تارتار و راههای جلوگیری از آن

تارتار و راههای جلوگیری از آن

تارتار و راههای جلوگیری از آن 150 150 محصولات دهان و دندان بنسر

شما می دانید که مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و شستشو با دهان شویه ضد عفونی کننده برای جلوگیری از تجمع تارتار مهم است.

اما آیا می دانید چرا؟ تارتار چیست؟ چگونه روی دندان های شما می آید؟

تارتار چیست؟

حتی اگر بسیار از دندان های خود مراقبت کنید ، باز هم باکتری در دهان خود دارید. آنها با پروتئین ها و باقی مانده مواد غذایی مخلوط می شوند و یک فیلم چسبناک به نام پلاک دندانی ایجاد می کنند. این اسلحه دندان های شما را می پوشاند ، زیر خط لثه قرار می گیرد. پلاک حامل باکتری هایی است که می تواند به مینای دندان آسیب برساند و منجر به حفره شود. اما اگر به طور مرتب پلاک را بردارید ، می توانید از پوسیدگی دائمی دندان و بیماری لثه جلوگیری کنید.

تارتار

اگر پلاک روی دندان شما بماند و به تارتار تبدیل شود ، مشکلات بزرگتری بوجود می آید.

تارتار که به آن calculus هم گفته می شود ، در زیر و بالای خط لثه ایجاد می شود. خشن و متخلخل است و می تواند منجر به عقب رفتن لثه و بیماری های لثه شود. باید با استفاده از ابزار خاصی در مطب دندانپزشک برداشته شود.

تارتار چگونه بر دندان و لثه تأثیر می گذارد؟

تارتار می تواند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را دشوارتر کند. این می تواند منجر به ایجاد حفره و پوسیدگی دندان شود.

هر تارتاری که بالای خط لثه شما تشکیل شود می تواند برای شما مضر باشد. به این دلیل که باکتری های موجود در آن می توانند لثه های شما را تحریک کرده و به آنها آسیب برسانند. با گذشت زمان ، این ممکن است به بیماری پیشرونده لثه منجر شود.

خفیف ترین شکل بیماری لثه ، التهاب لثه نامیده می شود. اگر مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید ، از دهان شویه ضد عفونی کننده استفاده کنید و به طور منظم از دندانپزشک خود پاک سازی کنید ، می توان آن را متوقف و معکوس کرد.

در غیر این صورت ، می تواند بدتر شود ، تا جایی که التهاب  بین لثه و دندان تشکیل می شود و توسط باکتری ها آلوده می شود. به آن پریودنتیت گفته می شود. سیستم ایمنی بدن شما مواد شیمیایی را برای مقابله با آن می فرستد و آنها با باکتری ها و موادی که بیرون می زند مخلوط می شوند. خورش حاصل از این کار می تواند به استخوان ها و بافت هایی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند آسیب برساند. همچنین ، برخی مطالعات باکتریهای موجود در بیماری لثه را به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط می دانند.

نکاتی برای کمک به کنترل تارتار

بهترین گزینه این است که نگذارید تارتار روی دندان های شما ایجاد شود. نحوه کار:

به طور منظم مسواک بزنید ، روزی دو بار و به مدت 2 دقیقه. یک اسکراب 30 ثانیه ای دو بار در روز پلاک را برطرف نمی کند و از تارتار جلوگیری نمی کند. از برس با موهای نرم استفاده کنید که به اندازه کافی کوچک باشد و در دهان شما قرار بگیرد. حتماً سطحهایی را که در پشت دندانها و دندانهای آسیای عقب قابل دسترسی نیستند قرار دهید.

مطالعات نشان داده است که مسواک الکترونیکی یا مجهز به سیستم بهتر از مدل های دستی از شر پلاک خلاص می شوند. مهم نیست که از کدام نوع استفاده می کنید ، مطمئن شوید که دارای مهر تأیید انجمن دندانپزشکی آمریکا  ADA  است. اینها تحت کنترل دقیق کیفیت و آزمایشات ایمنی قرار گرفته اند.

خمیر دندان کنترل تارتار را با فلوراید انتخاب کنید. فلوراید به ترمیم آسیب مینای دندان کمک می کند. بعضی از محصولات دارای ماده ای به نام تریکلوزان هستند که با باکتری های پلاک مبارزه می کند.

نخ دندان ، نخ دندان ، نخ دندان. هر چقدر با مسواک مهارت داشته باشید ، نخ دندان تنها راه پاک کردن پلاک بین دندان ها و دور نگه داشتن تارتار از این مناطق سخت قابل دسترسی است.

روزانه بشویید. روزانه از دهان شویه ضد عفونی کننده برای کمک به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده پلاک استفاده کنید.

رژیم خود را رعایت کنید. باکتری های موجود در دهان شما با غذاهای شیرین و نشاسته ای رشد می کنند. وقتی در معرض آن غذاها قرار بگیرند ، اسیدهای مضر آزاد می کنند. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مقدار غذاهای شیرین را مصرف کنید. که برای میان وعده ها نیز صدق می کند. هر بار که غذا می خورید ، باکتری های دهان خود را نیز تغذیه می کنید. لازم نیست شیرینی یا میان وعده را کنار بگذارید. فقط به این فکر کنید که هر چند وقت یکبار افراط می کنید. در طول و بعد از غذا مسواک بزنید و آب زیادی بنوشید.

سیگار نکشید مطالعات نشان می دهد افرادی که سیگار می کشند و یا از سایر محصولات توتون و تنباکو استفاده می کنند ، بیشتر ممکن است مبتلا به ترتار شوند.