همه چیز درباره سلامت دهان و دندان مبتلایان به دیابت نوع 1

همه چیز درباره سلامت دهان و دندان مبتلایان به دیابت نوع 1

همه چیز درباره سلامت دهان و دندان مبتلایان به دیابت نوع 1

همه چیز درباره سلامت دهان و دندان مبتلایان به دیابت نوع 1 1068 675 محصولات دهان و دندان بنسر

دیابت و دندان

همانطور که اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) تاکنون می‌دانند، دیابت تقریباً تمام قسمت‌های بدن از جمله دندان‌ها و لثه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

و در حالی که مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک اقدامات پیشگیرانه مهمی برای همه افراد است، بیماران مبتلا به دیابت باید به دلایل مختلف به سلامت دندان خود توجه بیشتری داشته باشند.

این مقاله نحوه تأثیر T1D بر دندان ها و لثه ما ، نحوه مراقبت بهتر از سلامت دندان ها و نحوه یافتن دندانپزشک “دوستدار دیابت” را توضیح می دهد.

دیابت نوع 1 و بهداشت دهان و دندان شما

شایع‌ترین مشکل بهداشت دهان و دندان که در بیماران دیابتی مشاهده می شود، بیماری پریودنتال است. این امر برای دیابت نوع 1 و نوع 2 صادق است. دیابت و پریودنتیت هر دو بیماری مزمن هستند و این دو رابطه متقابل پیچیده ای دارند. کنترل ضعیف قند خون می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون در دهان شود که می تواند منجر به رشد باکتری هایی شود که می توانند باعث بیماری لثه شوند. از سوی دیگر، عفونت های ناشی از بیماری پریودنتال درمان نشده می تواند باعث افزایش قند خون شود و کنترل دیابت را دشوارتر کند.

یکی دیگر از مشکلات رایجی که در بیماران دیابتی مشاهده می شود، به طور کلی بهبود ضعیف زخم است.روش‌های جراحی دهان آهسته‌تر و با عوارض بعد از عمل بهبود می‌یابند. حتی تمیز کردن عمیق دندان، که رایج‌ترین درمان غیرجراحی بیماری پریودنتال است، روند بهبودی کندتر و افزایش خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را افزایش می‌دهد (در افراد مبتلا به دیابت). خواه بیمار کنترل قند خون خوبی داشته باشد یا نه، بهبودی کندتر رایج است.

همه چیز درباره سلامت دهان و دندان مبتلایان به دیابت نوع 1

در واقع، بیماری پریودنتال شایع ترین بیماری دهانی است که افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد و نزدیک به 22 درصد از مبتلایان به این بیماری دچار می شوند.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است از خشکی دهان رنج ببرند که نه تنها با افزایش قند خون بلکه با کاهش تولید بزاق تشدید می شود. خشکی مداوم دهان می تواند منجر به زخم،بیماری لثه و از دست دادن دندان شود، زیرا بزاق آنزیم های مهمی تولید می کند که به باکتری های خطرناک دهان حمله می کند.

افراد مبتلا به دیابت نیز بیشتر در معرض ابتلا به برفک هستند. برفک یک عفونت قارچی است که توسط مخمر Candida albicans ایجاد می شود. علائم این بیماری قابل درمان شامل لکه های زرد یا سفید برجسته ای از برجستگی در دهان و زبان شما است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه می تواند به پیشگیری از برفک دهان در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

نه تنها مدیریت دیابت، بلکه هزینه این بیماری نیز می تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی بگذارد، زیرا مردم تمایل دارند درمان های گران قیمت دندان را به تعویق بیندازند.

مراقبت از دندان های افراد دیابتی

راه های ساده ای وجود دارد که می توانید در صورت زندگی با دیابت از بروز عوارض سلامت دندان جلوگیری کنید. این مراحل را دنبال کنید تا مطمئن شوید که بهترین مراقبت از خود را انجام می دهید.

به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به مردم توصیه می کند که حداقل سالی یک بار برای تمیز کردن، عکسبرداری با اشعه ایکس و چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنند. همچنین ، مطمئن شوید که دندانپزشک شما می داند که شما با دیابت زندگی می کنید ، بنابراین آنها می توانند مراقب هرگونه مشکل اولیه بهداشت دهان و دندان باشند که به طور نامتناسب بر جمعیت ما تأثیر می گذارد.

بعد از غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

محصولات دهان و دندان بنسر حاوی نعنا

دندانپزشکان از افراد مبتلا به دیابت می خواهند که در مراقبت های پیشگیرانه کوشا باشند. “مراقبت دقیق در خانه را توصیه می کنند (و همچنین مراقبت حرفه ای منظم). این شامل استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید است اگر از دهانشویه استفاده می کنید، از دهانشویه ای استفاده کنید که الکل نداشته باشد، مانند دهانشویه کامل بنسر. الکل برای بافت های دهانی که از قبل ملتهب شده اند تحریک کننده است. همیشه دو بار در روز به مدت 2 دقیقه با استفاده از یک مسواک نرم مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

هرگز فکر نکنید که فقط به دلیل اینکه هرگز حفره و خرابی دندان نداشته اید، می توانید مراقبت های منظم دندان را به تعویق بیندازید.بسیاری از بیماران دیابتی که هرگز حفره ای نداشته اند مجبور شده اند به دلیل بیماری پریودنتال تا چهل سالگی تمام دندان های خود را بکشند.

حتماً حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما در حالت ایده آل بعد از تمام وعده های غذایی و میان وعده ها. این امر به خصوص اگر مجبور باشید قند خون پایین را در نیمه های شب با میان وعده های شیرین درمان کنید و بخواهید بلافاصله بعد از خوردن غذا دوباره به خواب بروید، صادق است. همچنین مهم است که فقط از مسواک با برس هاب نرم استفاده کنید، زیرا مسواک های متوسط ​​و سخت می توانند به خط لثه شما آسیب بزنند.

به دنبال علائم اولیه مشکل باشید

مراقب خونریزی لثه، درد دهان، دندان درد، قرمزی یا تورم در دهان، لق شدن دندان (بزرگسالان) یا خشکی دهان باشید. از هرگونه حساسیت دندان موجود یا جدید آگاه باشید ، به ویژه در واکنش به غذاها و یا نوشیدنی های گرم یا سرد. هر گونه مشکل مداوم را با مراجعه زودهنگام به دندانپزشک خود برطرف کنید تا در قرار بعدی برنامه ریزی شده شما به مشکلات بزرگتری تبدیل نشوند.

کنترل گلوکز را دو برابر کنید

همه ما مبتلا به دیابت به خوبی می دانیم که سطح قند خون ما بر تمام قسمت های بدن ما تأثیر می گذارد. این به همان اندازه برای دندان های ما صادق است! اگر اصلاً نگران سلامت دهان و دندان هستید، ممکن است زمان خوبی باشد تا دوباره متعهد شوید که قند خون خود را به طور منظم چک کنید، یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید، ورزش منظم داشته باشید، استرس را مدیریت کنید و با پزشک خود برای تنظیم انسولین یا تنظیم کنید.

سیگار نکشید

استعمال دخانیات نه تنها برای سلامت دهان و دندان، بلکه برای سلامت کلی نیز بسیار مضر است و اگر شما با دیابت زندگی می کنید، این عوارض تشدید می شود. سیگار احتمال از دست دادن دندان ها و ابتلا به بیماری جدی لثه را افزایش می دهد.

سلامت دهان و دندان یک جزء اساسی برای سلامت کلی دیابت است و اطمینان از مراقبت مناسب از دندان ها و لثه ها در آینده سود زیادی را به همراه خواهد داشت.

صرف نظر از نوع 1 یا 2 بودن دیابت یا کنترل قند خون خوب یا کنترل ضعیف قند خون، هزینه پیشگیری و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار کمتر از هزینه های جراحی پریودنتال است.

ترجمه شده از مقاله : All About Oral Health and Finding a Dentist with Type 1 Diabetes