دلایل کج شدن دندان ها

دلایل کج شدن دندان ها

دلایل کج شدن دندان ها

دلایل کج شدن دندان ها 275 183 محصولات دهان و دندان بنسر

کج شدن دندان در بسیاری از کودکان و بزرگسالان شایع می باشد. با این حال ، اگر از ظاهر دندان های خود ناراضی هستید یا مشکلات سلامتی یا گفتاری ایجاد می کنند ، می توانید آنها را تغییر دهید.

علت کج شدن دندان چیست؟

هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی ممکن است کج شده و یا کج شوند. دندان های شیری گاهی اوقات به حالت های کج در می آیند ، زیرا بسیار کوچک هستند و نمی توانند مقدار فضای لثه اختصاص داده شده را پر کنند.

عادت های طولانی مدت مانند مکیدن پستانک یا انگشت شست نیز می تواند باعث بیرون آمدن یا کج شدن دندان های شیری شود. وراثت و ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشند.

داشتن دندان های شیری کج به این معنا نیست که فرزند شما دارای دندان های دائمی کج است. با این حال ، اگر دندانهای شیری در به هم ریختگی روی هم رشد کنند ، ممکن است دندانهای دائمی نیز به هم ریخته شوند.

اگر ضربه به دهان یا پوسیدگی دندان باعث شود یک یا چند دندان شیری زودتر از آنچه طبیعی است بیفتد ، دندانهای دائمی بعدی ممکن است از لثه ها بیشتر کج شده و نه مستقیم.

سایر مسائل موثر بر دندان های شیری که می توانند بر دندان های دائمی نیز تأثیر بگذارند عبارتند از:

اندازه فک دهان

رژیم غذایی مدرن غذاهای نرم و فرآوری شده که بسیاری از مردم مصرف می کنند نسبت به غذاهایی که اجداد اولیه ما می خورند جویدن کمتری دارد.

این تغییر اندازه فک جمعی ما را تغییر داده و آن را کوچکتر کرده است. دانشمندان معتقدند که فک کوتاه تر تکامل یافته ما ممکن است مسئول شلوغی ، کج شدن و نامرتبی دندان ها باشد.

عادات نامناسب

عادات عملکردی نامناسب رفتارهای تکراری هستند که بر ماهیچه ها یا عملکرد دهان یا صورت تأثیر می گذارند. آنها عبارتند از:

  • مکیدن انگشت شست
  • استفاده از پستانک یا بطری
  • تنفس بصورت دهانی

دلایل کج شدن دندان ها

ناهنجاری در جایگیری دندان های بالایی و پایین در فک

دندانهای فوقانی شما باید کمی روی دندانهای پایینی شما قرار بگیرند و نقاط مولرهای بالایی شما در شیارهای دندانهای آسیای پایینی شما قرار می گیرد. وقتی این همسویی اتفاق نیفتد ، نادرست انسداد نتیجه می شود.

ناهنجاری های رایج شامل اوربایت و آندربایت است. در صورت داشتن اوربایت ، دندانهای جلویی فوقانی شما بیشتر از دندانهای جلویی تحتانی شما بیرون زده اند.

اگر آندربایت دارید ، دندانهای جلویی پایین شما بیشتر از دندانهای جلویی فوقانی شما بیرون می آیند. عادات ضعیف عملکردی می تواند باعث ایجاد یک سوء انسداد شود.

ژنتیک و وراثت

اگر یکی یا هر دو والدین شما دندان های شلوغ یا کج داشته باشید ، احتمالاً شما نیز به آن صورت هستید همچنین ممکن است اوربایت یا آندربایت را از والدین خود به ارث ببرید.

مراقبت های ضعیف دندانپزشکی

عدم بررسی حداقل سالیانه دندان توسط دندانپزشک می توانید به این معنا باشید که مشکلاتی مانند بیماری لثه و حفره ها درمان نمی شوند. این می تواند به کج شدن دندان ها و سایر مشکلات مربوط به سلامت دندان تبدیل شود.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب ، به ویژه در کودکان ، می توانم به دندان و رشد ضعیف دندان تبدیل شوم ، که پیش زمینه های بالقوه برای دندان های کج هستند.

مشکلات ناشی از کج شدن دندان ها

در برخی موارد ، دندان های کج می توانند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال ، دندانهای نامرتب ممکن است بر توانایی جویدن شما تأثیر بگذارد و هر بار که غذا می خورید باعث درد شما شود.

علاوه بر این ، برخی افراد ممکن است نسبت به دندان های کج خود آنقدر خودآگاه باشند که از لبخند زدن دست بردارند یا از موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند.

سایر مشکلات بهداشتی که دندان های کج ممکن است باعث شوند عبارتند از:

  • بیماری پریودنتال. تمیز کردن بین دندانهای کج کار سختی است. این می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. در صورت عدم درمان ، بیماری لثه می تواند منجر به پریودنتیت شود ، عفونت جدی تری که می تواند به استخوان ها و دندان ها آسیب برساند.
  • جویدن و هضم غذا. دندان های کج نیز می توانند در جویدن مناسب تداخل ایجاد کنند که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.
  • سایش بیش از حد. دندان های کج همچنین می توانند باعث ساییدگی و ساییدگی بیش از حد دندان ها ، لثه ها و ماهیچه های فک شوند و در نتیجه باعث ترک خوردن دندان ها ، کشیدگی فک ، اختلال مفصل گیجگاهی فکی و سردردهای مزمن شوند.
  • مشکلات گفتاری. اگر دندان های شما نامرتب باشند ، می توانند بر نحوه بیان صدا تأثیر بگذارند و باعث ایجاد مشکل در گفتار شوند.
  • اعتماد به نفس. ناراحتی از ظاهر ظاهری شما می تواند منجر به عدم عزت نفس و اجتناب اجتماعی شود.

آیا کج شدن دندان باید ترمیم شود؟

تصمیم برای صاف کردن دندان های کج یک تصمیم شخصی است. برای بسیاری ، کمبود بودجه یا بیمه سلامت دندان ممکن است بر تصمیم برای صاف کردن دندان ها تأثیر بگذارد. مسائل بهداشتی نیز ممکن است در تصمیم گیری نقش داشته باشند.

بسیاری از مدلها با موفقیت دندانهای نه چندان کامل خود را نشان می دهند. در ژاپن ، دندانهای نیش کمی کج (yaeba) ویژگی مورد نظر است که برای افزایش جذابیت ، به ویژه در زنان ، مورد استفاده قرار می گیرد.

گزینه های من برای صاف کردن دندان ها چیست؟

اگر تصمیم گرفته اید که صاف کردن دندان ها انتخاب مناسبی برای شما باشد ، گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی در میان بگذارید.

بریس ها برای افراد در هر سنی یک گزینه عالی هستند ، به شرطی که دندان ها و لثه آنها به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند آنها را نگه دارند. بریس ممکن است به خصوص برای کودکانی که هنوز لثه ها و بافت های استخوانی شکل پذیر و انعطاف پذیر دارند ، انتخاب مناسبی باشد.

بسته به نوع براکت هایی که انتخاب می کنید و کارهایی که باید انجام دهید ، درمان بین دو تا سه سال به طول می انجامد. جراحی صاف کردن دندان یکی دیگر از گزینه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و معمولاً زمان کمتری برای دستیابی به نتایج مطلوب به طول می انجامد.

برای آشنایی با انواع مختلف بریس هایی که می توانید انتخاب کنید ، و همچنین گزینه های جراحی ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

دلایل کج شدن دندان ها

بریس های فلزی

بریس های فلزی

بریس های فلزی ثابت با براکت ، نوارها و سیم انعطاف پذیر به دندان ها متصل می شوند. این بریس ها ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که مشکلات تراز دندانپزشکی پیچیده تری دارند.

گاهی اوقات ، علاوه بر مهاربندهای ثابت ، به سرپوش نیز نیاز است. سرپوش معمولاً فقط در شب استفاده می شود.

بریس های فلزی از روزهای اولیه خود پیشرفت زیادی کرده اند. آنها در حال حاضر از براکت های کوچکتر و فلز کمتر استفاده می کنند. آنها همچنین راحت تر از گذشته هستند. آنها حتی دارای نوارهای لاستیکی چند رنگ هستند که می توانید متناسب با شخصیت خود انتخاب کنید.

بر اساس گزارش Authority Dental ، بریس های فلزی به طور معمول بین 3000 تا 7500 دلار هزینه دارند که بستگی به میزان کار مورد نیاز ، محل زندگی شما و برنامه بیمه ای دارد که به تامین هزینه ها کمک کند.

دلایل کج شدن دندان ها

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی و سیم های قوسی که آنها را به هم متصل می کند ، شفاف یا رنگ دندان هستند تا به اندازه براکت های فلزی خودنمایی نکنند.

فرایند صاف کردن مانند براکت های فلزی است ، اگرچه براکت های سرامیکی مستعد رنگ آمیزی هستند و به راحتی می شکنند. آنها همچنین کمی بیشتر هزینه می کنند – بین 3500 تا 8000 دلار بسته به موقعیت مکانی شما ، کار مورد نیاز و پوشش بیمه ای شما.

دلایل کج شدن دندان ها

بریس های نامرئی

بریس های نامرئی

بریس های نامرئی ، مانند Invisalign ، تقریباً نامرئی هستند. آنها فقط برای نوجوانان و بزرگسالان استفاده می شوند.

ترازهای پلاستیکی شفاف به صورت سفارشی متناسب با دهان شما ساخته می شوند. آنها مانند محافظ دهان بر روی هر دندان قرار می گیرند و ماهانه دو بار برداشته می شوند و جایگزین می شوند. این گزینه برای اصلاح شدید تراز دندان توصیه نمی شود.

بریس های نامرئی نیز ممکن است نسبت به بریس های معمولی بیشتر طول بکشد تا دندان ها صاف شوند. بسته به آنچه باید انجام شود ، موقعیت مکانی شما و پوشش بیمه ای شما بین 3500 تا 8500 دلار هزینه دارند.

بسیاری از ارائه دهندگان این درمان گزینه های پرداخت ماهانه را مجاز می دانند. محصول Invisalign همچنین واجد شرایط خرید با دلار حساب پس انداز سلامت بدون مالیات است.

بریس های زبانی

بریس های زبانی

سطح زبانی آن طرف دندان های شما است که رو به زبان شما است. بریس های دو زبانه شکل دیگری از بریس های نامرئی هستند. آنها شبیه بریس های فلزی سنتی هستند با این تفاوت که به پشت دندان ها متصل می شوند.

بریس های زبانی برای همه مناسب نیستند. آنها گران هستند ، بین 5000 تا 13000 دلار هزینه دارند و تمیز کردن آنها سخت است. همچنین به طور معمول برای دندانهای نامرتب یا کج توصیه نمی شود. کارکردن این نوع بریس ها ممکن است بیشتر طول بکشد و عادت کردن به آنها سخت تر شود.

جراحی صاف کردن دندان

روش های جراحی برای صاف کردن دندان ها گزینه دیگری است. آنها ممکن است راهی برای کاهش زمان مورد نیاز برای استفاده از بریس باشد.

متخصص ارتودنسی ممکن است یک روش جراحی کوچک را برای تغییر موقعیت استخوان ها و لثه ها توصیه کند که به ثابت نگه داشتن دندان های شما کمک می کند.

آنها همچنین ممکن است روش بیشتری را برای تنظیم مجدد فک شما توصیه کنند. به این عمل جراحی ارتوگناتیک گفته می شود. اگر دندانهای شما بر توانایی گفتار یا جویدن شما تأثیر گذاشته است ، ممکن است این نوع جراحی توصیه شود.

هزینه جیب شما برای این روش با توجه به نوع جراحی که انجام می دهید ، محل سکونت شما و بیمه سلامت شما تعیین می شود.

هنگام مراجعه به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی باید انتظار چه چیزی را داشته باشم؟

دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که به متخصص مراجعه کنید ، به نام ارتودنتیست. دهان ، دندان و فک شما مورد بررسی قرار می گیرد و نیش شما مورد ارزیابی قرار می گیرد.

متخصص ارتودنسی شما می خواهد در مورد علائم شما ، از جمله هرگونه صدایی که هنگام باز کردن یا بستن دهان خود می شنوید ، و هرگونه ناراحتی جسمی که هنگام جویدن یا در زمان های دیگر احساس می کنید ، مطلع شود.

اشعه ایکس از دهان شما گرفته می شود و یک قالب از دندان های شما ساخته می شود.