آشنایی با انواع دندان ها

خمیر دندان بنسر

آشنایی با انواع دندان ها

آشنایی با انواع دندان ها 320 157 محصولات دهان و دندان بنسر

دندان های شما یکی از قوی ترین قسمت های بدن شما هستند. آنها از پروتئین هایی مانند کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم ساخته شده اند. آنها علاوه بر کمک به شما در جویدن سخت ترین غذاها ، به شما کمک می کنند واضح صحبت کنید.

اکثر بزرگسالان 32 دندان دارند که دندان دائمی یا ثانویه نامیده می شوند:

  • 8 دندان برش Incisors
  • 4 دندان  canines نیش که کاسپید نیز نامیده می شوند
  • 8 پرمولر premolars ، که دو شانه نیز نامیده می شوند
  • 12 دندان مولار molars از جمله 4 دندان عقل

 

نمودار دندان

 

دندانهای برش

ذنذان برشهشت دندان برش در قسمت جلوی دهان قرار دارد. چهار تا از آنها در فک بالا و چهار تا در فک پایین دارید.

دندانهای شکافی مانند اسکنه های کوچک هستند. آنها لبه های تیز دارند که به شما کمک می کند غذا را گاز بگیرید. هر زمان دندان های خود را در چیزی مانند سیب فرو می کنید ، از دندان های ثنایای خود استفاده می کنید.

دندان های برش معمولاً اولین مجموعه دندان هایی هستند که رویش می کنند و در حدود 6 ماهگی ظاهر می شوند. مجموعه بزرگسالان در سنین 6 تا 8 سالگی رشد می کند.

 

دندان نیش

دندان نیشچهار دندان نیش شما در کنار دندان های برش قرار دارد. شما دو دندان نیش در بالای دهان خود و دو تا دندان پایین دارید.

دندان های نیش دارای یک سطح تیز و پررنگ برای پاره شدن مواد غذایی هستند.

در نوزادان در سنین 16 ماهگی تا 20 ماهگی ظاهر می شوند. دندان های نیش بالایی در ابتدا رشد می کنند و به دنبال آن دندان های نیش پایین وارد می شوند.

دندان نیش افراد بالغ پایین به روش مخالف ظاهر می شوند. ابتدا دندان های نیش پایین در لثه ها در حدود 9 سالگی فرو می روند ، سپس دندان های نیش بالایی در 11 یا 12 سالگی ظاهر می شوند.

 

پرمولر

دندان پرمولرهشت دندان پرمولر شما در کنار دندان نیش شما نشسته است. چهار پرمولر در بالا و چهار پرمولر وجود دارد.

دندان های پرمولر بزرگتر از دندان های نیش و دندان های ثنایا هستند. آنها یک سطح صاف با برجستگی هایی برای خرد کردن و آسیاب کردن مواد غذایی به قطعات کوچکتر دارند تا بلع آن آسان تر شود.

دندانهای مولر نوزاد با پرمولرهای بزرگسال جایگزین می شوند. نوزادان و کودکان خردسال فاقد دندان پرمولر هستند زیرا این دندان ها تا حدود 10 سالگی شروع به آمدن نمی کنند.

 

دندان های آسیاب

ذنذان آسیاب12 دندان مولر بزرگترین و محکم ترین دندان شما هستند. شما شش تا در بالا و شش در پایین دارید. هشت دندان مولر اصلی ، بر اساس زمانی که معمولاً رشد می کنند ، به دندانهای آسیایی 6 ساله و 12 ساله تقسیم می شوند.

سطح زیاد دندان های آسیاب به آنها کمک می کند تا مواد غذایی را خرد کنند. هنگام غذا خوردن ، زبان شما غذا را به پشت دهان می راند. سپس ، دندان های آسیاب شما غذا را به قطعاتی تقسیم می کنند که می توانید آن را ببلعید.

دندان های مولر شامل چهار دندان عقل است که آخرین مجموعه دندان است که وارد می شود. آنها معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی وجود دارند. دندان های عقل را دندان های آسیاب سوم نیز می نامند.

همه افراد در دهان خود جای کافی برای این گروه آخر دندان ندارند. بعضی اوقات ، دندان عقل تحت تأثیر قرار می گیرد ، به این معنی که زیر لثه گیر کرده است. این بدان معنی است که آنها فضای کافی برای رشد ندارند. اگر جایی برای دندان عقل خود ندارید ، احتمالاً مجبور به برداشتن آنها خواهید بود.

منبع:

https://www.healthline.com/health/teeth-names