بارداری چگونه بروی دندان های شما تأثیر می گذارد ؟ چه کاری باید در مورد آن انجام دهید

بارداری و دندان

بارداری چگونه بروی دندان های شما تأثیر می گذارد ؟ چه کاری باید در مورد آن انجام دهید

بارداری چگونه بروی دندان های شما تأثیر می گذارد ؟ چه کاری باید در مورد آن انجام دهید 224 146 محصولات دهان و دندان بنسر

در دوران بارداری انتظار تغییر در بدن خود را دارید. اما آیا می دانید تغییراتی در دهان شما نیز رخ می دهد؟

علاوه بر اینکه در دوران بارداری به طور منظم به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنید ، انجام قرار ملاقات منظم با دندان نیز مهم است. برخی تحقیقات نشان می دهد بیماری لثه (پریودنتال) می تواند یکی از عوامل خطر و علت زایمان زودرس باشد.

تغییرات دندان در دوران بارداری

در دوران بارداری ، تغییرات هورمونی می تواند اسیدیته را در دهان افزایش دهد و منجر به افزایش حفره های دندان شود. این امر همچنین می تواند به دلیل افزایش مصرف قند ناشی از ولع مصرف و کاهش توجه به مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه باشد.

رباط ها و استخوان های دهان ممکن است در دوران بارداری به طور موقت شل شوند و در نتیجه دندان ها کمی لرزند. این از دست دادن دندان را افزایش نمی دهد ، اما می تواند نگران کننده باشد. سایر شرایط نیز می تواند منجر به لق شدن دندان شود ، بنابراین بهتر است این بررسی را انجام دهید و دلیل حرکت را تأیید کنید.

بخصوص در سه ماهه سوم ، پاسخ التهابی بدن میزان باکتریها و پلاکهای چسبیده به دندانها را افزایش می دهد و منجر به تورم و خونریزی لثه یا التهاب لثه می شود. باکتری ها و پلاک ها سموم آزاد می کنند که می توانند باعث ایجاد عفونت در لثه و استخوان شوند. در موارد شدید و درمان نشده ، این عفونت می تواند وارد جریان خون شود و باعث بیماری قابل توجهی شود.

 

مراقبت از دندان در دوران بارداری توصیه می شود

همه افراد (باردار یا نبوده) باید حداقل هر شش ماه یک بار تحت نظافت و ارزیابی دندان قرار گیرند. بهداشت دهان و دندان با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، بیماری آلزایمر ، عفونت تنفسی و پوکی استخوان دهان مرتبط است.

اگر باردار هستید به پزشک خود بگویید ، اما همچنین بدانید که بیشتر درمان های پیشگیرانه در دوران بارداری بی خطر هستند. تأخیر در درمان ممکن است به موارد پیشرفته تری منجر شود و خطر زایمان زودرس را افزایش دهد.

در خانه ، با مراقبتهای معمول دندان خود در دوران بارداری همراه باشید:

غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید

روزی دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید

نخ دندان روزانه استفاده کنید

اگر لثه تحریک کرده اید ، سعی کنید با آب نمک (1 قاشق چای خوری نمک در 1 فنجان آب گرم) بشویید. اگر این کمکی نکرد ، به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت از دندانها در هر مرحله از زندگی مهم است ، اما در دوران بارداری ، تغییرات دهان و دندان اتفاق می افتد که نباید نادیده گرفته شوند. با حفظ ویزیت های منظم دندانپزشکی ، شما می توانید با لبخندی زیبا و سالم به استقبال کودک خود بروید.

منبع مقاله:

How Pregnancy Affects Your Teeth (and What to Do About It) -Meredith Watson-Locklear, MD Meredith B. Watson-Locklear, MD