آیا جویدن آدامس برای دندان های شما مفید است؟

آیا جویدن آدامس برای دندان های شما مفید است؟

آیا جویدن آدامس برای دندان های شما مفید است؟

آیا جویدن آدامس برای دندان های شما مفید است؟ 275 183 محصولات دهان و دندان بنسر

آیا جویدن آدامس برای دندان های شما مفید است؟

آدامس ممکن است یک اختراع جدید باشد ، اما مفهوم جویدن چیزی که نمی بلعید چندان جدید نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردم به طور بالقوه 9000 سال است که به این شکل آدامس می جوند. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که آدامس دقیقاً چیست و آدامس های امروزی چه تاثیری بر دندان های افراد دارند.

آدامس های باستانی از رزین درخت تهیه شده است

آدامس به طور گسترده ای در فرهنگ های قدیمی استفاده می شد که از درختان بومی مناطق خود آدامس تهیه می کردند. اروپای شمالی باستانی تار درختان درخت توس را می جویدند ، در حالی که مایاها و آزتک ها از “چیکل” که از درخت ساپودیلا آمده بود استفاده می کردند. منبع

عمل جویدن رزین درخت در طول تاریخ ادامه داشته است ، در فرهنگ هایی که از آدامس برای رفع همه چیز از گرسنگی و تشنگی گرفته تا بوی بد دهان و درد دندان استفاده می کردند.

آدامس های مدرن به صورت مصنوعی ساخته می شوند

آدامس های مدرن از رزین درخت تهیه نمی شوند بلکه بیشتر از لاستیک های مصنوعی ساخته می شوند. به این لاستیک ها ، سازندگان آدامس انواع شیرین کننده ها را اضافه می کنند که طعم های مورد علاقه مردم را ایجاد می کند. خود لاستیک ها لزوماً نگران کننده نیستند ، اما برخی از شیرین کننده ها دارای اثرات مضر هستند.

برخی از شیرین کننده های مضر که از صمغ سازها استفاده می شود عبارتند از:

  • آسپارتام
  • سوربیتول
  • شربت ذرت با فروکتوز بالا

اگرچه همه این مواد توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده اند ، نگرانی ها در مورد همه چیز ، از افزایش خطر ابتلا به دیابت گرفته تا ارتباطات احتمالی با سرطان ، همچنان وجود دارد.

جویدن آدامس فواید زیادی دارد

علیرغم نگرانی در مورد برخی از شیرین کننده های افزودنی مورد استفاده در آدامس ، آدامس دارای مزایای خوب متعددی است.

به عنوان مثال ، ثابت شده است که آدامس به کاهش استرس و افزایش حافظه کمک می کند. مردم نیز با موفقیت از آن برای ترک سیگار و کاهش وزن استفاده کرده اند.

البته ، آدامس چندین مزیت دندانی نیز دارد. واضح ترین آن این است که بوی بد دهان را تسکین می دهد. صمغ همچنین باعث افزایش تولید بزاق می شود که به تنظیم pH در دهان کمک می کند و آدامس بدون قند می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

جویدن آدامس دارای معایب احتمالی است

در برخی شرایط ، جویدن آدامس معایب بالقوه ای نیز دارد. افراد گاه به گاه از سردرد رنج می برند یا دچار ناراحتی گوارشی می شوند ، به ویژه اگر از مقدار زیادی آدامس استفاده می کنند. لثه همچنین ممکن است باعث بروز مشکلاتی در فک شود.

شایع ترین خطر آدامس جویدن با استفاده از آدامس های حاوی قند است. صمغ هایی که با شربت ذرت با فروکتوز بالا یا سایر مواد حاوی قند شیرین شده اند برای دندان ها وحشتناک هستند و اغلب به پوسیدگی دندان کمک می کنند. بسیاری از افرادی که به طور مرتب این آدامس را می جوند از حفره و سایر مشکلات دندانی مرتبط با قند رنج می برند.

آدامس Xylitol امن ترین گزینه است

از بین تمام گزینه های موجود برای جویدن آدامس ، آدامس هایی که با زایلیتول شیرین شده اند امن ترین گزینه هستند. با استفاده از این آدامس می توانید مزایای جویدن آدامس را تجربه کرده و از پوسیدگی دندان (و معمولاً سایر معایب دیگر نیز) جلوگیری کنید.

برای یافتن آدامس بر پایه زایلیتول ، مواد تشکیل دهنده پشت بسته های آدامس را بخوانید و مهر تأیید انجمن دندانپزشکی آمریکا را در جلوی آن جستجو کنید. هر صمغی با مهر ADA روی آن برای دندان های شما بی خطر است  و حتی ممکن است برای آنها مفید باشد.

جویدن آدامس جایگزین عادات بهداشت دهان و دندان نمی شود

همانطور که آدامس های زایلیتول خوب هستند ، نمی توانند جایگزین عادات بهداشت دهان و دندان شوند ، مانند همیشه ، مطمئن شوید که هر روز دوبار مسواک می زنید و هر روز نخ دندان می کشید.