پروتزهای فوری : مزایا و معایب

پروتزهای فوری : مزایا و معایب

پروتزهای فوری : مزایا و معایب

پروتزهای فوری : مزایا و معایب 285 177 محصولات دهان و دندان بنسر

پروتزهای فوری : مزایا و معایب

در صورت از دست دادن یک یا چند دندان به دلیل بیماری لثه یا پوسیدگی دندان، می توانید این دندان ها را با پروتزهای جزئی یا کامل جایگزین کنید. پروتزها دندان های مصنوعی متحرکی هستند که شبیه دندان های طبیعی هستند.

پس از کشیدن دندان توسط دندانپزشک،  ساخت پروتزهای دائمی سفارشی شما ممکن است چندین ماه طول بکشد. در عین حال، می توانید از دندان مصنوعی فوری یا موقت استفاده کنید.

پروتزهای فوری چیست؟

تفاوت اصلی بین دندان مصنوعی فوری و پروتز معمولی یا دائمی این است که اولی موقتی است. پروتزهای فوری مانند پروتزهای دائمی به صورت سفارشی روی دهان نصب نمی شوند، بنابراین همیشه به درستی قرار نمی گیرند.

پروتزهای فوری، پروتزهایی هستند که در همان روزی که دندانپزشک شما دندان های شما را می کشد، در دهان شما قرار می گیرد. اینها را برای چند ماه اول پس از استخراج استفاده می کنید. به این ترتیب، در حالی که منتظر ورود دندان مصنوعی دائمی خود هستید، دندان خواهید داشت.

پروتزهای فوری همچنین از بافت لثه شما محافظت می کنند،

مزایا و معایب پروتز فوری چیست؟

اگر دندانپزشک شما پروتزهای فوری را پیشنهاد می کند، مهم است که مزایا و معایب آن را بدانید

چه کسی کاندیدای مناسب برای دندان مصنوعی فوری (موقت) است؟

اگر فقط یک دندان یا چند دندان را از دست می دهید (در کناره های دهان)، ممکن است این دندان های از دست رفته غیر قابل توجه باشند. به همین دلیل، تصمیم برای گرفتن دندان مصنوعی فوری اغلب یک انتخاب شخصی بر اساس هزینه درمان و مزایا و معایب است.

همچنین به خاطر داشته باشید که پروتزهای فوری می توانند رفلکس های تهوع را در برخی افراد ایجاد کنند. از آنجایی که این پروتزها مانند پروتزهای معمولی به صورت سفارشی روی دهان شما نصب نمی شوند، می توانند به راحتی حرکت کنند و پشت دهان شما را لمس کنند، بنابراین این رفلکس را تحریک می کنند.

اگر رفلکس قوی دارید، ممکن است از پروتز فوری چشم پوشی کنید و منتظر پروتزهای دائمی خود باشید که تناسب بهتری خواهند داشت.

پروتزهای فوری : مزایا و معایب

روش گرفتن پروتزهای فوری (موقت) چگونه است؟

فرآیند گرفتن دندان مصنوعی فوری شامل چندین بار مراجعه به دندانپزشک است. در طول ویزیت اولیه، دندانپزشک فک بالا و پایین شما را اندازه گیری می کند و شکل و رنگ دندان های طبیعی شما را یادداشت می کند.

چارچوب زمانی و فرآیند پروتزهای پارسیل

اگر فقط چند دندان خود را از دست داده اید و پروتز جزئی دریافت می کنید، دندانپزشک شما در اولین ملاقات بایت دندان شما را ثبت می کند. این شامل برداشتن قالب (یا اثر سخت) از دندان شما است. آنها از این قالب برای سفارش یک پروتز پارسیل فوری استفاده خواهند کرد.

هنگامی که پروتز پارسیل فوری شما آماده شد، به مطب دندانپزشک خود باز می‌گردید تا دندان‌های خود را کشیده و دندان مصنوعی فوری خود را قرار داده و نصب کنید.

چارچوب زمانی و فرآیند پروتزهای کامل

اگر قرار است تمام دندان های شما کشیده شود، به دندان مصنوعی کامل نیاز دارید. دندانپزشک شما معمولاً ابتدا دندان های خلفی (پشتی) شما را می کشد. سپس ناحیه استخراج شده به مدت تقریبی 4 تا 8 هفته می تواند بهبود یابد.

پس از بهبود این ناحیه، دندانپزشک شما از دهان شما اثر می‌گذارد و پروتز فوری را از آن قالب سفارش می‌دهد.

هنگامی که پروتزهای فوری شما رسید، یک قرار ملاقات برای کشیدن دندان های قدامی (جلو) باقیمانده خود تعیین می کنید. پس از کشیدن دندان، دندان مصنوعی دندان مصنوعی فوری شما را در دهان شما قرار می دهد و آنها را متناسب با آن تنظیم می کند.

شما باید پروتزهای فوری خود را حدود 24 ساعت پس از جراحی قبل از برداشتن آنها استفاده کنید. آماده باشید که به طور منظم با دندانپزشک خود ملاقات کنید تا پروتزهای فوری خود را اصلاح کنید. تناسب آنها می تواند با بهبودی دهان شما تغییر کند.

پروتزهای فوری : مزایا و معایب

چارچوب زمانی و فرآیند پروتزهای دائمی

قبل از اینکه دندانپزشک شما بتواند پروسه ساخت دندان مصنوعی دائمی شما را شروع کند، باید به دهان خود فرصت دهید تا بهبود یابد. زمان بهبودی ممکن است بین 3 تا 6 ماه طول بکشد.

پس از بهبودی کامل دهان، دندانپزشک چندین اثر گاز گرفتن از فک و دهان شما می گیرد. دندانپزشک از این قالب‌ها برای ایجاد دندان مصنوعی استفاده می‌کند که به صورت سفارشی به شکل دقیق دهان شما ساخته می‌شود تا تناسب دقیق‌تری داشته باشد.

ماندگاری دندان مصنوعی فوری (موقت) چقدر است؟

پروتزهای فوری به صورت موقتی طراحی شده اند و فقط برای حدود 6 تا 8 ماه استفاده می شوند تا زمانی که دندان مصنوعی دائمی به دست می آید. از آنجایی که این ها به صورت سفارشی روی دهان نصب نمی شوند، می توانند بلغزند و حرکت کنند، بنابراین بسیاری از افراد برای مدت طولانی آنها را نمی پوشند.

پروتزهای فوری شما نیز باید به صورت دوره ای تنظیم و “ریلاین شوند” (افزودن مواد به داخل دندان مصنوعی) با بهبودی دهان و کاهش تورم.

حتی در این صورت، پروتزهای فوری می توانند به اندازه پروتزهای معمولی یا دائمی دوام بیاورند. در واقع، برخی از افراد استفاده طولانی مدت از پروتزهای فوری را انتخاب می کنند و برای صرفه جویی در هزینه، از خرید دندان های دائمی خودداری می کنند.

برخی دیگر حتی پروتزهای فوری خود را به عنوان پشتیبان نگه می دارند، در صورتی که پروتز دائمی خود را گم یا آسیب ببینند.

اما اگر انتخاب کنید که از پروتز فوری به طور دائم استفاده کنید، برای اطمینان از تناسب مناسب، به ترازها و تنظیمات مکرر نیاز دارند.