تاثیر سیگار بر دندان

تاثیر سیگار بر دندان

تاثیر سیگار بر دندان

تاثیر سیگار بر دندان 294 171 محصولات دهان و دندان بنسر

سیگار کشیدن منجر به مشکلات دندانی می شود ، از جمله:

  • بوی بد دهان
  • تغییر رنگ دندان
  • التهاب دهانه های غدد بزاقی در سقف دهان
  • افزایش تجمع پلاک و تارتار روی دندان ها
  • افزایش فقدان استخوان در داخل فک
  • افزایش خطر ابتلا به لکوپلاکی ، لکه های سفید داخل دهان
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه ، دلیل اصلی از دست دادن دندان
  • تأخیر در روند بهبود بدنبال کشیدن دندان ، درمان پریودنتال یا جراحی دهان
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان

 

سیگار کشیدن چگونه منجر به بیماری لثه می شود؟

تاثیر سیگار بر دندان

سیگار کشیدن و سایر محصولات توتون و تنباکو با تأثیر بر اتصال استخوان و بافت نرم دندان شما می توانند منجر به بیماری لثه شوند. به طور خاص ، به نظر می رسد که سیگار کشیدن در عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه اختلال ایجاد می کند. این تداخل باعث می شود افراد سیگاری بیشتر در معرض عفونت ، مانند بیماری پریودنتال قرار بگیرند ، و همچنین به نظر می رسد جریان خون در لثه را مختل می کند  که ممکن است در بهبود زخم تأثیر بگذارد.

 

آیا پیپ باعث ایجاد مشکلات دندانی می شود؟

بله ، مانند سیگار ، پیپ منجر به مشکلات بهداشت دهان و دندان می شود. طبق نتایج یک مطالعه 23 ساله که در مجلهofof انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شده است ،  پیپ تاثیری همچون سیگار دارد و باعث از  دست دادن دندان و از دست دادن استخوان آلوئولار (از دست دادن استخوان استخوان فک که دندان را لنگر می اندازد) با نرخ معادل سیگاری ها می شود .فراتر از این خطرات ، افراد سیگاری و پیپ کش همچنان در معرض سرطان های دهان و حلق (گلو) هستند  حتی اگر تنفس نکنند  و عواقب دیگر دهان  مانند  بوی بد دهان ، لکه های دندان و افزایش خطر پریودنتال (لثه) را دارند.

 

آیا محصولات دخانیات بدون دود ایمن تر هستند؟

خیر. مانند سیگار و سیگار برگ، محصولات دخانیات بدون دود (به عنوان مثال تنباکو و تنباکوی جویدنی) حاوی حداقل 28 ماده شیمیایی است که نشان داده شده است خطر ابتلا به سرطان دهان و سرطان گلو و مری را افزایش می دهد. در حقیقت ، جویدن توتون حاوی مقادیر بیشتری نیکوتین نسبت به سیگار است که ترک آن را نسبت به سیگار دشوارتر می کند. و یک قوطی آن بیش از 60 نخ سیگار می تواند نیکوتین بیشتری تحویل دهد.

تنباکو بدون دود می تواند بافت لثه شما را تحریک کرده و باعث عقب رفتن یا دور شدن از دندان شود. پس از جمع شدن بافت لثه ، ریشه دندان های شما در معرض دید قرار می گیرد و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. ریشه های در معرض نیز نسبت به گرما و سرما یا سایر مواد تحریک کننده حساسیت بیشتری دارند و خوردن و آشامیدن را ناراحت می کنند.

علاوه بر این ، قندهایی که اغلب برای افزایش عطر و طعم توتون و تنباکو بدون دود اضافه می شوند ، می توانند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. مطالعه ای که در ژورنال انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شد ، نشان داد که مصرف دخانیات در جویدن چهار برابر بیشتر از افراد غیر مصرف کننده دچار پوسیدگی دندان می شود.

توتون و تنباکو بدون دود همچنین به طور معمول حاوی شن و ماسه و شن است که می تواند دندان های شما را سایش دهد.

 

عادت استفاده از تنباکو را ترک کنید

صرف نظر از مدت زمانی که از محصولات دخانیات استفاده کرده اید ، اکنون ترک آن می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

به نظر می رسد حتی کاهش میزان سیگار نیز کمک کننده است. یک مطالعه نشان داد که افراد سیگاری که عادت سیگار کشیدن خود را به کمتر از نصف بسته در روز کاهش می دهند ، در مقایسه با افراد غیر سیگاری فقط سه برابر خطر ابتلا به بیماری لثه را دارند ، که به طور قابل توجهی کمتر از خطر شش برابر بیشتر در کسانی است که بیش از یک سیگار سیگار می کشند بسته و نیم و در روز. مطالعه دیگری که در مجله AmericanDental Association منتشر شد نشان داد که لکوپلاکیای ضایعه دهانی در 97.5٪ از بیمارانی که از محصولات دخانیات بدون دود استفاده می کردند ، طی 6 هفته پس از ترک آن به طور کامل برطرف شد.

برخی از آمارهای انجمن سرطان آمریکا برخی دیگر از دلایل هوشیارانه را برای ترک سیگار ارائه می دهند. آنها اظهار می کنند که:

حدود 90٪ افراد مبتلا به سرطان دهان ، لب ، زبان و گلو از دخانیات استفاده می کنند و با دود یا جویده شدن و مدت زمان عادت خطر ابتلا به این سرطان ها افزایش می یابد. افراد سیگاری شش برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار این سرطان ها می شوند.
حدود 37٪ از بیمارانی که پس از بهبودی آشکار سرطان ، همچنان در کشیدن سیگار ادامه می دهند ، به سرطان های دهان ، لب ، زبان و گلو مبتلا می شوند ، در حالی که فقط 6٪ از کسانی که سیگار را ترک می کنند ، سرطان می گیرند.

منبع مقاله