زغال فعال چیست؟ فواید ذغال فعال

رغال فعال

زغال فعال چیست؟ فواید ذغال فعال

زغال فعال چیست؟ فواید ذغال فعال 750 480 محصولات دهان و دندان بنسر

زغال فعال چیست؟

وقتی به ذغال فکر می کنید ، احتمالاً به این فکر می کنید که با ذغال مورد مصرف در پیک نیک مواجه هستنید. اگرچه زغال فعال منشأ مشابهی دارد ، اما پردازش آن متفاوت از نمونه معمولی است. به عنوان مثال ، زغال فعال پودری سیاه است که از پوسته نارگیل ، هسته ی زیتون ، خاک اره ، ذغال سنگ یا سایر مواد مختلف به دست می آید. سپس این زغال چوب روی حرارت زیاد قرار می گیرد ، که ساختار آن را تغییر می دهد ، باعث متخلخل شدن آن می شود و مواد اضافی را که می تواند برای انسان مضر باشد از بین می برد. از این فرایند به عنوان “فعال سازی” یاد می شود.

سموم و گازهای مضر دارای بار مثبت هستند ، در حالی که ذغال فعال بار منفی دارد. بنابراین ، زغال چوب قادر به جذب این سموم از جمله رادیکال های آزاد است. بعلاوه ، جذب ذغال توسط بدن انسان امكان پذیر نیست. بنابراین ، این مواد مضر را از طریق دفع به طور موثر از بدن خارج می کند.

چگونه از زغال فعال در صنعت پزشکی استفاده شده است؟

اگرچه زغال فعال ممکن است یک ایده جدید و مرسوم باشد ، اما در واقع مدتی است که در زمینه پزشکی استفاده می شود. در سال 1834 ، یک پزشک در ایالات متحده برای نجات جان فردی که به اشتباه کلرید جیوه مصرف کرده بود ، زغال فعال تزریق کرد. [1] از آن زمان ، این دارو برای جلوگیری از مصرف بیش از حد داروهای بدون نسخه  استفاده می شود. در حقیقت ، این یک درمان معمول مسمومیت  اورژانسی است. برخی مطالعات به این نتیجه رسیده اند که ذغال فعال می تواند جذب دارو را تا 74 درصد کاهش دهد.

9 مزیت ذغال فعال

  • روشن شدن دندان ها
    وقتی خمیر دندان ذغالی فعال روی دندان ها کشیده می شود ، پلاک ، باکتری و لکه های دندان و لثه را جذب می کند. این می تواند به مقابله با حفره ها ، بوی بد دهان و بیماری لثه کمک کند و لبخندی درخشان ایجاد کند.
  • مبارزه با برخی از علائم پیری
    زغال فعال سموم موجود در پوست را جذب می کند ، که به جلوگیری از پیری زودرس کمک می کند. این یکی از دلایل محبوبیت مراقبت از پوست با زغال چوب فعال در میان افرادی است که می خواهند درخشش جوانی خود را حفظ کنند.
  • پاکسازی زخم ها و کاهش خارش ناشی از گزش
    زغال فعال ضد باکتری و ضد التهاب است ، به این معنی که می تواند درد و تورم ناشی از گزش و گزش را کاهش دهد.
  • به صورت موضعی اعمال می شود ، خاصیت متخلخل آن سموم را از زیر سطح پوست جذب می کند. قبل از اینکه مخلوط را با یک پارچه تمیز و مرطوب از بین ببرید ، می توانید از یک دستمال مرطوب فعال استفاده کنید یا کمی پودر ذغال را با آب مخلوط کرده و به عنوان خمیر استفاده کنید.
  • از بین بردن پوست چرب
    اگر پوست چربی دارید ، ممکن است ذغال فعال تنها چیزی باشد که برای مدیریت آن به آن نیاز دارید.ذغال موجود در ماسکهای صورت و مواد پاک کننده با ذغال فعال روغنهای اضافی ناخواسته را جذب می کند ، که باعث می شود پوست صاف شود.
  • جلوگیری از نفخ
    وقتی ذغال فعال به شکل قرص یا کپسول مصرف می شود ، باکتری های روده را جذب می کند و می تواند نفخ ، ناراحتی و نفخ شکم را تسکین دهد.این ماده با اتصال به محصولات فرعی موجود در روده که باعث ایجاد ناراحتی می شوند ، عمل می کند و بهتر است دو ساعت قبل از غذا یا یک ساعت پس از غذا خوردن مصرف شود.
  • کاهش سطح کلسترول
    ذغال فعال همچنین ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند ، زیرا می تواند کلسترول و اسیدهای صفراوی حاوی کلسترول را در روده متصل کند و از جذب آنها توسط بدن جلوگیری کند. 8طبق یک مطالعه ، مصرف 24 گرم زغال فعال در روز به مدت چهار هفته کلسترول کل را 25٪ و کلسترول بد LDL را 25٪ کاهش می دهد. سطح خوب کلسترول HDL نیز 8٪ افزایش یافته است.
  • فیلتر کردن آب
    از زغال فعال به طور گسترده ای برای کاهش فلزات سنگین و محتوای فلوراید در آب استفاده می شود زیرا می تواند ناخالصی های پایه کربن و همچنین کلر را به دام بیندازد. فیلترهای ذغال فعال پس از اتصال کامل ، دیگر کار نمی کنند ، بنابراین باید فیلتر را جایگزین کنیددرمان زخم ها
    زغال فعال ممکن است به بهبود زخم کمک کند ، زیرا ممکن است سموم و سایر خواص مضر را از زخم بیرون بکشد.یک مطالعه چهار هفته ای با حضور 60 نفر نشان داد که هنگامی که در پانسمان زخم استفاده می شود ، زغال فعال و نقره به پاکسازی مایعات و سموم مضر از زخم های مزمن وریدی پا کمک می کند تا به بهبود آنها کمک کند.
  • جلوگیری از اسهال
    با توجه به توانایی ذغال فعال در به دام انداختن سموم در روده ، اعتقاد بر این است که ممکن است بتواند از جذب باکتری ها و داروهای ایجاد کننده اسهال در بدن جلوگیری کند.مروری که در دسامبر 2017 در مجله Medical Research and Opinion منتشر شد به این نتیجه رسید که زغال فعال یک گزینه درمانی مناسب برای اسهال است ، خصوصاً به دلیل اینکه عوارض جانبی نسبتاً کمی در مقایسه با سایر درمان های ضد اسهال دارد.

مزایای  خمیر دندان ذغالی چیست؟
از آنجا که زغال فعال متخلخل است ، می تواند لکه های سطحی موجود در دندان را جذب کند.