نحوه مدیریت بیماری لثه در مراحل اولیه

آبسه دندان

نحوه مدیریت بیماری لثه در مراحل اولیه

نحوه مدیریت بیماری لثه در مراحل اولیه 900 509 محصولات دهان و دندان بنسر

نحوه مدیریت بیماری لثه در مراحل اولیه

مانند بسیاری از مشکلات سلامتی ، بیماری های لثه در مراحل اولیه بیشتر به درمان پاسخ می دهند. هنگامی که بیماری لثه برای اولین بار شروع می شود ، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد ، اما قابل کنترل است. با پیشرفت بیماری ، بیماری لثه می تواند استخوان نگهدارنده دندان ها را از بین ببرد ، که در نهایت باعث از دست دادن یک یا چند دندان می شود.

بیماری لثه نتیجه باکتری هایی است که در پلاک زندگی می کنند ، یک فیلم چسبناک است که روی سطح دندان ها و لثه ها تجمع می یابد. اگر پلاک را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم از بین نبرید ، می تواند به یک تارتار سخت و زرد رنگ تبدیل شود که برداشتن آن دشوار است. پلاک و تارتار باکتری ها را محکم در برابر دندان ها و لثه نگه می دارد. با گذشت زمان ، این باکتری ها می توانند دندان ها و لثه های شما را آلوده کنند و در بدترین حالت آن بیماری لثه می تواند بافت لثه و استخوان فک شما را نیز آلوده کند.

شش نشانه بیماری لثه عبارتند از:

  1. خونریزی لثه
  2. لثه های قرمز متورم و ملتهب
  3. بوی بد دهان مزمن
  4. عقب نشینی لثه ها
  5. ایجاد جیب بین دندان ها و لثه ها
  6. دندانهای شل شده

سه مرحله بیماری

بیماری لثه یک بیماری پیشرونده است که بدون درمان مناسب با گذشت زمان بدتر می شود. به طور معمول در سه مرحله اصلی پیشرفت می کند:

  • التهاب لثه

    التهاب لثه اولین مرحله ای است که در آن تجمع پلاک باعث تحریک بافت های خط لثه می شود. این تحریک منجر به التهاب می شود. استخوان و بافت در این مرحله تحت تأثیر قرار نمی گیرند ، بنابراین مراقبت مناسب از دندان و درمان التهاب لثه می تواند پیشرفت بیماری را متوقف کرده و آسیب های ناشی از آن را کاهش دهد.

  • پریودنتیت

    در مرحله بعدی بیماری لثه ، که به عنوان پریودنتیت شناخته می شود ، باکتری ها آسیب های جبران ناپذیری به استخوان ها و فیبرهای حمایتی که دندان ها را در محل خود نگه می دارند ، وارد می کنند. لثه هایی که به طور معمول محکم به دندان شما متصل می شوند شروع به جدا شدن می کنند و باعث ایجاد یک جیب در زیر خط لثه می شوند. این جیب غذا و پلاک را به دام می اندازد که به باکتری ها اجازه می دهد بافت را در عمق زیر خط لثه شما آلوده کنند. با گذشت زمان ، باکتری شروع به عفونت استخوان و بافت همبند نگهدارنده دندان های شما می کند. درمان مناسب دندانپزشکی همراه با بهبود بهداشت دهان و دندان در خانه می تواند از آسیب های آینده جلوگیری کند.

  • پریودنتیت پیشرفته
    پریودنتیت پیشرفته آخرین و مخرب ترین مرحله بیماری لثه است. در این مرحله ، بیماری الیاف و استخوان را از بین می برد ، که به دندان های شما اجازه می دهد جابجا شوند یا شل شوند. پریودنتیت پیشرفته حتی ممکن است با توانایی شما در انجام سایر کارهای دندانپزشکی ، مانند گرفتن تاج دندان برای ترمیم دندان ، تداخل ایجاد کند.

خوشبختانه درمان حرفه ای دندانپزشک شما می تواند کمک کننده باشد. دندانپزشک شما می تواند تمیز کردن عمیق ، که به آن لثه درمانی نیز گفته می شود ، انجام دهد تا لثه ها را تمیز کرده و تارتار را از جیب های بین لثه و دندان های شما خارج کند. تمیز کردن عمیق می تواند بیماری لثه را در مسیر خود متوقف کند ، قبل از اینکه فرصتی برای آسیب بیشتر به بافت و استخوان حمایتی شما داشته باشد.

چگونه می توان تشخیص داد که برای بیماری لثه نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بیماری لثه ، با دندانپزشک خود وقت بگیرید:

  • لثه های قرمز ، متورم یا متورم که احساس حساسیت می کنند
  • لثه هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان خونریزی می کنند
  • دندانهایی که به دلیل عقب نشینی لثه ها بلندتر به نظر می رسند
  • لثه هایی که شروع به کشیدن کرده یا کاملاً از دندان های شما جدا شده اند و یک جیب بین دندان ها و لثه ها ایجاد می کنند
  • تغییراتی در نحوه جمع شدن دندان های بالا و پایین هنگام نیش زدن
  • ترشح چرک بین لثه و دندان شما
  • بوی بد دهان مداوم یا بوی بد دهان

نحوه مدیریت یا پیشگیری از بیماری لثه

 بیماری لثه

خوشبختانه ، شما می توانید اقدامات لازم را برای مدیریت بیماری لثه در مراحل اولیه انجام دهید یا حتی در ابتدا از پیشرفت آن جلوگیری کنید. با روشهای بهداشت دهان و دندان خوب شروع کنید: دوبار در روز مسواک بزنید و یکبار در روز نخ دندان بکشید ، با استفاده از تکنیک مناسب. از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید که کربوهیدرات کمی داشته و سرشار از مواد مغذی باشد. از محصولات دخانی اجتناب کنید ، زیرا دخانیات می تواند توانایی بدن شما در بهبود خود را تضعیف کند ، که باعث می شود بیماری لثه برطرف نشود.

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که تحت تمیز کردن حرفه ای توسط متخصص بهداشت دندان قرار بگیرید. تمیز کردن های حرفه ای قبل از ایجاد بیماری لثه ، رسوب و پلاک را از بین می برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت بیماری های لثه در مراحل اولیه ، با دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی خود تماس بگیرید.