چرا دندان من بعد از پر شدن هنوز درد می کند؟

چرا دندان من بعد از پر شدن هنوز درد می کند؟

چرا دندان من بعد از پر شدن هنوز درد می کند؟

چرا دندان من بعد از پر شدن هنوز درد می کند؟ 275 183 محصولات دهان و دندان بنسر

چرا دندان من بعد از پر شدن هنوز درد می کند؟

 

وقتی فردی حفره ای در دندان خود دارد ، دندانپزشک احتمالاً پر کردن را توصیه می کند. پرکردن دندان بی خطر و موثر هستند ، اما برخی از افراد ممکن است پس از آن احساس ناراحتی یا حساسیت دندان کنند.

بیشتر اوقات ، این حساسیت طبیعی است و طی چند روز یا چند هفته برطرف می شود.

در صورت داشتن درد شدید یا احساس ناراحتی با سایر علائم مانند تب ، قرمزی یا تورم ، فرد باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرد.

در این مقاله ، به دلایلی که ممکن است فرد بعد از پر کردن دندان حساسیت داشته باشد ، نحوه درمان آن و زمان مراجعه به پزشک یا دندانپزشک را بررسی می کنیم. ما همچنین به بررسی سایر علل احتمالی حساسیت دندان می پردازیم.

 

پس از پر شدن چه انتظاری باید داشته باشم؟

 

پرکردن یک عمل دندانپزشکی است که شامل پاک کردن هرگونه پوسیدگی دندان و سپس پر کردن فضا با مواد جدید است.

پس از تزریق ماده بی حس کننده اطراف دندان ، دندانپزشک محل پوسیدگی دندان را تمیز می کند ، معمولاً با استفاده از مته دندان. سپس فضا را با طلا ، آمالگام نقره ، کامپوزیت یا پرسلن پر می کنند.

تا چند ساعت پس از پرکردن ، صورت فرد ممکن است هنوز احساس بی حسی ،خارش یا پف کند. ممکن است در خوردن ، بلع ، گفتگو یا حرکت دادن صورت خود مشکل داشته باشند.

گاهی اوقات ، دندانپزشکان توصیه می کنند که افراد چند ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری کنند ، زیرا این امر ممکن است باعث شود فرد به طور تصادفی زبان یا گونه خود را گاز بگیرد.

هنگامی که عامل بی حس شدن از بین رفت ، این احساسات از بین می روند. اما ، در روزها و هفته های بعدی ، فرد ممکن است احساسات جدیدی را هنگام پر شدن دندان مشاهده کند.

حساسیت در دندان پر شده یا در اطراف آن یکی از شایع ترین موارد در این مدت است.

 

حساسیت بعد از پر شدن به چه صورت بروز می کند؟

هنگامی که فردی دندان حساس دارد ، ممکن است متوجه شود که عوامل محرک خاصی باعث ایجاد احساس موقتی و ناراحتی در دندان پر شده یا اطراف می شود. ممکن است مانند یک شوک از سرما یا درد ناگهانی احساس شود که به سرعت ایجاد شده و از بین می رود.

عواملی که می توانند حساسیت دندان را پس از پر کردن تحریک کنند عبارتند از:

  • غذاها یا نوشیدنی های سرد ، مانند بستنی ، بستنی ها ، یا نوشیدنی های همراه با یخ
  • نوشیدنی های گرم ، مانند قهوه یا چای
  • برخورد هوا با دندان ، مانند تنفس از طریق دهان ، که ممکن است با هوای سرد بدتر شود
  • غذاهای شیرین ، مانند آب نبات
  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی ، از جمله میوه ، آب و قهوه
  • گاز گرفتن هنگام غذا خوردن

 

چرا پر کردن باعث حساسیت دندان می شود؟

مقداری حساسیت بعد از پر شدن دندان طبیعی و موقتی است. با این حال ، گاهی اوقات ، حساسیت پس از پر کردن به دلایل دیگری است که نیاز به درمان یا ترمیم دارد.

در زیر ، دلایل احتمالی این علامت و زمان مراجعه به دندانپزشک را بیان می کنیم.

 

عصب تحریک شده
بهبودی عصب داخل دندان ممکن است چند روز طول بکشد.
حساسیت کوتاه مدت دندان بعد از پر کردن معمولاً به این دلیل رخ می دهد که روش پر کردن باعث تشدید یا ایجاد التهاب در عصب داخل دندان می شود.

معمولاً لایه های خارجی دندان – مینا و سیمان – از عصب در برابر قرار گرفتن در معرض محافظت می کنند. اما پر کردن ها ، به خصوص موارد عمیق ، می توانند به انتهای عصب نزدیک شده و باعث تحریک و احساسات ناراحت کننده شوند.

با بهبود عصب ، حساسیت از بین می رود. این ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. هنگامی که عصب کاملاً بهبود یافت ، فرد نباید هیچ تفاوتی بین دندان پر شده و دندان های دیگر احساس کند.

 

ترازبندی گزش نادرست است
یک دندانپزشک باید اطمینان حاصل کند که پر شدن دندان با دندانهای دیگر در تراز قرار دارد. اگر پرکردگی خیلی بلند باشد ، با گاز گرفتن فرد می تواند فشار بیشتری ایجاد کند. این می تواند باعث درد و حساسیت شود که اغلب شدیدتر از حساسیت طبیعی پس از پر کردن است.

کاملاً طبیعی است که فرد هنگام گاز گرفتن در روزهای بعد از عمل کمی حساسیت جزئی را تجربه کند. به طور معمول ، گزش طی چند هفته خود را اصلاح می کند.

با این حال ، اگر فردی حساسیت شدیدی را تجربه کرد ، یا در خوردن غذا یا برروی هم گذاشتن دندان مشکل داشت ، باید از دندانپزشک خود بخواهد که گزش را بررسی کند. دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که برای قرار گرفتن در محل گزش و رفع ناراحتی ، قسمت بالای پر کننده را صاف کند.

 

پالپیت دندان

پالپیت Pulpitis
پالپیت، التهاب پالپ در اعماق دندان است. این می تواند باعث حساسیت و درد دندان شود.پالپیت به طور منظم با پر شدن جزئی رخ نمی دهد ، اما ممکن است در موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • دندان دچار تروما شده است ، مانند تصادفی که منجر به ترک یا شکستگی دندان شده است
  • حفره بسیار عمیق بود و به لایه پالپ داخلی می رسید
  • دندان چندین بار پرش یا عمل شده است

 

دو نوع پالپیت وجود دارد:

پالپیت برگشت پذیر به التهاب خفیف اشاره دارد که در آن پالپ سالم می ماند و دندان به خودی خود بهبود می یابد
پالپیت برگشت ناپذیر زمانی است که عصبی آسیب دیده باشد که شروع به مرگ می کند ، در این صورت فرد برای نجات دندان به کانال ریشه احتیاج دارد
دندانپزشک معمولاً می تواند پالپیت را با پر کردن جدید یا یک روش ترمیم مانند کانال ریشه برطرف کند. همچنین ممکن است فرد برای رفع هرگونه عفونت باکتریایی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

 

چگونه دندان حساس را درمان کنیم

هنگامی که فردی حساسیت طبیعی و پس از پرشدن را تجربه می کند ، ممکن است دندانپزشک به وی توصیه کند از خمیر دندان حساسیت زدا استفاده کند.

این محصولات حاوی ماده ای به نام نیترات پتاسیم هستند که به جلوگیری از رسیدن احساسات سطح دندان به انتهای عصب داخل آن کمک می کند.

این محصولات بلافاصله کار نمی کنند ، اما اگر فرد دو بار در روز از خمیردندان استفاده کند ، باید ظرف چند روز متوجه تسکین شود.

همچنین ممکن است فردی برای کمک به تسکین حساسیت دندان روش های زیر را در خانه امتحان کند:

  • مسکن های بدون نسخه ، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن.
  • پماد بی حسی موضعی که برای دهان طراحی شده است.
  • مسواک دندان های حساس:

برس این مسواک نسبت به مسواک های استاندارد نرم تر هستند و در مینای دندان سخت گیری کمتری خواهند داشت.
با ضربه های آرام و دایره ای شکل روی دندان ها و لثه ها مسواک بزنید. از مسواک زدن به جلو و عقب یا فشار دادن فشار مسواک بر روی دندان ها خودداری کنید.

نخ دندان را یک بار در روز انجام بدهید و مراقب باشید که روی لثه و دندان نرم باشید.

 

توجه داشته باشید که کدام غذاها یا نوشیدنی ها باعث حساسیت می شوند و در صورت امکان از مصرف آنها خودداری کنید.

دهان را پس از مصرف غذاهای اسیدی یا نوشیدنی مانند قهوه و میوه با آب بشویید. غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند مینای دندان را از بین ببرند.

از مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن غذاهای اسیدی خودداری کنید ، زیرا ممکن است مینای دندان بیشتری از بین برود.

اگر در روزهای بعد از پر کردن حساسیت دندان بهبود پیدا نکرد ، با دندانپزشک صحبت کنید. ضروری است که دندانپزشک سایر علل احتمالی حساسیت را که ممکن است به پر کردن مربوط نباشد رد کند.

منبع مقاله