مال اکلوژن (دندانهای نامرتب)

مال اکلوژن (دندانهای نامرتب)

مال اکلوژن (دندانهای نامرتب) 150 150 محصولات دهان و دندان بنسر

مال اکلوژن ، ترازبندی غیرطبیعی دندان ها و روشی است که دندان های بالا و پایین روی هم قرار می گیرند. به طور معمول ، دندان های بالایی در خارج از دندان های پایین کمی همپوشانی دارند.

این همپوشانی باعث می شود تا برآمدگی ها (لبه ها) روی هر دندان در فرورفتگی های مربوطه دندان مقابل قرار گیرد. تراز مناسب باعث موثرترین جویدن می شود و همچنین نیروهای جویدنی را به طور مساوی توزیع می کند.

جویدن عادی بیش از 150 پوند (1000 کیلوپاسکال) نیرو بر روی دندانهای آسیایی و 250 پوند (1700 کیلوپاسکال) هنگام فشار دادن در هنگام خواب تولید می کند. اگر این نیرو به طور نابرابر توزیع شود ، دندان ها می توانند به طور غیرطبیعی ساییده شوند ، قسمت هایی از تاج ممکن است شکسته شود و در نهایت دندان ها شل شوند.مال اکلوژن

دلایل مختلفی برای نامرتبی دندان وجود دارد:

  • عدم تطابق اندازه بین فک و دندان
  • مکیدن عادی انگشت شست و / یا زخم زبان
  • دندانهای از دست رفته
  • برخی از نقایص مادرزادی فک

شایع ترین علت نامرتب بودن دندان ها زمانی است که فک در مقایسه با اندازه دندان ها بسیار کوچک است. عدم تطابق اندک اندازه باعث شلوغی بیش از حد دندان ها و در نتیجه نامرتب شدن آنها می شود.

افرادی که به طور معمول انگشت شست خود را می مکند یا زبان خود را به سمت بالا به سمت دندان های جلویی خود فشار می دهند ، ممکن است باعث بیرون زدگی دندان های فوقانی شود.

یک دندان دائمی از دست رفته شکافی ایجاد می کند که ممکن است دندان های مجاور آن را تغییر داده و باعث عدم انطباق شود مگر اینکه دندانپزشک پل ، ایمپلنت یا پروتز جزئی را در شکاف قرار دهد. به طور معمول ، دندانهای شیری از دست رفته به سرعت با دندانهای دائمی جایگزین می شوند. با این حال ، اگر کودکان خیلی زود دندان شیری خود را از دست بدهند (مثلاً به دلیل آسیب دیدگی) ، دندان های اطراف نیز می توانند به همین ترتیب جابجا شوند و باعث بد ترازی شوند.

نقایص مادرزادی فک و شکستگی فک اغلب باعث عدم انطباق می شود.

درمان:

  • بریس یا تراز کننده دندان
  • بعضی اوقات برداشتن دندان ها
  • گاهی جراحی

اغلب اوقات ، دلیل اصلی اصلاح عدم انطباق ، بهبود ظاهر است. با این حال ، ممکن است برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان و بهبود گفتار و جویدن ، به درمان  نیاز باشد.

اصلاح ناهماهنگی نیاز به بریس یا برای بعضی از افراد ، هم تراز دندان هایی که توسط دندانپزشک تجویز می شود.

برای بریس ها ، دندانپزشکان براکت ها را (باند) به دندان ها می بندند. براکتها توسط سیمها و باندهای الاستیک به یکدیگر متصل می شوند که به آرامی دندانها را به آرامی و به تدریج در یک راستای مناسب قرار می دهند. با کشیدن آرام ، استخوان زیرین سوکت دندان در واقع تغییر شکل می دهد و در نتیجه باعث جابجایی دائمی دندان می شود. گاهی اوقات باید دندان ها برداشته شوند تا جایی برای تجدید آرایش فراهم شود. گاهی اوقات یک یا چند دندان باید کمی زمین خورده یا ساخته شوند تا بهتر همدیگر را ببینند. پس از تراز شدن صحیح دندان ها ، بریس ها برداشته می شوند و افراد از نگهدارنده پلاستیکی و سیم استفاده می کنند تا دندان ها به عقب منتقل نشوند. ابتدا نگهدارنده 24 ساعت در روز پوشیده می شود ، سپس فقط در شب به مدت 2 یا 3 سال پوشیده می شود.

از ترمیم کننده های دندان گاهی به عنوان بریس های شفاف یا بریس های نامرئی یاد می شود. ردیف کننده دندان مجموعه ای از وسایل پلاستیکی شفاف (مشابه نگهدارنده) است که به ترتیب خاصی برای حرکت تدریجی دندان (تا 0.3 میلی متر در هر ردیف) استفاده می شود. هر ردیف کننده حدود 2 هفته پوشیده می شود و سپس برای اصلاح جدید تغییر می یابد تا زمانی که ناهماهنگی اصلاح شود. مانند بریس های سنتی ، از نگهدارنده استفاده می شود تا دندان ها به عقب منتقل نشوند.

بعضی اوقات نقایص مادرزادی فک و شکستگی های نامناسب فک باید با جراحی اصلاح شود.

منبع مقاله