مشکلات و بیماری های زبان چیست؟

بهداشت و مریضی های زبان

مشکلات و بیماری های زبان چیست؟

مشکلات و بیماری های زبان چیست؟ 224 146 محصولات دهان و دندان بنسر

مشکلات زبان علائم مختلفی را شامل می شود ، از درد گرفته تا تغییر در رنگ و بافت ، که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اگرچه اغلب اوقات به عنوان “قوی ترین عضله بدن” مورد ستایش قرار می گیرد ، اما زبان گروهی از عضلات تشکیل شده است که به ما اجازه می دهد غذا را بچشیم ، ببلعیم و صحبت کنیم. یک زبان سالم صورتی است و با گره های کوچکی به نام papillae پوشانده شده است.

از آنجا که شما به طور مداوم از زبان خود استفاده می کنید ، مشکلات زبان می تواند ناراحت کننده باشد

علائم مشکلات زبان

مشکلات زبان علائم مختلفی دارند که شامل:

درد

احساس سوزش

برآمدگی

زخم

تغییر رنگ ، از سفید تا سیاه

تغییر بافت

دلایل مشکلات زبان

علل مختلفی برای علائم شایع زبان وجود دارد. اکثر مشکلات زبان جدی نیستند و بسیاری از آنها به سرعت برطرف می شوند.

اگرچه در بعضی موارد ، زبان بی رنگ یا دردناک می تواند شرایط جدی تری را نشان دهد ، از جمله کمبود ویتامین ، ایدز یا سرطان دهان. به همین دلیل ، در صورت داشتن مشکلات مداوم در زبان ، مهم است که به مشاوره پزشکی بپردازید.

دلایل زخم زبان یا برجستگی زبان

موارد بسیاری وجود دارد که می تواند زبان شما را زخم کند یا باعث ایجاد برجستگی های دردناک شود ، از جمله:

ضربه

گاز گرفتن به صورت تصادفی یا سوختن آن بر روی چیزی داغ می تواند شما را با زخم زخم تا بهبودی آسیب دیدگی ترک کند. ساییدن یا فشردن دندان ها نیز می تواند باعث تحریک کناره های زبان و دردناک شدن آن شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن بیش از حد می تواند زبان شما را تحریک کرده و آن را زخم کند.

زخم های آفت

بسیاری از افراد در برخی موارد دچار این زخم های دهانی بر روی زبان می شوند. علت آن ناشناخته است ، اگرچه ممکن است در دوره های فشار روانی شدیدتر باشد.

سندرم سوزش زبان

برخی از زنان یائسه به این سندرم مبتلا می شوند که باعث می شود زبان احساس سوختگی کند.

پاپیل های بزرگ شده

اگر یک یا چند جوانه چشایی شما ملتهب یا تحریک شود ، می تواند متورم شده و برجستگی دردناکی روی زبان شما ایجاد کند.

سایر مشکلات پزشکی

شرایط پزشکی ، از جمله دیابت و کم خونی ، می تواند زبان را به عنوان یک علامت نشان دهد.

سرطان دهان

اگرچه بیشتر زخم های زبان جای نگرانی نیست ، اما اگر در زبان خود توده یا زخمی دارید که با گذشت یک یا دو هفته از بین نمی رود ، باید با پزشک مشورت کنید. بسیاری از سرطان های دهان در مراحل اولیه علایم کمتری دارند ، بنابراین کمبود درد را تصور نکنید که هیچ مشکلی وجود ندارد.

علل سفید شدن زبان

تعدادی از موارد وجود دارد که می تواند باعث ایجاد پوشش سفید یا لکه های سفید بر روی زبان شود ، از جمله:

لوکوپلاکیا  Leukoplakiaبیماری های زبان بنسر

این شرایط باعث رشد بیش از حد سلولهای دهان می شود. که ، به نوبه خود ، منجر به تشکیل لکه های سفید در داخل دهان ، از جمله در زبان می شود. اگرچه به خودی خود خطرناک نیست ، اما لکوپلاکی می تواند پیش ماده سرطان باشد. بنابراین برای دندانپزشک شما مهم است که علت ایجاد لکه های سفید روی زبان شما را نشان دهد. لوکوپلاکیا می تواند در صورت تحریک زبان ایجاد شود و اغلب در افرادی که از محصولات دخانی استفاده می کنند دیده می شود.

آفت دهان candidiasis

آفت دهان که به نام کاندیدیازیس نیز شناخته می شود ، عفونت مخمری است که در داخل دهان ایجاد می شود. این بیماری لکه های سفید رنگی را ایجاد می کند که اغلب از نظر قوام مانند پنیر خامه ای روی سطح دهان و زبان قرار دارند. برفک دهان معمولاً در نوزادان و افراد مسن ، به ویژه افرادی که دندان مصنوعی دارند ، یا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، دیده می شود. افراد مبتلا به دیابت و افرادی که استروئیدهای استنشاقی برای آسم یا بیماری ریوی مصرف می کنند نیز می توانند برفک بزنند. برفک دهانی به احتمال زیاد پس از استفاده از آنتی بیوتیک رخ می دهد ، که ممکن است باکتری های “خوب” دهان را از بین ببرد. خوردن ماست ساده ممکن است به بازگرداندن شرایط مناسب در دهان کمک کند. علاوه بر این ، ممکن است از داروها برای مقابله با عفونت استفاده شود.

خزه پوستی Lichen planus

شبکه ای از خطوط سفید برجسته بر روی زبان شما با ظاهری توری مانند می تواند نشانه ای از این وضعیت باشد. پزشکان اغلب نمی توانند علت آن را مشخص کنند ، اما معمولاً خود به خود بهبود می یابد. می توانید برخی موارد را که می تواند به شما کمک کند انجام دهید: بهداشت صحیح دندان را انجام دهید ، از دخانیات اجتناب کنید و غذاهایی را که باعث تحریک دهان شما می شوند ، کاهش دهید.

دلایل زبان قرمز یا توت فرنگی

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث قرمز شدن یک زبان صورتی شود. در بعضی موارد ، زبان حتی ممکن است به شکل توت فرنگی درآید که جوانه های چشایی قرمز و بزرگ آن روی سطح قرار دارند. دلایل احتمالی این موارد عبارتند از:

کمبود ویتامین

کمبود اسیدفولیک و ویتامین B-12 ممکن است باعث شود که زبان شما حالت قرمز رنگی پیدا کند.

تب اسکارلت

افرادی که به این عفونت مبتلا می شوند ممکن است به یک زبان توت فرنگی مبتلا شوند. در صورت داشتن تب شدید و سرخ شدن زبان حتما سریعاً با پزشک تماس بگیرید. درمان آنتی بیوتیک برای تب مخملک ضروری است.

سندرم کاوازاکی

این بیماری که معمولاً در کودکان زیر 5 سال دیده می شود ، رگ های خونی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند باعث ایجاد زبان توت فرنگی شود. در مرحله شدید بیماری ، کودکان اغلب تب فوق العاده شدیدی دارند و ممکن است در دست ها و پاها نیز قرمزی و تورم داشته باشند.

 

دلایل زبان مودار سیاه

اگرچه از لحاظ ظاهری نگران کننده است ، اما یک زبان سیاه و مویی معمولاً چیز جدی نیست. این ماده از طریق رشد بیش از حد باکتریها ، سلولهای مرده و بقایای دیگری که در زبان شما گیر می کنند ، حاصل می شود. چندین عامل می تواند باعث آن شود:زبان سیاه مودار

پاپیلاهای بیش از حد رشد کرده

برجستگی های کوچکی روی سطح زبان شما ، که پاپیل نامیده می شوند ، در طول زندگی شما رشد می کنند. در بعضی از افراد ، پاپیلاها بیش از این که توسط فعالیت های روزمره فرسوده شوند ، طولانی می شوند. این باعث می شود که احتمال بیشتری برای پناه دادن به باکتری ها داشته باشند. هنگامی که این باکتری ها رشد می کنند ، ممکن است تیره یا سیاه به نظر برسند و پاپیلاهای بیش از حد رشد یافته مانند مو ظاهر شوند.

درمان های پزشکی

افرادی که از آنتی بیوتیک استفاده می کنند یا شیمی درمانی می شوند ، ممکن است زبان مودار سیاه داشته باشند.

تشخیص مشکلات زبان

پزشک شما معمولاً می تواند با دیدن زبان شما ، مشکلات شما را تشخیص بدهند و یا از شما بخواهند ازمایشاتی را انجام بدهید

اگر تومور دهانی دارید ، ممکن است برای بررسی سرطان نمونه برداری کنید.

درمان مشکلات زبان

درمان مشکلات زبان بسته به علت آنها متفاوت است. برخی از مشکلات به خودی خود برطرف می شوند. اگر یک بیماری زمینه ای دارید ، درمان می تواند علائم شما را بهبود بخشد.

پزشک شما ممکن است یک آبکشی یا ژل دارویی را به شما پیشنهاد دهد. اگر برفک دهان دارید ، ممکن است به داروی ضد قارچ نیاز داشته باشید.

اگر زخم یا بیماری دیگری دارید که باعث درد می شود ، جلوگیری از غذاهای پرادویه یا اسیدی کمک می کند.

درمان سرطان می تواند از جراحی گرفته تا پرتودرمانی و شیمی درمانی یا دارو درمانی باشد.

از آنجا که برخی از مشکلات زبان می تواند با سلامت دهان و دندان ضعیف مرتبط باشد ، مراقبت از دهان و دندان مهم است. به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و برای از بین بردن باکتری ها و سایر ذرات از مسواک زبان شور استفاده کنید اگر سیگار می کشید ، با پزشک خود در مورد ترک آن صحبت کنید.

Source: webmd – Tongue Problems