند. این درمان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عالی برای حساسیت دندان عمل می کند و از پیشرفت حساسیت دندان جلوگیری می کند.

دندانپزشک یا متخصص بهداشت شما با استفاده از یک مسواک کوچک ، یک لاک فلوراید ملایم یا ژل به دندان های شما می زند. این یک ژل چسبناک است که وقتی با بزاق شما تماس پیدا می کند سفت می شود. به همین سادگی!

7. محافظ دهان
محافظ دهان یک مانع روی دندان های شما ایجاد می کند و به ویژه برای افرادی که دندان های خود را در هم فشار می دهند و دندان قروچه می کنند مفید است. آنها می توانند به جلوگیری از نیش شما کمک کرده و از فرسودگی ساختار دندان جلوگیری کنند. به جای دندان قروچه و آسیب به مینای دندان ، با خیال راحت در برابر مواد محافظتی ساییده می شوید.

منبع خبر