تاریخچه مسواک و خمیردندان

تاریخچه مسواک و خمیردندان

تاریخچه مسواک و خمیردندان 150 150 محصولات دهان و دندان بنسر

تاریخچه تکامل مسواک

شکل و طرح اساسی مسواک از زمان استفاده برای اولین بار در حدود 3000 سال قبل از میلاد در واقع به طور قابل ملاحظه ای ثابت مانده است. آنچه با گذشت زمان به میزان قابل توجهی تغییر کرده ، موادی است که برای ساخت مسواک استفاده شده است.

مسواکاز نسخه اول مسواک به طور معمول شاخه دندان یاد می شود. این مسواک ابتدایی که در تمدن های باستان استفاده می شد ، به معنای واقعی کلمه یک چوب نازک و انتهای آن بود. مردم انتهای چوب را از هم جدا کرده و قطعات نازکی را ایجاد می کنند که می توانند بین و اطراف دندان ها را تمیز کنند. انتهای جامد چوب به عنوان دسته استفاده می شد.

در حدود سال 1500 ، چینی ها مسواکی طراحی کردند که حتی بیشتر شبیه به آنچه امروزه استفاده می شود  بود. این مسواک ها از یک دسته تراشیده و جامد تشکیل شده بود که در انتهای آن مجموعه ای از موی سر وجود دارد. باز هم این مواد مورد استفاده برای ساخت این مسواک ها بودند که آنها را از آنچه امروزه استفاده می شود متمایز می کند. دستگیره های این مسواک ها به طور معمول از استخوان بامبو یا حیوانات تراشیده شده و موهای آن از موهای گردن گراز ساخته شده است.

تا اینکه دوپونت در سال 1938 دنیا را با نایلون معرفی کرد و ساخت مسواک با استفاده از مواد مصنوعی شروع شد. از آن زمان ، مسواک در درجه اول از یک دسته پلاستیکی و یک سر از موی نایلون تشکیل شده است.

یک تغییر بزرگ در طراحی مسواک ، اختراع مسواک برقی است. اولین مسواک برقی در سال 1960 وارد بازار آمریکا شد. امروزه مسواک های برقی یک انتخاب محبوب در بین مردم  است. با مسواک چرخان و تایمرهای داخلی ، مسواک های برقی می توانند تمیزکاری کاملی را ایجاد کنند.

تاریخچه تکامل خمیردندان

خمیردندان یکی دیگر از محصولات بهداشت دهان و دندان است که طی سالهای گذشته تغییراتی را شاهد بوده است. با کمال تعجب قدمت خمیردندان حتی بیشتر از مسواک برمی گردد. شواهدی وجود دارد که مصریان در حدود 5000 سال قبل از میلاد مسیح دندانهای خود را با خمیردندان تمیز می کردند. همانند مسواک ، اصول اساسی خمیردندان در طول سالها ثابت مانده است ، اما مواد خمیردندان به میزان قابل توجهی تغییر کرده است.

خمیردندان

خمیردندان مورد استفاده مصری ها به صورت پودر بود و از خاکستر سم گاو ، پوسته تخم مرغ سوخته و پوکه ساخته شده بود. یونانی ها و رومی ها از مواد ساینده بیشتری در خمیردندان های خود استفاده کردند ، از جمله استخوان های خرد شده و پوسته ها.

در حدود دهه 1800 ، یک خمیردندان لطیف تر فرموله شد. با این حال ، با ترکیباتی مانند صابون ، گچ ، و زغال سنگ خرد شده ، این ماده بسیار متفاوت از خمیردندان های امروزی بود.

از حدود سال 1850 که اولین فرمول خمیر ارائه شد ، خمیردندان شکل مدرن تری به خود گرفت. و پس از سال 1945 ، صابون از خمیردندان ها برداشته شد و با مواد پاک کننده ای که امروزه نیز استفاده می شوند مانند سدیم لوریل سولفات جایگزین شد.

اکنون ، مردم خمیردندان های متنوعی برای انتخاب دارند. خمیردندان های مدرن در رنگ های مختلف ، طعم های مختلف و فرمول های مختلف وجود دارند که می توانند مواردی مانند حفره های دندان ، حساسیت دندان و تغییر رنگ دندان را هدف قرار دهند.